InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Kippenras: Brahmakriel – de reus onder de krielkippen

Kippenras: Brahmakriel – de reus onder de krielkippen

Kippenras: Brahmakriel – de reus onder de krielkippen De brahmakriel is de reus onder de krielen, en dat is niet zo verwonderlijk. Met een gewicht van 1600 gram (bij hanen), zijn deze krielkippen net zo zwaar als sommige hoenderrassen. Ze komen voor in een breed scala aan kleuren en kleurslagen, wat ervoor zorgt dat er altijd een kleurslag is waar iemand verliefd op kan worden. Door hun rustige en vriendelijke karakter zijn ze goed tam te maken. In de vrije uitloop kunnen ze prima vertoeven, en de kans dat ze wegvliegen is nauwelijks aanwezig. Kortom is de brahmakriel een zeer geschikte krielkip voor in de tuin en op het erf.

Inhoud

Andere benamingen

De brahmakriel staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Zwerg Brahma
  • Brahma-kriel
  • Bantam Brahma
  • Brahma bantam

Land van herkomst

De brahmakriel komt oorspronkelijk uit Engeland.

Geschiedenis

Al snel nadat de grote brahma was ontwikkeld, wilde men ook een brahmakriel ontwikkelen: een brahma maar dan in dwerg- of krielvorm. Rond 1870 is het Engelse fokkers voor het eerst gelukt een brahmakriel te ontwikkelen. Om tot deze brahmakriel te komen, werd gebruik gemaakt van grote brahma’s die te klein waren gebleven. Echter was dit niet succesvol.

De Engelse fokker Entwistle, die vele krielrassen heeft ontwikkeld, waagde zo rond 1880 nog een poging. Om tot de brahmakriel te komen, maakte hij gebruik van kruisingen tussen aseels, cochinkrielen en sabelpootkrielen. In een wat later stadium werden er ook chabo’s ingekruist. Deze keer was de brahmakriel wel erg succesvol. In 1887 werden de eerste brahmakrielen naar het vaste land van Europa en naar Amerika vervoerd.

De brahmakriel is sindsdien erg populair geworden in vele landen over de gehele wereld.

Uiterlijke kenmerken

Als je naar de brahmakriel kijkt, moet je vaak eerst kijken of je te maken hebt met een kriel of een gewoon hoen. Dit komt omdat de brahmakriel voor een kriel behoorlijk groot is en daarom ook wel de reus onder de krielen genoemd wordt. Hanen van dit ras bereiken met gemak een gewicht van 1,6 tot 1,7 kilogram, hennen wegen al snel 1,2 tot 1,3 kilogram.

Brahmakrielen zijn middelhoog gesteld en zijn bovendien fors en breed van bouw. Daarnaast lijkt het ras nog breder en voller dan het al is, doordat de bevedering vol en rijk is. De rug behoort bij deze krielkip vrij kort te zijn en in een ononderbroken lijn door te lopen in de staart. De staart wordt op zijn beurt hoog gedragen, is tamelijk kort en wordt behoorlijk gespreid gedragen. De hanen hebben bovendien korte, brede en ronde sikkels en bijsikkels in de staart, die de stuurveren volledig bedekken.

De hals van een brahmakriel lijkt door de bevedering dik en kort, en wordt sierlijk gebogen. De kop is wat aan de kleine kant in verhouding tot de rest van het lichaam, maar rond en breed. De schedel is erg breed en laat een overwelving van de ogen zien: ook wel bekend als wenkbrauwen. Bovenop de kop is een drierijige kam aanwezig, de oorlellen en kam zijn beiden rood van kleur en de ogen zijn roodbruin van kleur. De poten van brahmakrielen zijn geel van kleur, alhoewel deze pootkleur bijna niet zichtbaar is door de sterke bevedering op de poten. Ook de voeten zijn voorzien van een volle bevedering.

Kleuren

De brahmakriel komt in een breed scala aan kleuren en kleurslagen voor. Niet alle kleurslagen zijn in alle landen erkend. Om te weten welke kleurslagen er in een land erkend worden, is het het beste om contact op te nemen met de rasvereniging van het betreffende land.
  • blauwgoudberken
  • dubbelgezoomd
  • zilverdubbelgezoomd
  • tarwe-kwartel
  • isabelkwartel
  • goudblauwgezoomd
  • zilverzwartgezoomd
  • meerzomig witpatrijs
  • meerzomig koekoekpatrijs
  • buff-zwartcolumbia
  • buff-blauwcolumbia
  • wit-zwartcolumbia
  • wit-blauwcolumbia
  • meerzomig isabelpatrijs
  • goudberken
  • zwart
  • meerzomig blauwzilverpatrijs
  • meerzomig geelpatrijs
  • meerzomig blauwgeelpatrijs
  • meerzomig parelgrijszilverpatrijs
  • meerzomig koekoekzilverpatrijs
  • meerzomig koekoekblauwzilverpatrijs
  • meerzomig roodgeschouderd zilverpatrijs
  • meerzomig roodgeschouderd blauwzilverpatrijs
  • witpatrijs
  • splash
  • parelgrijs
  • rood
  • zwartbont
  • parelgrijskoekoek
  • koekoek-goudhalzig
  • blauwkoekoek
  • buff-witcolumbia
  • blauwtarwe
  • bff-koekoekcolumbia
  • buff-blauwkoekoekcolumbia
  • isabeltarwe
  • zalmkleur
  • zalmkleur blauwgetekend
  • isabelzalmkleur
  • blauwberken
  • meerzomig patrijs
  • meerzomig zilverpatrijs
  • meerzomig blauwpatrijs
  • columbia
  • buffcolumbia
  • columbia-blauwgetekend
  • buffcolumbia-blauwgetekend
  • berken
  • buff
  • wit

Karakter

De brahmakriel is door zijn rustige en vriendelijke karakter geschikt voor beginnende kippenhouders. Met een beetje inzet van de eigenaar of verzorger kunnen brahmakrielen zeer mak te krijgen zijn.

Het ras heeft weinig neiging tot vliegen, maar kan dit in principe wel. Wanneer ze wel vliegen, zal dit niet veel zijn en kunnen ze ook geen grote hoogten bereiken. Daarom is een omheining van zo’n 60 tot 80 centimeter hoog in feite voldoende om de brahmakrielen binnen de omheining te houden.

Hanen kennen weinig agressie en zijn onderling vrij verdraagzaam, mits ze voldoende de ruimte krijgen en mogelijkheden hebben om elkaar uit de weg te gaan en zich te verschuilen.

Broedsheid en eieren

De brahmakriel legt voor een kriel behoorlijk veel eieren, namelijk zo’n 190 per jaar. Het gewicht van de eieren ligt rond de 35 gram en de eieren zijn lichtbruin van kleur.

Hennen van de brahmakriel staan bekend als goede broedsters die goed en snel broeds worden. Ook als moederkloek voeren zij hun taak uitstekend uit.

Gebruiksdoel

Van oorsprong is de brahmakriel gefokt als sierras, alhoewel de hoge legcapaciteit ervoor zorgt dat het ras ook ingedeeld kan worden in de groep van legrassen.

Brahmakriel: reus onder de krielen

De brahmakriel is een zeer grote krielkip en wordt ook wel liefdevol de reus onder de krielen genoemd. Ze zijn niet alleen groot, maar hebben ook een rustig, kalm en vriendelijk karakter. De brahmakriel wordt daarom ook wel vergeleken met de GVR (de Grote Vriendelijke Reus), uit het gelijknamige kinderverhaal van schrijver Roald Dahl.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Krielkippen - de 'echte' krielenIn werkelijk heid zijn er maar 3 soorten krielkippen; kippen waar geen grotere vorm van bestaat.De overige 'krielen' die…
De Brahma KrielDe Brahma KrielDe oorsprong van de Brahma (vernoemd naar de rivier de Brahmaputra) is Aziatisch maar hij is in Noord Amerika ontstaan d…
Het Welsumer hoenderrasDe Welsumer is een zeldzaam Nederlands kippenras uit het dorpje Welsum. Deze kip is vooral geliefd bij hobbyfokkers, maa…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Harald Wehner, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)
  • Boek; de kippenencyclopedie. Auteur: Esther Verhoef & Aad Rijs. ISBN: 9789036628037
  • http://www.kippenencyclopedie.nl/php/index.php?title=Brahma
  • http://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/brahmakrielen.html
  • https://www.dierenhandelhoogendoorn.nl/brahma-kriel.html#.W_p5r-hKjIU
  • http://www.brahmaclub.nl/
  • https://brahmakrielkippen.weebly.com/brahma-kriel.html
  • http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?t=57518

Reageer op het artikel "Kippenras: Brahmakriel – de reus onder de krielkippen"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 27-11-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!