InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Schimmelinfecties bij paarden

Schimmelinfecties bij paarden

Een schimmelinfectie is bij paarden de meest voorkomende huidaandoeningen. Dit komt doordat het heel makkelijk overgedragen kan worden door gezamenlijk gebruik van onder andere borstels en dekjes. Lees hier wat de symptomen zijn van schimmel, hoe je het kunt behandelen en hoe je het eventueel zou kunnen voorkomen.

Oorzaak

Schimmelinfecties bij paarden komen best vaak voor, het is dan ook de meest voorkomende huidaandoening. De officiële naam voor deze huidaandoening is dematophytose. Ze worden veroorzaakt door verschillende schimmelsoorten en de twee hoofdschimmels zijn Trichophyton en Microsporum. Vaak draagt het paard de schimmels al bij zich maar uit het zich pas wanneer het paard een verminderde weerstand heeft of bijvoorbeeld stress. Meestal uit de schimmel zich 6 tot 8 weken na het besmetten, maar wanneer de omstandigheden voor de schimmel optimaal zijn, kan het zich ook al na 4 dagen uiten.

Symptomen

Er zijn een aantal symptomen waaraan je schimmel kunt herkennen. Vaak ontstaan er schilfers, jeukplekken en bulten. Ook zie je vaak ronde rondjes die niet jeuken, en gaan vanuit de kern weer genezen. Dit wordt ook wel ringworm genoemd. Vaak zie je schimmel op plekken zoals rond de mond, op de benen, bij de singelplek en in de flanken. Schimmel is zowel voor mens als paard besmettelijk. Het kan makkelijk van paard naar paard overgedragen worden door bijvoorbeeld gezamenlijk gebruik van dekjes, tuig, borstels en dekens,etc. Vaak kun je zelf de diagnose schimmelinfectie wel stellen en anders eventueel de veearts. Als je het echt helemaal zeker wilt weten kun je een monster laten nemen en dat in een laboratorium laten onderzoeken.

Behandeling

Er zijn een aantal middelen waarmee je een schimmel kunt behandelen. Een van de bekendste is Imaverol. Wanneer je het paard met Imaverol behandeld ben je niet na een keer klaar. Je moet dit meerdere malen herhalen omdat in een behandeling vaak niet alle schimmelsporen worden gedood. Daarnaast is het ook belangrijk dat borstels, dekjes, dekens, halsters, etc., worden ontsmet. Dit omdat je anders het paard opnieuw kunt besmetten. Wanneer je een paard met een schimmelinfectie behandeld moet je ook jezelf goed in de gaten houden. Dit omdat een schimmelinfectie ook voor mensen besmettelijk is. Wanneer je het vermoeden hebt dat je zelf besmet geraakt bent is het verstandig om even langs de huisarts te gaan.

Voorkomen

Ook kun je het paard tegen schimmel laten vaccineren. Dit kun je doen wanneer het paard er nog geen last van heeft. Het paard is dan voor 9 maanden beschermt. Ook kun je het paard laten vaccineren wanneer het al een schimmelinfectie heeft. Het zal dan het genezingsproces versnellen.
© 2011 - 2017 Kinie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Schimmelinfecties bij paarden"

Infoteur: Kinie
Gepubliceerd: 26-06-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!