InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Welke kippenrassen zijn er allemaal?

Welke kippenrassen zijn er allemaal?

Welke kippenrassen zijn er allemaal? Wereldwijd bestaan er enkele honderden kippenrassen. Elke kip en elk kippenras heeft zijn eigen specifieke geschiedenis, uiterlijk, karakter en kenmerken. De ene kip zal ingezet worden als leghen, andere kippen worden gefokt voor de vleesindustrie. Weer andere rassen zijn vooral geliefd als hobbydier. Je ziet onder andere een overzicht van alle bestaande kippenrassen en enkele rassen zullen nader toegelicht worden.

Inhoud

A

Amrock

Een schitterend kippenras uit de Verenigde Staten. Het dier heeft dezelfde voorouders als de Plymouth rock. Het is een typisch nutras, dat tot 1950 zeer geliefd was als dubbeldoelras (zowel voor het vlees als voor de eieren). Het is een grote kip, met een gemiddeld gewicht van 3,5 kilogram. Het zijn rustige dieren die makkelijk tam te maken zijn. Ze vliegen haast nooit, en als zij dit wel doen, dan vliegen zij erg laag. De Amrock legt bruine eieren van middelgroot formaat. Amrock's hebben een typisch klokmodel en op de kop hebben zij een enkele kam. De oorlellen zijn rood en de ogen oranjerood. De benen zijn geel en onbevederd, de kleurslag is gestreept.

Araucana

Een mooi kippenras uit Zuid Amerika, welke in twee typen voorkomt: met staart en staartloos. In Europa is alleen de staartloze Araucana erkend. Aan beide kanten van de kop heeft de Araucana een bevederde huidplooi en de kam is onregelmatig. Deze kip komt in de kleurslagen zwart, blauw, wildkleur, patrijs, blauwpatrijs, blauwwildkleur, wit, witpatrijs, zilverpatrijs, tarwe, goudhalzig, blauwtarwe, zwart goudhalzig en koekoek voor. De eieren kunnen veel verschillende kleuren hebben, van blauwachtig tot olijfgroen. Het bijzondere aan de Araucana is bovendien dat zij resistent zijn tegen een aantal ziektes.

Australorp

Een Australisch kippenras met de Orpington als voorouder. De Australorp is een middelzwaar ras met een breed lichaam en kleine kop. Ze komen voor in de kleurslagen zwart, wit en gezoomd blauw. Het is een typisch dubbeldoelras met een goede eierproductie en lekker vlees. Australorps zijn rustige kippen die makkelijk tam te maken zijn. Ze vliegen niet hoog. Naast dubbeldoelras is de Australorp geliefd als sierras en hobbyras.

B

Bankivahoen

Een rode kamhoen die in familiegroepjes bij elkaar woont in dichte bossen. Het is geen pluimveeras: het dier leeft overwegend in de vrije natuur. De bankivahoen is een redelijk klein ras met een vrij sterke snavel. Per legsel zijn er ongeveer 10 eieren, waarop hennen 21 dagen broeden.

Bielefelder

De Bielefelder is een typisch dubbeldoelras waarbij de hennen bekend staan als uitstekende legsters. De eieren zijn lichtbruin gespikkeld. Het ras komt oorspronkelijk uit Duitsland (Bielefeld) en komt voor in de kleur koekoekroodpatrijs.

Brugse vechter

De Brugse vechter is het oudste ras van België en komt uit de regio Brugge. Het ras is gefokt voor de typische hanenvechten, maar sinds het verbod van hanengevechten in vele Europese landen, is de productie van de Brugse vechter sterk afgenomen. Het ras is momenteel erg zeldzaam en er zijn nog maar een handvol fokkers die proberen dit ras in stand te houden. De dieren zijn stevig, imposant en zeer agressief. Hanen bereiken een gewicht van 5,5 kilogram, hennen zijn een kilo lichter. De ogen zijn donker tot zwart van kleur, maar de iris moet goed zichtbaar blijven. De Brugse vechter komt voor in de kleuren blauw, goudhalzig blauw en zwart.

C

Chabo

De Chabo werd vroeger ook wel aangeduid als Japanse kriel. Vele mensen denken onterecht dat het ras uit Japan afkomstig is, maar de daadwerkelijke oorsprong van de Chabo ligt in China. Wel is in Japan het huidige voorkomen van de Chabo ontwikkeld. Het is een klein ras met extreem korte poten en een grote kam. Er zijn vele kleurslagen erkend en ook veel variëteiten. Het ras is een goede vlieger, tot wel 150 centimeter hoog, en erg in trek onder (hobby)fokkers. Het is een braaf kippenras met een zeer mild karakter. Bovendien is de Chabo makkelijk tam te maken, en zijn ze erg goed voor kinderen. De hennen leggen kleine eieren en zijn goede moeders.

D

Drents hoen

Eén van de oudste kippenrassen uit Nederland, dat sinds de 17e eeuw al gefokt wordt in de provincie Drenthe. Het is een vitaal en gehard ras, met een schuw en schrikachtig karakter. Het zijn kippen die zeer geschikt zijn om los te lopen. Het Drents hoen legt witte eieren en de hen is een goede broedster. Er zijn veel kleurslagen bekend binnen dit ras, ook hebben zij een rastypische kleurslag dat bij geen enkel ander kippenras voorkomt: de gezoomde patrijskleur. Er bestaat ook een krielvariant van de Drentse hoenders, namelijk de Drentse kriel.

E

Eikenburger kriel

Een schitterend sierras uit Nederland. De voorouder van de Eikenburger kriel is de Sebright. Ook staat dit ras bekend onder de naam éénkleurige Sebright. Het ras was bijna uitgestorven, er waren nog maar zeven kippen over. Een paar fanatieke fokkers hebben het ras weer nieuw leven ingeblazen, maar nog steeds is de Eikenburger kriel zeer zeldzaam. De dieren zijn wit, maar er wordt gewerkt aan nieuwe kleurslagen. Gemiddeld legt een hen zo'n 70 eieren per jaar.

Everbergse baardkriel

De Everbergse baardkriel is de bolstaartvariant van de Ukkelse baardkriel. Het ras komt oorspronkelijk uit Everberg, nabij Brussel (België) en is zeer zeldzaam. Dit kippenras is een paar keer bijna uitgestorven geweest, maar een paar fokkers hebben het ras steeds voor uitsterven weten te behoeden. Everbergse baardkrielen komen voor in de volgende kleurslagen: porselein, isabelporselein, zwart, wit, blauw, zwart witgepareld, blauw witgepareld, kwartel, blauwkwartel, buff columbia, witkwartel, okerwitporselein en babel parelgrijscolumbia. De Everbergse baardkriel is een tam, lief en aanhankelijk kippenras. Hanen wegen ongeveer 700 gram, hennen zo'n 600 gram. Hennen leggen gemiddeld 100 eieren per jaar.

F

Fries hoen

Het Fries hoen komt uit Friesland, een provincie in Nederland. Het zijn lichtgebouwde dieren, hanen wegen tussen de 1,4 en 1,6 kilogram, hennen wegen gemiddeld 200 gram lichter. Het Fries hoen heeft een vrij hoge staartdracht en ze hebben een schrikachtig karakter. Gemiddeld legt een hen 170 eieren per jaar, elk ei weegt 50 gram.

G

Groninger meeuw

De Groninger meeuw is een hoenderras uit Gelderland, Nederland en is een kruising van het Fries hoen en Oost-Friese meeuw. Het is een gepelde landhoen in de kleurslagen goudpel en zilverpel. Bij de krielvariant van de Groninger meeuw is de kleurslag citroenpel ook erkend. De Groninger meeuw is een levendige hoender dat goed kan vliegen. Ze worden vooral gehouden in een ren of vrije uitloop. Hennen leggen op een leeftijd van vijf maanden al witschalige eieren.

H

Hollandse kuifhoen

De Hollandse kuifhoen is een typisch ras uit Nederland en valt het meest op door de kuif. Dit is een schedelknobbel bovenop de kop, waar veren groeien. Voor de Hollandse kuifhoen is een overdekte ren ideaal, aangezien een natte en vieze kuif in de ogen kan komen. Dit kan irritatie en ziektes veroorzaken. De hennen leggen witte eieren. Het is een vriendelijk en rustig ras dat niet of nauwelijks broeds is. Daarentegen is het wel een zeer sterk ras.

I

J

K

Kraaikop

Een Nederlands hoenderras dat zijn naam dankt aan de kop: deze lijkt namelijk op die van een kraai. Kraaikoppen zijn verwant aan Hollandse kuifhoenders, maar ze hebben geen kam en kuif. Ook beschikt de kraaikop over gierhakken en rijke voetbevedering. De hennen zijn goede legsters van witte eieren. Ook is het een typisch vleesras, waardoor het bestempeld wordt als dubbeldoelras. Kraaikoppen komen voor in de volgende kleurslagen: gezoomd blauw, koekoek, wit en zwart. Er bestaat ook een dwergvariant van de kraaikop, namelijk de kraaikopkriel.

L

Lakenvelder

Een ras dat uit Duitsland komt. Het ras dankt zijn naam aan het feit dat het lijkt alsof er een laken over het middenlijf van de lakenvelder is gelegd. Lakenvelders zijn van het lichte landhoentype en staat bekend als een legras en sierras. Lakenvelders bestaan zowel als kriel als grote hoender. Hanen wegen 2 kilogram, hennen zijn 1,6 kilogram. De pootkleur dient leiblauw te zijn en lakenvelders hebben een enkele kam. Hennen leggen 150 tot 180 eieren per jaar, in een witte kleur. Er is ook een dwergvariant van de lakenvelder, namelijk de lakenvelderkriel.

Leghorn

De leghorn is een kippenras uit Italië en zijn in Nederland bekend in drie typen: Nederlands, Engels en Amerikaans. Alledrie de ondersoorten van de leghorn hebben gele benen en witte oren. Leghorns hebben daarnaast een enkele kam. De Engelse en Amerikaanse leghorn hebben een witte kleurslag. Het Nederlandse type kan de volgende kleurslagen hebben: wit, zwart, blauw, rood, witbont, buff, gestreept, patrijs, zilverpatrijs, roodgeschouderd zilverpatrijs, geelpatrijs, bruinpatrijs, blauwpatrijs, koekoekpatrijs, isabelpatrijs, witpatrijs, patrijs goudflitter, zilverpatrijs zilverflitter, porselein en witzwartcolumbia. Het is een kippenras met een uitstekende eierproductie en werd voorheen dan ook gehouden als legkip. Nu worden leghorns vooral gehouden door liefhebbers. Er bestaat ook een kleine variant van de leghorn, namelijk de leghornkriel.

M

Maleier

De maleier wordt gezien als het oudste hoenderras en komt oorspronkelijk uit Oost- en Zuidoost-Azië. De maleier is het zwaarste hoenderras en komt voor in de kleurslag tarwe. Zeer zelden komen andere kleurslagen voor. De snavel is kort en krachtig, de typische loopbenen fors en sterk. Maleiers worden vooral gezien op tentoonstellingen en zijn geliefd door de robuuste en sterke indruk die zij maken.

Marans

Een kippenras uit het Franse dorp Marans. Het is een grote, langgerekte kip met een matige voetbevedering. De marans heeft een enkele kam en rode oren. Hanen wegen tussen de 3,5 en 4 kilogram, hennen zijn ongeveer een kilo lichter. Ze komen voor in de volgende kleurslagen: roodkoperzwart, zwart, wit, goudkoekoek, koekoek en zilverkoekoek. Marans zijn vertrouwelijk, rustig en voelen zich het meest thuis in een loslopende ren. De eieren zijn roodbruin van kleur, 100 gram per stuk en de hen legt zo'n 150 stuks per jaar. Het is van oorsprong een dubbeldoel ras, die naast de eieren ook gebruikt worden voor het vlees.

N

Nederlandse sabelpootkriel

Een schitterend kippenras uit Nederland met een overvloedige been- en voetbevedering. Nederlandse sabelpootkrielen hebben lange vleugels en gierhakken. Komt voor in de kleurslagen blauw (ongezoomd), blauwwit gepareld, buff, citroenporselein, columbia, gestreept, isabelporselein, oker witgepareld, parelgrijs, patrijs, porselein, porseleinblauw getekend, roodgeschouderd zilverpatrijs, wit, zilverpatrijs, zilverporselein, zwart en zwartwit gepareld.

New Hampshire

Een fors en stevig kippenras uit New Hampshire, Amerika. Het is een typisch dubbeldoelras en heeft een brede bouw en holle ruglijn. Naast de functie van dubbeldoelras, is het een geliefde hobbykip en een gewild sierras. New Hampshires komen voor in de kleurslagen roodbruin, roodbruin-blauwgetekend en wit. Ze zijn erg rustig en snel tam te maken. Er bestaat ook een verdwergde versie van de New Hampshire, namelijk de New Hampshirekriel.

O

Orpington

Een grote en rijk bevederde kip uit Engeland. Orpingtons zijn typische dubbeldoelrassen, maar worden nu vooral gezien op tentoonstellingen en gehouden als sierkippen. Ze hebben een rustig en zachtaardig karakter en zijn snel tam te krijgen. De orpington vliegt niet hoog en heeft een hoge legcapaciteit. Het gemiddelde gewicht ligt tussen de 3 en 4 kilogram. Ook heeft de orpington een kleine kop en enkele kam. Kleurslagen die erkend zijn, zijn: zwart, wit, buff, blauw, porseleinrood, gespikkeld en gezoomd.

P

R

Rhode Island

Een kippenras dat ontwikkeld is in de Verenigde Staten om een goede legcapaciteit te behalen. Hennen hebben een goede legcapaciteit van 225 eieren per jaar. Ze hebben een enkele kam of rozetkam en gemiddeld van gewicht. Hennen wegen gemiddeld zo'n 3 kilo, hanen 800 gram meer: 3,8 kilogram. Erkende kleurslagen bij de Rhode island zijn rood en wit.

S

Schijndelaar

Een Nederlands hoenderras met een fazantachtig uiterlijk. Het is een witte hoen met kleine kuif. De hennen leggen blauwe tot olijfkleurige eieren. Schijnderlaars zijn een kruising van diverse rassen, waaronder de araucana, sumatra en leghorn.

Sebright

Een Engels krielras dat gefokt is door Sir John Sebright, waaraan het ras ookzijn naam dankt. Het is een weinig voorkomend exemplaar. Hanen wegen rond de 675 gram, hennen ongeveer 575 gram. Sebrights worden gezien als de kleinste krielhoenders ter wereld en is gefokt als sierras en voor op tentoonstellingen. Hanen zijn hennevederig, dat wil zeggen dat de kleur gelijk is aan die van de hen, de sierbevedering ontbreekt. Hennen leggen ongeveer 70 eieren per jaar, van 25-30 gram per stuk. Ze hebben een levendig karakter, zijn onderling zeer verdraagzaam en zijn makkelijk tam te maken. Sebrights komen voor in de volgende kleurslagen: goud/zwart gezoomd, zilver/zwart gezoomd, citroen/zwart gezoomd, geel/wit gezoomd.

Sumatrahoen

Zoals de naam al doet vermoeden, komt de Sumatrahoen van het eiland Sumatra, in Indonesië. Het is één van de oudste hoenderrassen en wordt gefokt als vechthoender. Ze hebben een intense, groene glans over de bevedering heen, waardoor ze een exotisch karakter krijgen. Sumatrahoenders worden nu vooral gezien op shows en tentoonstellingen, daar de hanengevechten in vele landen verboden zijn. Hoewel er diverse kleurslagen zijn, is in Nederland alleen de zwarte kleurslag erkend met een kevergroene glans. De houding van de Sumatrahoen is fazantachtig, ze hebben een drierijige erwtenkam die zo klein mogelijk dient te zijn. Deze hoenders hebben een typische slangenkop en de bevedering is strak aanliggend en vol.

T

Tiense vechter

Een Belgisch hoenderras dat gebruikt wordt voor hanengevechten. Het is dus een typische vechthoen. Ook wordt de Tiense vechter wel de Brabantse vechter genoemd. Door het afschaffen van de hanengevechten in vele Europese landen, is dit ras erg zeldzaam geworden. Qua type is de Tiense vechter gelijk aan de Luikse vechter, alleen heeft dit ras een witte snavel en loopbenen. De oogkleur is oranje en op de kop is een erwtenkam aanwezig. Er zijn diverse kleurslagen binnen dit ras, maar koekoek komt het meest voor. Hanen wegen tussen de 4,5 en 5 kilogram en zijn zeer agressief naar soortgenoten toe. Naar mensen toe zijn ze echter rustig en goed tam te maken.

U

Ukkelse baardkriel

Een baardkriel uit Ukkel, België. Het is een voetbevederd krielras en staat bekend als één van de sierlijkste baardkrielen. Ukkelse baardkrielen zijn rustig, vriendelijk, handtam en aanhankelijk. Hanen wegen rond de 800 gram, hennen zijn 150 gram lichter. De hen legt ongeveer 140 witte tot crèmekleurige eieren per jaar. Ze broeden makkelijk zelf uit en zijn goede moeders. De Ukkelse baardkriel is erkend in een groot aantal kleurslagen, maar duizendkleur komt het meest voor.

V

W

Welsumer

De welsumer komt uit de plaats Welsum in Nederland. Het is een kruising van diverse rassen, waaronder Cochin, wyandotte, leghorn, barnevelder en Rhode Island. Het is een mooi kippenras met een enkele kam en een middelgroot formaat. Hennen leggen grote, donkerbruine eieren.

Wyandotte

De Wyandotte is rond 1870 gefokt in de Verenigde Staten en is van oorsprong een dubbeldoelras. Toch wordt de wyandotte tegenwoordig vooral als sierras gehouden. Wyandotte's komen in verschillende kleurslagen voor en de eieren zijn groot en bruin.

Y

  • Yakido
  • Yamato
  • Yokohama
  • Yokohama kriel
  • Yurlow-kraaier

Yokohama

Een mooi Japans kippenras dat in Japan vooral gehouden werd aan het hof. Via Spanje is de Yokohoma in Nederland terecht gekomen. Yokohoma's zijn zeer sierlijke kippen en hanen hebben lange sierveren aan de staart. Ze staan hoog op de poten, hebben een gele snavel en rode ogen. In Nederland zijn de kleurslagen wit en roodgetekend wit erkend. Het is een typisch sierras dat moeilijk eieren legt. Hennen zijngemakkelijk broeds en zeer zorgzaam voor hun kroost. Bovendien zijn het goede vliegers. De Yokohoma weegt tussen de 1750 en 2500 gram, hennen leggen rond de 90 eieren per jaar, met een roomgele kleur.

Z

Zijdehoen

Het zijdehoen wordt ook wel Wugu-ji, negerhoen en morenhoender genoemd, omdat ze vaak een zwarte kleurslag hebben. De vacht lijkt meer op wol dan veren, en deze voelt zacht aan, als zijde. Vandaar ook de naam zijdehoen. Ze hebben vijf tenen in plaats van vier, wat ook een typisch raskenmerk is. De huid is zwart, blauw of paarsig, evenals het vlees, de botten en het bloed. Dit is het gevolg van een genetische afwijking, die fibromelanose genoemd wordt. Zijdehoenders zijn erkend in de volgende kleurslagen: wit, zwart, patrijs, rood, blauw, parelgrijs, koekoek, zilverpatrijs en buff. Ze zijn gehard en bestand tegen extreme kou. Zijdehoenders zijn vertrouwelijk, rustig, aanhankelijk en lief. Zij kunnen zeer goed opschieten met kinderen, en hebben een hoog aaibaarheidsgehalte. Het zijdehoen bestaat ook in een kleinere variant, de zijdehoenkriel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
4 kippenrassen: wat meer infoIn het kort een beetje uitleg over 4 veelkomende kippenrassen, namelijk de Antwerpse baardkriel, De Cochin, de Wyandotte…
Kippenrassen: De YokohamaWereldwijd is er een willekeur aan kippenrassen te vinden. Al deze hoenders zijn afstammelingen van het wilde Bankivahoe…
Wanneer leggen kippen eieren?Wanneer leggen kippen eieren?Bij het houden van kippen zijn de eieren een leuke bijkomstigheid. Maar hoeveel eieren legt een kip eigenlijk? Bepaalde…
De Ko Shamo krielkipIn de loop der tijd zijn er door de mens vele kippenrassen gefokt. Rond 1600 is in Japan de Shamo en de kleinere variant…
Kippenras: Brabançonne of Brabants boerenhoenKippenras: Brabançonne of Brabants boerenhoenHet Brabants boerenhoen, of de Brabançonne, is een schitterend kippenras uit Belgisch Brabant, een Belgische provincie.…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Publiek Domein, Wikimedia Commons (PD)
  • www.wikipedia.nl

Reageer op het artikel "Welke kippenrassen zijn er allemaal?"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 27-11-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!