InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > De Zeeschildpad: langzaam op het land, snel in het water

De Zeeschildpad: langzaam op het land, snel in het water

De Zeeschildpad: langzaam op het land, snel in het water De Zeeschildpad is een van de weinige "oerdieren" die nog bestaan. Op het land beweegt hij zich langzaam voort, maar onderwater is hij een stuk sneller.

Algemene informatie

  • Latijnse naam: Chelonioidea
  • Klasse: carnivoren en planteneters (afhankelijk van de soort)
  • Soort: Reptielen
  • Type: Carnivoren (behalve de groene Zeeschildpad)
  • Waar komen ze voor: Dit is afhankelijk van de soort zeeschildpad, maar vooral in (sub)tropische wateren.
  • Hoe oud worden ze: Zeeschildpadden kunnen net zoals landschildpadden erg oud worden, leeftijden van 60 jaar zijn hierbij geen uitzondering.

Voeding

Wat zeeschildpadden eten is erg afhankelijk van de soort en kan varieren van:
  • Planten
  • kwallen
  • sponzen
  • oesters
  • zeekomkommers
  • garnalen
  • slakken

Leefgewoonten

Als de kleine zeeschildpadjes worden geboren, lopen ze in de nacht al meteen een groot risico. Ze moeten namelijk letterlijk met zijn honderden tegelijk voor hun leven kruipen om bij de zee te komen waar ze veilig zijn. Op het strand zijn er vele dieren die wachten om de kleine schildpadjes als avondmaal te eten. Al met al duurt het wel 30 jaren voordat ze volwassen zijn, ze hebben dus een lange kindertijd.

Kenmerken van het lichaam

De zeeschildpad kan met zijn neus zowel boven-als onder water ruiken en ademhalen. Ondanks het feit dat zijn oren onder de huid zitten kan hij er heel goed mee horen. Het verschil tussen een landschilpad en een zeeschildpad is dat een zeeschildpad zijn kop en poten niet kan intrekken. Het lichaam op zichzelf is gestroomlijnd zodat hij makkelijk en snel kan zwemmen.

Voortplanting

Voor de voortplanting reist de zeeschildpad terug naar de plek waar hij geboren is. Bij de paring klautert het mannetje op de rug van het vrouwtje en houdt zich vast met zijn flippers en zijn staart. Na de bevruchting gaat ieder weer zijn eigen weg. Na enkele weken gaat het vrouwtje het strand op wat haar veel moeite kost, graaft een ondiepe kuil en legt hier haar eieren in, dit kunnen er wel 50 zijn. Hierna gooit ze de kuil weer dicht en vertrekt weer terug naar de zee. Het komt voor dat dit hele proces een paar keer vaker gebeurt, ook omdat zeeschildpadden niet met een vaste partner leven en dus weer kunnen gaan paren met een andere schildpad. Na het broedseizoen komt ze echter een heel jaar niet meer terug.

Andere soorten

Karetschildpad

Deze Zeeschildpad eet sponzen en leeft in tropische wateren meestal in de buurt van koraalriffen. Deze zeeschildpad wordt helaas met uitsterving bedreigd.

Groene Zeeschildpad

De enige schildpaddensoort die planten eet. Deze soort leeft vooral in tropische gebieden rond de evenaar.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zeeschildpad bedreigdZeeschildpadden leven al tientallen miljoenen jaren op aarde en hebben zo alle koude en warme periodes overleefd in de o…
Zeeschildpad, een schildpaddensoortZeeschildpad, een schildpaddensoortZeeschildpadden (families: Cheloniidae en Dermochelyidae) zijn reptielen, die al meer dan 200 miljoen jaar geleden op aa…
Griekenland, vakantie op ZakinthosGriekenland, vakantie op ZakinthosEen eiland dat bekend is vanwege de zeeschildpad. Niet op de menukaart, maar meer vanwege de voortplanting van deze bedr…
Gezonder bewegen!Gezonder bewegen!Gezond bewegen is belangrijk voor ieder mens om zodoende zonder al te veel lichamelijk klachten door het leven te gaan.…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Domeckopol, Pixabay
  • www.wikipedia.com

Reageer op het artikel "De Zeeschildpad: langzaam op het land, snel in het water"

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 10-01-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Dieren
Schrijf mee!