InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Kippenras: Chabo, chabokriel of Japanse kriel

Kippenras: Chabo, chabokriel of Japanse kriel

Kippenras: Chabo, chabokriel of Japanse kriel De chabo, ook wel Japanse kriel genoemd, is een zeer opvallende krielkip uit Japan. De dieren bestaan al vele eeuwen en staan bekend om hun unieke vorm en bouw, hun zeer korte pootjes en het brede scala aan kleuren en kleurslagen waarin ze gefokt worden. Een chabo is een leuk kipje dat ook op een klein oppervlak gehouden kan worden. Een nadeel van de chabo is dat het gen voor korte pootjes een lethale factor draagt, waardoor 25% van de kuikens uit kruisingen tussen twee kortbenige dieren al voor de geboorte zal overlijden.

Inhoud

Andere benamingen

De chabo staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Chabokriel
  • Chabo kriel
  • Japanse kriel
  • Japanese bantam
  • Chabo bantam
  • Nagasaki
  • Sabo
  • Japonky
  • Chabos
  • Shabo

Land van herkomst

De chabo komt oorspronkelijk uit Japan.

Geschiedenis

In tegenstelling tot de meeste krielkippen die we in de eenentwintigste eeuw kennen, is de chabo een originele kriel. Dit houdt in dat het ras niet is ontwikkeld uit een bestaand, groter ras met dezelfde uiterlijke kenmerken.

De voorouders van de chabo zijn vanuit China ingevoerd in Japan. Hoogstwaarschijnlijk komen enkele voorouders van de chabo ook uit Indo-China en Vietnam. Hoewel het ras oorspronkelijk uit China komt, is het ras echt ontwikkeld in Japan, tot de vorm die wij anno 2019 nog steeds kennen. Vandaar dat Japan ook genoemd wordt als land van oorsprong van de chabo. Het ras is al honderden jaren oud. In welk jaar het ras precies is ontstaan, is onzeker. Wat wel zeker is, is dat de eerste chabo’s al in de 16e eeuw in Europa voorkwamen.

Uiterlijk

De chabo is een krielras van veel verschillende variëteiten. Zo zijn er bijvoorbeeld normaalvederige chabo’s, maar er bestaan ook krulvederige en zijdevederige chabo’s, evenals bolstaart chabo’s en chabo’s met een baard. Daarnaast komen er nog chabo’s voor met een normaal formaat kam, en grootkammige chabo’s. Vooral de hanen hebben zeer grote kammen bij de grootkammige variëteit. Verder komen er ook nog zwartkoppige chabo’s voor: krielen met zeer veel pigmentering in de kophuid, waardoor de kop en kam purperkleurig zijn.

Eén van de meest opvallende kenmerken van de chabo zijn de erg korte poten, zo kort dat de voeten soms door al het dons en de veren aan het oog onttrokken worden: de chabo lijkt met de buik de grond te raken. Ook de houding van de chabo is uniek te noemen: van opzij gezien volgt de lijn kop-rug-staart een U-vorm. Dit wordt veroorzaakt door de grote en brede staart die haaks op het lijf hoort te staan. De kop wordt eveneens hoog gedragen, terwijl de vleugels juist laag gedragen worden. Doordat de pootjes kort zijn en de vleugels laag gedragen worden, is het normaal dat de vleugeluiteinden van de chabo de grond raken.

De chabo is een kriel met een volle bevedering, waardoor het dier groter lijkt dan hij daadwerkelijk is. De korte pootjes hebben een gele kleur. Door zijn grappige houding en uiterlijk heeft de chabo ook wel de naam ‘clown onder de kippen’ gekregen. Haantjes van dit ras wegen zo’n 625 tot 725 gram, hennen zijn wat lichter met 575 tot 625 gram.

Kleuren

De chabo komt in veel verschillende kleuren en kleurslagen voor. Niet alle kleurslagen zijn in alle landen erkend.
  • Blauwgezoomd
  • Geelblauwstaart
  • Geelzwartstaart
  • Witblauwstaart
  • Witzwartstaart
  • Koekoek
  • Zwart
  • Wit
  • Ongezoomd blauw
  • Buff
  • Tarwe
  • Blauwtarwe
  • Zilvertarwe
  • Geeltarwe
  • Goudhalzig zwart
  • Zilverhalzig zwart
  • Berken
  • Blauwberken
  • Goudberken
  • Buffcolumbia
  • Zwart-witgepareld
  • Blauw-witgepareld
  • Rood-witgepareld
  • Oker-witgepareld
  • Roodgeschouderd wit
  • Porselein
  • Patrijs
  • Zilverpatrijs
  • Blauwpatrijs
  • Meerzomig patrijs
  • Meerzomig zilverpatrijs
  • Parelgrijs
  • Blauwbont
  • Lichtgeel
  • Blauw
  • Parelgrijswitgepareld
  • Okerwitporselein
  • Roodwitporselein
  • Witpatrijs
  • Chocoladewitgepareld
  • Khakiwitgepareld
  • Parelgrijs
  • Splash
  • Chocolade
  • Khaki
  • Khaki-koekoek
  • Geelwitstaart
  • Roodwitstaart
  • Meerzomig blauwpatrijs
  • Meerzomig blauwzilverpatrijs
  • Meerzomig roodgeschouderd blauwzilverpatrijs
  • Patrijs
  • Zilverpatrijs
  • Blauwpatrijs
  • Koekoekpatrijs
  • Blauwzilvertarwe
  • Geelkoekoek
  • Chocoladezilvertarwe
  • Porselein blauwgetekend
  • Koekoekzilverhalzig
  • Blauwgoudberken
  • Roodzwartstaart
  • Blauwzilverkwartel
  • Blauwkoekoek

Karakter

De chabo staat bekend door zijn rustige en vertrouwelijke karakter. Door hun kleine formaat zijn het prima kipjes die door kinderen verzorgd kunnen worden (wel altijd onder leiding van een volwassene). Chabo’s staan erom bekend onderling verdraagzaam te zijn. Wanneer de diertjes voldoende ruimte hebben, kunnen prima twee tot drie haantjes in dezelfde ruimte gehouden worden, mits er voldoende hennetjes in de toom aanwezig zijn.

Door hun kleine formaat heeft de chabo weinig ruimte nodig, waardoor het ook een prima ras is om gehouden te worden door mensen met een beperkte oppervlak aan tuin. Wel wordt het aangeraden om de dieren ’s nachts in een geluidsisolerend hok te houden, zeker wanneer er een haantje wordt gehouden in een woonwijk.

Chabo’s staan erom bekend goed te kunnen vliegen. Wanneer de dieren de vrije uitloop wordt gegeven, is het raadzaam een hek te installeren met een minimale hoogte van 1,80 meter.

Wanneer je als verzorger een beetje tijd en moeite steekt in het tam maken van de chabo, kan de chabo vrij snel tam worden.

Broedsheid en eieren

Hoewel de chabo niet gefokt wordt als legras, kan je toch zo’n 100 eitjes per jaar verwachten. De eitjes zijn ongeveer 30 gram per stuk en hebben een witte eischaal. De hennetjes worden over het algemeen goed broeds en voeren hun taak als moederkloek ook goed uit. Zowel de haan als de hen zorgt goed voor de kuikens. Het is zelfs heel normaal om de kloek met pasgeboren kuikens gewoon in een toompje met andere hennen en haan rond te laten lopen, dit zonder problemen.

Gebruiksmogelijkheden

De chabo is van oorsprong een sierras, maar de 100 eitjes per jaar zijn een leuke bijkomstigheid.

Korte beentjes: ontstaan door een erfelijke, lethale factor

De chabo dankt zijn korte pootjes aan een erfelijke, lethale factor. Met lethaal wordt dodelijk bedoeld. Deze erfelijke afwijking zorgt ervoor dat er nooit een fokzuivere chabo geboren wordt, die van beide ouders het gen ‘korte pootjes’ heeft gekregen.

Om te begrijpen hoe dit werkt, wordt het volgende voorbeeld gegeven. Hierbij is het gen voor korte pootjes ‘KP’ en het gen voor normale pootjes ‘np’. Een chabo die het lethale gen (KP) van beide ouders erft, zal voor de geboorte komen te overlijden. Kuikens met een gen voor korte pootjes (KP) en een gen voor normale poten (np) zullen altijd kortbenig zijn, omdat de KP dominant is over het np-gen. Dan zijn er ook nog kuikens die twee np-genen hebben gekregen, deze dieren hebben altijd normale poten. Kortweg overlijdt 25% van de chabo’s voor de geboorte (KP x KP), 50 % heeft korte poten (KP x np) en 25% heeft normale poten (np x np).

Xnp (normale poten)KP (korte poten)
np (normale poten) 25% Deze kuikens hebben lange poten25%Deze kuikens hebben korte poten
KP (korte poten) 25% Deze kuikens hebben korte poten25% Deze kuikens zullen overlijden

Wanneer je echter een normaalbenige chabo kruist met een kortbenige chabo, zullen er 50% kortbenige kuikens geboren worden, en 50% normaalbenige kuikens. Deze kruisingsvariant zorgt er dus voor dat er minder kuikens voor de geboorte komen te overlijden.

Huisvesting en verzorging van de chabo

Doordat de chabo van die korte beentjes heeft, worden er wel eisen aan de verzorging gesteld. Zo mogen de zitstokken niet te hoog geplaatst worden, en ook de voer- en waterbakken moeten op een aangepaste hoogte bevestigd zijn. De uitloopopening van de ren moet bovendien ook laag bij de grond zijn, het liefst op vloerhoogte.

Wanneer het nat of vochtig is buiten, moeten chabo’s altijd in een droog hok kunnen verblijven. Omdat buik en borst de grond bijna raken, wordt dit snel nat en kunnen de dieren al snel een longontsteking ontwikkelen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kippenrassen: de Chabo krielKippenrassen: de Chabo krielDe Chabo is een uniek en stijlvol kipje dat ogenschijnlijk over de grond schuifelt. Dit is niet zo maar de laaghangende…
Kippenras: BurmakrielKippenras: BurmakrielDe burmakriel is een leuk krielkipje om te zien met een volle bevedering, kuif, baard en zelfs gierhakken. De dieren kom…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Putneypics, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • http://www.kippenencyclopedie.nl/php/index.php?title=Chabo
  • Boek: kippenencyclopedie. Auteur: Esther Verhoef & Aad Rijs. ISBN: 9789036629621
  • https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=73&t=1727461
  • https://www.levendehave.nl/dierenwikis/pluimvee/chabo
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Chabo
  • https://www.tuinenhuis.com/krielkippen-onze-chabos/
  • https://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/chabo.html
  • https://www.dierenhandelhoogendoorn.nl/chabo.html#.XQiTIlwzbIU
  • http://chabofokkerijschuldink.123website.nl/
  • https://www.frieslandshow.nl/dwerghoenders/b-c/chabo-s/
  • http://www.aviculture-europe.nl/nummers/12n02a05.pdf

Reageer op het artikel "Kippenras: Chabo, chabokriel of Japanse kriel"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 19-06-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!