InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Zomertijd en Wintertijd, moet de klok vooruit of achteruit?

Zomertijd en Wintertijd, moet de klok vooruit of achteruit?

Zomertijd en Wintertijd, moet de klok vooruit of achteruit? Ieder voorjaar en ieder najaar hebben de mensen die in Nederland zijn te maken met de zogenaamde zomertijd en wintertijd. De klok moet dan respectievelijk een uur vooruit en een uur achteruit gezet worden. Jaarlijks zorgt dit bij kinderen en volwassenen weer voor veel verwarring. Hoe is het ook al weer? Moet de klok nu vooruit of achteruit worden gezet. Gelukkig vergeet je het met een simpel ezelsbruggetje nooit meer. De wintertijd 2016 gaat in, in het laatste weekend van oktober. De zomertijd 2017 wordt toegepast in maart 2017.
Bron: Foulline, PixabayBron: Foulline, Pixabay

Zomertijd en wintertijd

De meeste Europese landen houden zich aan de zogenoemde Zomertijd en Wintertijd. Dat wil zeggen dat men in de zomer de klok een uur vooruit zet, zodat de klok een uur voorloopt op de standaardtijd. In de winter wordt de klok dan weer een uur terug gezet en lopen we weer gelijk met de standaardtijd. In de Europese Unie loopt de zomertijd van de laatste zondag van maart tot de laatste zondag van oktober en de wintertijd van de laatste zondag van oktober tot en met de laatste zondag van maart. Dit houdt in dat de wintertijd 2016 zal ingaan in de nacht van zaterdag 29 oktober 2015 op 30 oktober 2016. In deze nacht wordt de klok om 3:00 uur een uur achteruit gezet.

Rusland

In Rusland werd in 2011 besloten de wintertijd af te schaffen. Deze regel werd door Medvedev ingevoerd om energie te besparen. Bovendien zou het voor de burgers aangenamer zijn dat het 's avonds langer licht zou zijn. In 2014 werd besloten om toch weer de wintertijd te gaan hanteren. Bij de permanente zomertijd klaagden veel Russen dat het tijdens de wintermaanden in de ochtend te lang donker bleef.

Landen zonder wintertijd

In de overzeese gebieden van het Koninkrijk der Nederlanden (Aruba, Curaçao, Sint Maarten en de BES - eilanden) hanteert men geen zomer- of wintertijd. Ook in IJsland hanteert men geen zomer- of wintertijd.

Waarom hebben we zomertijd en wintertijd?

Bron: Jill111, PixabayBron: Jill111, Pixabay
Een veel gestelde vraag is, wat nou eigenlijk het nut is van de zomertijd en wintertijd. Dit kan worden uitgelegd door het feit dat in de zomer de zon zo vroeg op komt dat het al licht is, terwijl de meeste mensen dan nog slapen. Door de klok te verzetten lijkt de zon later op te komen en ook weer later onder te gaan. Hierdoor zou het daglicht beter overeenkomen met de uren dat de meeste mensen wakker zijn. Het idee erachter is dat men hierdoor veel energie zou besparen. Echter is deze energiebesparing erg omstreden. De eventuele energiebesparing is in werkelijk lastig te meten gebleken. In de jaren zeventig zouden er onderzoeksresultaten zijn gepubliceerd die inderdaad een lichte energiebesparing lieten zien. In de jaren daarna zijn er echter nooit meer onderzoeksrapporten gepubliceerd die overtuigende cijfers over energiebesparingen lieten zien. We mogen dan in de zomertijd minder energie verbruiken wat betreft verlichting, maar we blijken weer vaker de airconditioning en of de auto te gebruiken.

Wanneer begint de zomertijd en moet de klok een uur vooruit?

De zomertijd begint in het voorjaar, waardoor de klok dan ook een uur vooruit

JaartalDatum
2017In de nacht van zaterdag 25 maart 2017 op zondag 26 maart 2017

Wanneer begint de wintertijd en moet de klok dus weer een uur achteruit?

De wintertijd begint in het najaar, waarin in de klok dan ook een uur achteruitgezet moet worden.

JaartalDatum
2016In de nacht van zaterdag 29 oktober 2016 op zondag 30 oktober 2016

Zomertijd en wintertijd en de psychische gevolgen

Het instellen van de zomertijd en wintertijd heeft enkele onbedoelde negatieve effecten gehad. Zo tast het instellen van de zomertijd wel de biologische klok van de mensen aan. Er wordt regelmatig over gespeculeerd dat dit zou kunnen leiden tot ernstige psychische gevolgen met een hogere kans op zelfdoding. Tijdens de zomertijdsperiode, maar niet tijdens ‘wintertijd’, blijkt de menselijke activiteit namelijk de (vaste) kloktijd te volgen, en niet de zonnetijd. Uit diverse onderzoeksrapporten die sinds 1980 zijn verschenen, is dit feit echter nooit officieel vastgesteld.
Gerelateerde artikelen
Zomertijd en Wintertijd (de komende jaren)Twee keer in het jaar wordt de klok in heel Europa een uur verzet. In de zomer gaat de klok een uur vooruit, het is imme…
Zomertijd: ontregeld door de zomertijdZomertijd: ontregeld door de zomertijdOp 25 maart 2012 ging net zoals ook jaren daarvoor de klok een uur vooruit in verband met de zomertijd. Dit uur verschil…
Wanneer schakelen we over op zomeruur/winteruur in 2018?Wanneer schakelen we over op zomeruur/winteruur in 2018?Ongeveer 70 landen draaien de klok jaarlijks een keer vooruit en een keer achteruit. Het idee achter het invoeren van de…
Langste dag, zonsopkomst/ondergang & verzetten van de klokLangste dag, zonsopkomst/ondergang & verzetten van de klokDe zonsopkomst en -ondergang is redelijk te voorspellen. Het is een combinatie van het seizoen en de zomer of wintertijd…
Winteruur en zomeruur: overschakeling, voordelen en nadelenWinteruur en zomeruur: overschakeling, voordelen en nadelenZomeruur en winteruur zijn jaarlijks het onderwerp van discussies tussen voor- en tegenstanders. In het laatste weekend…
Bronnen en referenties
  • https://www.ezelsbrug.nl/tijd/wintertijd/wintertijd-in-het-najaar-gaat-de-klok-achteruit/
  • http://www.nrc.nl/nieuws/2014/10/25/nacht-een-uur-langer-dankzij-wintertijd/
  • Afbeelding bron 1: Foulline, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Jill111, Pixabay

Reageer op het artikel "Zomertijd en Wintertijd, moet de klok vooruit of achteruit?"

Reactie

Fred Hoppenbrouwers, 25-10-2014 17:02 #1
Weegt het economisch belang van de klok verzetten op tegen het eventuele ontregelen van het bioritme wat mogelijke medische/geestelijke complicaties veroorzaakt en hierdoor de ziekte kosten onnodig opdrijft? Reactie infoteur, 29-11-2014
Hoi Fred,

Het economisch belang en het bioritme zijn niet betrokken bij het vooruit of terugzetten van de klok. Daar waren ook andere redenen voor om de klok wijzigingen in te voeren.

Met vriendelijke groet,

TekstSchrijverT

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 25-09-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!