InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Kippenras: barnevelderkriel

Kippenras: barnevelderkriel

Kippenras: barnevelderkriel De barnevelderkriel is het kleine broertje van de grote barnevelder, een zeer bekend en wereldberoemd kippenras uit de Nederlandse regio van Barneveld. De barnevelderkriel is niet in Nederland ontstaan, maar in Duitsland en Engeland. De barnevelderkriel is een leuk krielkipje met een gewicht van 900 tot 1200 gram en komt voor in de kleuren/kleurslagen zwart, wit, dubbelgezoomd, blauw dubbelgezoomd en zilver dubbelgezoomd. Het zijn zelfstandige kippen die bekend staan om hun hoge eieropbrengst: hennetjes leggen jaarlijks zo'n 200 eieren.

Inhoud

Andere benamingen

De barnevelderkriel staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Barnevelder kriel
  • Kleine Barnevelder
  • Kriel Barnevelder

Land van herkomst

De barnevelderkriel is zowel in Engeland (anno 1922) als in Duitsland (anno 1927) ontstaan.

Geschiedenis

De barnevelderkriel is een exacte kopie van de grote barnevelder, en is zowel in Duitsland als Engeland ontstaan. Beide landen hebben het ras afzonderlijk van elkaar gecreëerd, en hebben beiden gebruik gemaakt van (deels) andere rassen om uiteindelijk tot hetzelfde resultaat te komen: de barnevelderkriel.

Barnevelderkriel in Engeland

De Engelse barnevelderkriel is als eerste ontstaan, maar was na een aantal jaren alweer van de aardbodem verdwenen, omdat er te weinig interesse in het land was om door te gaan met de fok.

Duitsland en de barnevelderkriel

In Duitsland is men zon 5 jaar na de Engelsen gestart met het ontwikkelen van de barnevelderkriel. Natuurlijk werd er gebruik gemaakt van de grote barnevelder, welke gekruist werd met onder andere de volgende rassen:
  • Rhode Island-krielen
  • Wyandottekrielen
  • Langshankrielen
  • Diverse rasloze krielen

De dieren die uit deze kruisingen zijn ontstaan, voldeden qua bouw en type volledig aan de grote barnevelder, alleen in een kleinere maat. Het enige wat niet aanwezig was, was de typerende kleurslag waar de barnevelder om bekend staat: dubbelgezoomd. Door het op dat moment huidige type te kruisen met Indische vechtkrielen, werd uiteindelijk de dubbelgezoomde kleurslag ingefokt.

Barnevelderkriel in Nederland

Zo ongeveer halverwege de jaren 30 van de twintigste eeuw is men in Nederland ook een eigen lijn barnevelderkrielen gaan opzetten. Hierbij maakten de Nederlanders gebruik van te klein gebleven grote barnevelders en vechtkrieltjes als Indische vechtkrielen.

Anno 2018 is de barnevelderkriel in Nederland zeer populair en worden de dieren door veel liefhebbers gehouden.

Uiterlijke kenmerken

Als je naar de barnevelderkriel kijkt, moet je een exacte kopie van de grote barnevelder zien, alleen in een veel kleinere vorm. Waar zijn grote broer tussen de 2,75 en 3,5 kilo weegt, is de barnevelderkriel een stuk kleiner. Hanen wegen zon 1100 tot 1200 gram en hebben ringmaat 15, terwijl hennetjes zon 900 tot 1000 gram wegen en ringmaat 13 hebben.

De hen heeft een goede bouw waaraan goed is af te leiden dat zij een goede legkip is: haar achterlijf is dan ook erg diep en vol. De rug van de barnevelderkriel is middellang en behoort in een holronde lijn te lopen in de richting van de staart die middelhoog gedragen wordt. Hanen hebben een staart die goed afgedekt is door brede sikkels en bijsikkels. De staart is goed gespreid bij zowel de hen als de haan.

Kam en kinlellen zijn middelgroot van formaat, de kam is enkel, de oorlellen rood en de rasbeschrijving geeft aan dat de ogen een prachtig roodbruine tint moeten hebben. De poten van een barnevelderkriel zijn van een warme, gele kleur. Hennen mogen aan de voorkant van hun gele poten een bruinrode aanslag op hun schubben vertonen.

Kleuren en kleurslagen

De barnevelderkriel komt voor in de volgende kleuren en kleurslagen:
  • Eenkleurig zwart
  • Eenkleurig wit
  • Dubbelgezoomd
  • Blauw dubbelgezoomd
  • Zilver dubbelgezoomd.

Karakter

De barnevelderkriel is een rustige en vertrouwelijke kip, de hanen zijn ook rustig en kunnen in de meeste gevallen aardig met andere hanen overweg mits zij genoeg ruimte hebben om elkaar te kunnen ontwijken wanneer ze elkaar niet willen zien.

Het zijn zeer zelfstandige, eigengereide kippen, maar wanneer de eigenaar er veel moeite en energie in steekt, kan de barnevelderkriel zeker uitgroeien tot een handtamme kip die zich gemakkelijk laat pakken en/of uit de hand komt eten.

Ze houden ervan om flink te scharrelen, en lopen dan ook het liefst los buiten. Maar de barnevelderkriel kan ook prima gehouden worden in een ruime ren.

Broedsheid en eieren

Barnevelderkrielen vertonen zelden tot nooit broedsheid, wat mede voortkomt uit het feit dat zij voornamelijk gefokt zijn als legras. De hennetjes van dit kippenras leggen zon 200 eieren per jaar, welke 40 gram wegen en donkerbruin van kleur zijn.

Mocht een hennetje wel broeds zijn, voert zij haar taak prima uit en blijft op de eieren zitten tot ze ook daadwerkelijk zijn uitgekomen. Ook als moederkloek doet zij het prima.

Gebruiksdoel

De barnevelderkriel is van oorsprong een legras en een sierras. Hoewel de hennetjes zon 200 eieren per jaar leggen, worden de dieren vooral in kleine groepjes gehouden door hobbyisten. Ook sportfokkers houden graag de barnevelderkriel, omdat het een zeer mooie kriel is om mee naar tentoonstellingen en shows te gaan.

Overige informatie

De barnevelderkriel heeft ook een grote broer die een exacte kopie is alleen groter en zwaarder: de barnevelder.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kippenras: BarnevelderKippenras: BarnevelderDe barnevelder is een zeer mooi kippenras uit de plaats Barneveld te Nederland. Het zijn vrij forse kippen met een gewic…
Krielkippen - de 'echte' krielenIn werkelijk heid zijn er maar 3 soorten krielkippen; kippen waar geen grotere vorm van bestaat.De overige 'krielen' die…
Kippenrassen: de Chabo krielKippenrassen: de Chabo krielDe Chabo is een uniek en stijlvol kipje dat ogenschijnlijk over de grond schuifelt. Dit is niet zo maar de laaghangende…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Daharja, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://www.pluimveespeciaalzaak.nl/menu_Pluimvee/Kippen/RaskippenKriel.html
  • https://www.levendehave.nl/dierenwikis/pluimvee/barnevelder
  • http://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/barnevelder2.html
  • https://www.barnevelderclub.nl/het-ras/standaard-barnevelder-krielen
  • https://www.dierenhandelhoogendoorn.nl/barnevelder-kriel.html#.WlkVpqjibIU

Reageer op het artikel "Kippenras: barnevelderkriel"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 25-01-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!