InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Kippenras: Plymouth Rockkriel

Kippenras: Plymouth Rockkriel

Kippenras: Plymouth Rockkriel De plymouth rockkriel is een verdwergde versie van de grote, Amerikaanse plymouth rock. Het is een goed legras met zo'n 160 eieren per jaar, ze hebben een vriendelijk en rustig karakter en vliegen zelden of nooit. Plymouth rockkrielen komen voor in een aantal kleurslagen, waarvan de gestreepte kleurslagen de originele kleurslagen zijn. Het gaat om een erg populair ras dat wereldwijd op grote schaal gehouden wordt door liefhebbers van rustige kippen die regelmatig een eitje leggen.

Inhoud

Andere benamingen

De plymouth rockkriel staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Plymouth rock bantam
  • Kriel plymouth rock

Land van herkomst

De plymouth rockkriel is ontstaan in verschillende landen.

Geschiedenis

Als je naar de plymouth rockkriel kijkt, zie je een verkleinde versie van de grote plymouth rock, een nuthoen uit Amerika. De plymouth rockkriel is door diverse liefhebbers uit diverse landen gefokt uit te klein gebleven grote plymouth rocks en diverse krielrassen. Welke krielrassen eraan hebben bijgedragen, is helaas onbekend gebleven. Aan het begin van de twintigste eeuw werden in zowel Duitsland als Engeland de eerste plymouth rockkrielen tentoongesteld.

Om meer kleurslagen binnen het ras te fokken, is af en toe gebruik gemaakt van enkelkammige wyandottekrielen.

Uiterlijk

Als je naar de plymouth rockkriel kijkt, zie je een exacte kopie van de grote plymouth rock, alleen in een kleiner maatje. De plymouth rockkriel heeft een gewicht van 1,1 tot 1,2 kilo voor hanen, hennen wegen zon 0,9 - 1,0 kilogram. Het dier is vrij fors van bouw en heeft een gestrekt lijf.

De krielen van dit ras hebben een laag gedragen staart die aansluit op de vrijwel horizontale ruglijn. Hierdoor lijkt de kip gestrekter dan hij is. De staart behoort volgens de rasbeschrijving aan de korte kant te zijn en behoort half gespreid gedragen te worden. De haan heeft staartveren die volledig afgedekt worden door sikkels en bijsikkels.

Plymouth rockkrielen hebben een diepe en goed afgeronde borst en gele poten. Bovenop de kop is een middelgrote, enkele kam aanwezig die een mooi rode kleur heeft. Ook de oorlellen van dit ras zijn rood. De ogen moeten groot zijn, een levendige uitdrukking hebben en een roodbruine kleur.

Kleuren

De plymouth rockkriel komt voor in diverse kleurslagen:
  • Gestreept
  • Roodgestreept
  • Wit
  • Zwart
  • Buff
  • Meerzomig patrijs
  • Meerzomig zilverpatrijs
  • Wit-zwartcolumbia
  • Buff-zwartcolumbia
  • Blauw
  • Roodporselein
  • Patrijs
  • Meerzomig bruinpatrijs

Karakter

De plymouth rockkriel is een krielkipje dat nauwelijks vliegt, maar dit wel kan. Om te voorkomen dat hij wegvliegt, is het belangrijk toch een omheining van 1,5 meter hoog te plaatsen. Natuurlijk kan het ras ook in een overdekte ren gehouden worden.

Dit krielkippenras heeft een vrij rustig karakter en agressie wordt niet gezien binnen dit ras. De dieren kunnen snel vertrouwelijk en tam worden, als ze maar rustig benaderd worden en een goede behandeling krijgen. Jonge plymouth rockkrielen staan bekend als snelle groeiers die volwassen worden zonder weinig problemen.

Broedsheid en eieren

Hennen van dit ras zijn vrij snel aan de leg en staan bekend als goede legsters van zon 160 eieren per jaar. De eieren hebben een gewicht van 35 gram per stuk en een lichtcrème-kleurige eischaal. Broedsheid wordt bij dit ras minder vaak waargenomen.

Gebruiksmogelijkheden

De plymouth rockkriel is een typisch legras, maar wordt ook vaak gehouden voor de sier.

Bijzonderheden

Bij de plymouth rockkriel komt de gestreepte kleurslag in twee varianten voor. Zo zijn de hennen donkerder dan de hanen. Dit komt omdat de zwarte strepen uit de gestreepte kleurslag breder zijn dan de witte strepen, bij de hanen zijn deze strepen even breed. Dit wordt veroorzaakt door een geslachtsgebonden overervering voor de factor van streeptekening.

Overige informatie

De plymouth rockkriel is een zeer populair kippenras dat overal ter wereld gehouden wordt.

Grote plymouth rock

De plymouth rockkriel heeft ook een grote broer, namelijk de plymouth rock.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kippenras: AmrockKippenras: AmrockDe amrock is een zeer productief kippenras met een legcapaciteit van maar liefst 240 eieren per jaar. Het ras doet het b…
Kippenras: AmrockkrielKippenras: AmrockkrielDe amrockkriel is de verdwergde variant van de amrock. Het is een leuke krielkip met een mooie kleurslag: gestreept (ook…
Kippenras: Rhode Island-kriel (red & white)Kippenras: Rhode Island-kriel (red & white)De Rhode Islandkriel is een krielkippenras dat is ontwikkeld uit zowel de grote Rhode Island white als de Rhode Island r…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kanapkazpasztetem, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)
  • https://www.dierenhandelhoogendoorn.nl/kippen-etc/kippen/plymouth-rock-kriel.html#.XU1-z-gzbIU
  • https://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/plymouthrockkrielen.html
  • https://www.omlet.nl/breeds/kippen/plymouth_rock/
  • https://www.frieslandshow.nl/dwerghoenders/o-p-r-s/plymouth-rock-krielen/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Plymouth_Rock_(kip)

Reageer op het artikel "Kippenras: Plymouth Rockkriel"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 12-08-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!