InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > De teek, het oprukkende gevaar in de achtertuin

De teek, het oprukkende gevaar in de achtertuin

De teek, het oprukkende gevaar in de achtertuin De teek, een klein beestje dat er uit ziet als een spinnetje, rukt op in Nederland. Kwam je het diertje vroeger voornamelijk tegen in het bos, onderzoek heeft uitgewezen dat de teek bezig is met een ware opmars en tegenwoordig ook al veelvuldig in willekeurige achtertuinen gevonden kan worden. En onschuldig zijn ze niet, ook al zien ze er wel zo uit. Een groot deel is namelijk besmet met de Borrelia- bacterie, de veroorzaker van de ziekte van Lyme.

Wat is een teek en hoe verwijder je hem

De teek is een beestje met het uiterlijk van een kleine spin. Wanneer een teek de kans krijgt, bijt hij zich vast in de huid.
Dit doet hij om zich vol te kunnen zuigen met bloed. Hij ziet er dan gelijk heel anders uit;met een groot en opgezet achterlijf lijkt hij in de verste verte niet meer op het spinachtige beestje dat zich vastklampte op je lichaam. Teken zoeken meestal warme plekjes uit, zoals bijvoorbeeld de liezen, knieholtes, op het hoofd en achter de oren.

In Nederland is een kwart van de teken besmet met de Borrelia- bacterie en dat gemiddelde ligt een stuk hoger dan elders in Europa (10 procent). Wanneer je door een teek bent gebeten, laat hij niet zo makkelijk meer los en moet je hem dus heel voorzichtig verwijderen van je lichaam. Voorzichtigheid is erg belangrijk, aangezien je het beestje gemakkelijk fijn knijpt en de kans op besmetting met de Borrelia- bacterie daardoor aanzienlijk vergroot wordt.
Een tekentang of pincet dient dus tegenwoordig in elk huis aanwezig te zijn en in geval van een beet kan de teek het best binnen 24 uur verwijderd worden; dan is de kans op besmetting bijna nihiel.
De teek dient zo dicht mogelijk bij de huid vastgepakt te worden en vervolgens langzaam uit de huid getrokken te worden. Niet met een ‘draaibeweging’, zoals men vroeger dacht. Het Nederlands Huisartsengenootschap heeft de richtlijnen voor het verwijderen van de teek onlangs aangepast; door een draaibeweging te maken bij het uittrekken van de teek, vergroot je de kans dat je hem fijnknijpt en hij je dus sneller besmetten kan.

Waar komt de teek het meest voor

Iedereen heeft wel eens gehoord van het risico dat je loopt wanneer je zomers gekleed in het bos gaat wandelen. Van oudsher was dat ook altijd de plek waar teken het meest voorkwamen. Hier begint verandering te komen. De laatste tijd zijn teken behalve in het bos ook gesignaleerd in de duinen, heidevelden, weilanden, parken en bovenal tuinen in het hele land. Opvallend veel mensen lopen dan ook een tekenbeet op tijdens het werken in de eigen tuin (25 procent van de meldingen), vooral wanneer deze mensen in een bosrijk gebied wonen. Maar de meeste beten worden toch opgelopen tijdens het wandelen in het bos (40 procent) en dan met name door de mensen uit de leeftijdsgroep van 45 tot 65 jaar, aangezien deze mensen het meest in het bos lopen.
Inmiddels is door onderzoek ook bekend geworden dat in Nederland een kwart van de teken besmet is met de Borrelia- bacterie. Er zijn echter wel gebieden waar het erger is dan in de rest van Nederland.
Met name in Goedereede in Zuid- Holland, Gieten in Drenthe, ’t Twiske bij Amsterdam, Baarlo en Ede bevinden zich de grootste concentraties besmette teken. Bij Goedereede was zelfs bijna de helft van de teken besmet.

Ziekte van Lyme

De meeste mensen die door een besmette teek zijn gebeten en geïnfecteerd zijn met de Borrelia bacterie krijgen min of meer dezelfde symptomen: eerst verschijnt er een rode vlek rond de beet, vervolgens treedt er koorts op, spierpijn, tintelingen en/ of een grieperig gevoel. Het kan echter ook zijn dat iemand wel geïnfecteerd is en toch geen last heeft van symptomen. Deze mensen blijven vaak te lang doorlopen en worden later geconfronteerd met de klachten die samen gaan met de ziekte van Lyme.
Ook kan het voorkomen dat iemand wel gebeten is door een geïnfecteerde teek, maar evengoed niet ziek wordt. De ziekte van Lyme hoeft dus niet altijd op te treden.

Zodra er een rode vlek is geconstateerd, moet men gelijk beginnen met antibiotica.
Hoe langer je daarmee wacht, of hoe langer het duurt voordat een infectie is opgemerkt, des te groter kunnen de gevolgen zijn. Er kunnen ernstige hart- en neurologische klachten optreden en er kunnen tevens doofheid, blindheid en psychiatrische ziekten veroorzaakt worden door de ziekte van Lyme. Patienten kunnen uiteindelijk zelfs in een rolstoel terecht komen. Niet iets om te onderschatten dus!

Voorkomen

Een tekenbeet en alle ellende die daarmee gepaard gaat, kan grotendeels voorkomen worden door een aantal simpele voorzorgsmaatregelen. Wanneer je het bos in gaat of in de tuin gaat werken, trek dan een broek aan met lange pijpen en draag sokken en/ of hoge schoenen. Wees met name allert op kinderen; zij letten er zelf namelijk niet op dat ze met een bedekt lichaam buiten spelen. Is het te warm om dit soort kleding te dragen, controleer dan altijd het lichaam op tekenbeten wanneer je in risicovol gebied gelopen hebt. Check daarbij ook de lichamen van kinderen wanneer zij ’s avonds naar bed gaan of klagen over een zere plek. In geval van een tekenbeet is het verstandig de datum te noteren en dit met de arts te bespreken. De arts weet dan wanneer er een eventuele infectie kan zijn opgetreden en kan hier verder naar handelen.
Door deze eenvoudige maatregelen te nemen, kun je een hele hoop ellende voorkomen en onbezorgd buiten bezig zijn!
© 2007 - 2019 Lynns, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Teken(beet) en de ziekte van LymeTeken(beet) en de ziekte van LymeTeken kunnen ervoor zorgen dat je de ziekte van Lyme krijgt. Tijdens een beet kunnen zij de bacterie Borrelia burgdorfer…
Teken gevaarlijker dan je denktTeken zijn kleine spinachtige beestjes die vooral in bomen en struiken voorkomen. Ze leven van het bloed dat ze opzuigen…
Wat te doen bij een tekenbeetEen teek is een klein insect dat zich voedt met bloed van dieren of mensen. Teken leven voornamelijk in bossen en struik…
De ziekte van LymeDe ziekte van LymeEen beet van een teek is vaak zonder gevolgen, maar soms doen zich symptomen voor die sterk aan Lyme doen denken. Wat zi…

Reageer op het artikel "De teek, het oprukkende gevaar in de achtertuin"

Reacties

Marjoleintje, 23-04-2016 23:45 #9
Getverdemme zijn we dan nergens veilig meer voor? Zo zie je maar hoe kwetsbaar de 'machtige mens' is althans we denken zo graag dat we alles zijn maar 1 klein spinnetje kan ons breken, heb maar eens meer respect voor de natuur en de dieren MENS!

Jessica, 11-07-2011 23:40 #8
Hallo, mijn hond heeft een paar weken geleden een aantal teken gehad en ze vielen uit zn lichaam, 1 week later zag ik een paar op de muur in huis, gelijk weggehaald en nu zijn we dus weer een paar weken verder en zit het hele huis vol met deze beestten! op alle muren! en gisteren had ik er zelfs al 2 die bezig waren om in mn huid te kruipen! Ook de hond zit er helemaal vol mee, voor de hond heb ik frontline spray gekcoht en hem al behandeld, maar wat kan ik het beste doen tegen al die teken die rondlopen op de muren?

groetjes jessica Reactie infoteur, 27-07-2011
Dank je wel voor je reactie op mijn artikel. Ik ben persoonlijk niet zo bekend met teken in het huis zelf, maar als ik het zo lees zou ik geen seconde aarzelen en er een ongedierte bestrijder bij laten komen die weet waar hij mee bezig is. Teken kunnen erg gevaarlijk zijn en dan is mijn mening het zekere voor het onzekere te nemen. Ik wens je succes en hoop dat je snel van deze vervelende diertjes verlost bent!

Groetjes
Lynns

Remco, 24-05-2011 23:04 #7
Hallo, allemaal ook wij hebben last van teken in onze tuin. Mijn zoontje, mijn vrouw en ik zijn alle drie gebeten door een teek in onze tuin. Gelukkig ben ik de enige die Lyme heeft opgelopen om het zo maar te zeggen. Ik ben zelf drie keer gebeten in 14 maanden. Ik heb nadat het ontdekt werd een maand antibiotica gekregen, toen had ik dus al ruim negen maanden allerlei symtomen. Na de maand antibiotica ging het beter. Echter nu zijn we vier maanden verder en beginnen de klachten terug te komen, weer een kuur gekregen voor een maand. Ik ben het nu wel een beetje zat dat je niet eens normaal rustig in je tuin kan zitten. Is er iemand die weet of er inmiddels ergens een betrijdingsmiddel is tegen teken? We hebben twee kleintjes die graag in de tuin spelen. Kan iemand mij vertellen in welke planten teken zich graag ophouden naast gras en op warme vochtige plekken?
We hebben bijvoorbeeld een vrij lange haag, buxus haagjes in voor en achtertuin, voor en achter een grasmat. Ik zou echt graag een bestrijdingsmiddel zien te bemachtigen.

Maarten, 26-05-2010 12:08 #6
Hallo, ik was een week naar Denemarken geweest en heb kunnen voorkomen dat ik door een teek werd gebeten. Weer thuisgekomen zag ik plotseling een donker bolletje aan mijn oorlel hangen. Teek dus. In de tuin tegen wat planten geslagen boven een wit papiertje. Toen vielen bij de eerste tik al 3 teken uit een grote naaldstruik. Dit zit dus bomvol. En nu moet die struik/boom dus weg. Inpakken als een maanmannetje? Of eerst bestrijdingsmiddelen de boom in? Mogelijk heeft iemand goeie tips. Groeten.:-(

Chris, 13-06-2009 20:32 #5
Hoi, wij zitten in hetzelfde schuitje als Sunny.Mijn dochtertje is al een paar keer gebeten door die rotteken. Ik heb ze niet geteld, de teken, maar het moeten er duizenden zijn in onze tuin.
De fluweelboom zat er vol mee, dus helemaal kort gewiekt. Nu zijn we nog niet van het probleem af, want ze zitten ook op bijna alle andere beplanting in de tuin. Heeft iemand de goede tip om ervan af te komen, afgezien van bestraten.
Ik hoop het! Bedankt alvast

Sunny, 25-05-2009 09:21 #4
Hallo, wij hebben hetzelfde probleem, bij ons krioelt het ook van de teken in de achtertuin. Heel vervelend, omdat we een kleintje hebben. Het dragen van lichaamsbedekkende kleding is echt niet voldoende. Wij wonen pas sinds 1.5 maand in ons nieuwe huis en mijn man is al vier keer gebeten en zelfs ons kindje van 1 jaar ook. Katten zitten ook onder de teken. Het vreemde is dat onze buurvrouw er geen last van heeft. Haar tuin is grotendeels bestraat, zij heeft maar een paar plantjes in haar tuin staan. bij ons is het 't tegenovergestelde.

Wij gaan nu bijna alle beplanting weghalen, coniveren achter de schutting verwijderen, gras weg en bestraten maar. Jammer, maar het is zo gevaarlijk dat het toch echt noodzakelijk is. Hopelijk is dit de oplossing! Ook ik zou graag meer tips horen!

Nn, 01-07-2008 22:03 #3
Eerdaags ga ik werken in mijn plantrijke achtertuin. Ik hoop niet dat ik gebeten wordt door dit vieze beestje. Je kan er (dood) ziek van worden!

Dofri, 16-05-2008 15:18 #2
Ik ben het helemaal met R. de Groot eens, bij mij krioelt het ook van de teken in de tuin. Ze zitten met trossen in mijn eikenboom. Wie weet wat ik eraan kan doen?

R. de Groot, 21-03-2008 09:41 #1
Na vele artikelen over de teek en bestrijding, ook uw artikel gelezen. Ik mis in alle artikelen bestrijding in je eigen tuin en zelfs als teken je huis binnenkomen. Ik heb honden die echter niet in huis mogen, toch lopen de teken ook over mijn plavuizen of zitten tegen mijn stenen buiten muren. Ik mis behandeling van deze plaag, iets wat massaal deze teken plaag oplost en dood. Nu sla ik ze dood, maar is bijna ondoenlijk ze allemaal te doden. Ik loop namelijk ook een risico ziek te worden. De honden zijn al ingeent en worden behandeld met knoflook capsules. Dit artikel bied geen uitkomst voor dit grote probleem, en opnieuw hoop ik een bestrijding te vinden. Maar mis het als het betreft teken die overal zichtbaar lopen en niet dus een teken die zich op de hond heeft genesteld. Jammer ik denk dat meer mensen dit probleem kennen. R. de Groot.

Infoteur: Lynns
Gepubliceerd: 23-04-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 9
Schrijf mee!