InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Kippenras: Nederlandse uilebaardkriel

Kippenras: Nederlandse uilebaardkriel

Kippenras: Nederlandse uilebaardkriel De Nederlandse uilebaardkriel is een verdwergde vorm van de Nederlandse uilebaard en komt oorspronkelijk uit Nederland, waar hij in 1935 officieel erkend is. Deze krielkip komt voor in meerdere kleurslagen, waarbij de moorkop-kleurslag de meest opvallende is: deze kleur wordt enkel bij Nederlandse uilebaarden en uilebaardkrielen waargenomen. De kipjes zijn gehard en vitaal, leggen redelijk wat eitjes op jaarbasis en bij voldoende rust en inzet van de verzorger kan de Nederlandse uilebaardkriel een redelijk tot goed tam krielkipje worden.

Inhoud

Andere benamingen

De Nederlandse uilebaardkriel staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Hollandse uilebaardkriel
  • Uilebaardkriel
  • Kriel Hollandse uilebaard
  • Kriel Nederlandse uilebaard
  • Kriel uilebaard

Land van herkomst

De Nederlandse uilebaardkriel komt oorspronkelijk uit Nederland.

Geschiedenis

De Nederlandse uilebaardkriel – in andere landen en door de meeste Nederlanders enkel aangeduid als uilebaardkriel – is een van oorsprong Nederlands ras dat een verdwergde versie is van de grote Nederlandse uilebaard. Om de Nederlandse uilebaardkriel te ontwikkelen, zijn – zoals te verwachten – Nederlandse uilebaarden gebruikt, maar naar alle waarschijnlijkheid zijn ook Antwerpse baardkrielen en Nederlandse baardkuifkrielen hiervoor ingezet. In 1935 is de Nederlandse uilebaardkriel erkend als officieel Nederlands ras.

Uiterlijke kenmerken

Deze dieren zijn ongeveer tweederde kleiner dan de grote uilebaard, en wegen gemiddeld zo’n 700 tot 800 gram, waarbij haantjes zwaarder zijn als de hennetjes.

Nederlandse uilebaardkrielen danken hun naam aan de kop en dan met name de baard die onder de kop hangt en de prachtige hoorntjeskam bovenop de kop. De baard behoort volgens de rasbeschrijving vol en rond te zijn, de hoorntjeskam is rechtopstaand en eindigt in twee uitsteeksels die van het hoofd afstaan, waardoor het wel wat weg heeft van de hoorntjes van de duivel. Deze twee rastypische kenmerken zorgen ervoor dat deze krielkip wel wat weg heeft van een uil, vandaar ook de naam uilebaard. Als je aan de achterkant van de kam kijkt, zie je daar op de kop nog een aantal warrig liggende veertjes: deze veertjes zijn het restant van een kuif en kunnen gezien worden als de erfenis van de Nederlandse baardkuifkrielen en de Antwerpse baardkrielen waar dit ras vanaf stamt. Verder is de oogkleur van de Nederlandse uilebaardkriel bruinrood en zijn de oorlellen altijd wit. Een ander kenmerkende raseigenschap welke gewoon is voor kippen van het kuif- en baardhoentype, is de opvallend openstaande neusgaten, die iets bovenop de snavel liggen. De beenkleur is bij de meeste kleuren en kleurslagen van de Nederlandse uilebaardkriel leiblauw van kleur.

Als je naar de Nederlandse uilebaardkriel in z’n algemeenheid kijkt, zie je een krielkipje met een gestrekte bouw en een vrij hoog gedragen staart. Dit type bouw wordt ook wel aangeduid als het landhoentype. De staart wordt bovendien ruim gespreid gedragen en de hanen hebben een grote hoeveelheid sierveren in de vorm van hoofdsikkels en bijsikkels in de staart. Zowel hennen als hanen hebben een goed geronde borst. Een hen die aan de leg is, heeft bovendien een tamelijk diep en donsrijk achterlijf.

Kleuren

De Nederlandse uilebaardkriel komt in een grote verscheidenheid aan kleuren en kleurslagen voor, waaronder:
  • Zwart
  • Wit
  • Gezoomd blauw
  • Koekoek
  • Goud-zwartgeloverd
  • Zilver-zwartgeloverd
  • Geel-witgeloverd
  • Goudpel
  • Zilverpel
  • Moorkop-goudgeel
  • Moorkop-wit
  • Moorkop-goudbruin
  • Zilver-parelgrijsgeloverd

De moorkoppen zijn behoorlijk zeldzaam en deze kleurslag komt bijna alleen maar voor bij de Nederlandse uilebaardkriel en Nederlandse uilebaard. Deze kleur houdt in dat de kop en het bovenste deel van de hals volledig zwart zijn, terwijl de rest van het lijf een andere kleur heeft. De kleur moet hierbij het liefst zo veel mogelijk contrast geven tegen de zwarte hals en kop. De zilver-parelgrijsgeloverde kleurslag is anno 2018 het meest recent en werd pas in 2000 opgenomen in de rasbeschrijving als officieel erkende kleur voor de Nederlandse uilebaardkriel.

Karakter

Nederlandse uilebaardkrielen zijn sterke en vitale krielkipjes, die met voldoende rust, geduld en inzet van de verzorger redelijk tam gemaakt kunnen worden. Ze hebben een actief karakter en lopen het liefst in de vrije uitloop rond. Toch kunnen deze uilebaardkrielen ook goed in kleinere hokken en afgesloten rennen gehouden worden, als ze maar voldoende afleiding en bezigheid aangeboden krijgen.

Broedsheid en eieren

De Nederlandse uilebaardkrielen leggen zo’n 110 tot 140 witte eitjes van zo’n 30 tot 35 gram per stuk. Als broedsters zijn ze iets minder geschikt, omdat broedsheid in mindere mate tot nooit voorkomt binnen dit ras. Wanneer zij echter wel broeds worden, zijn het goede broedsters en ook als moederkloek doen ze uitstekend hun best.

Gebruiksdoel

De Nederlandse uilebaardkriel is voornamelijk gefokt als sierras, alhoewel de legcapaciteiten ook erg leuk zijn als extraatje. Het zijn leuke kipjes om naar te kijken en het is dan ook een genot voor het oog om de uilebaardkrielen door de tuin of op het erf te zien scharrelen.

Overige informatie

De Nederlandse uilebaardkriel komt ook in een grotere versie voor, namelijk de Nederlandse uilebaard.
Gerelateerde artikelen
Kippenras: Nederlandse uilebaardKippenras: Nederlandse uilebaardDe Nederlandse uilebaard - of kortweg uilebaard genoemd - is één van de zeldzaamste kippenrassen van Nederland en wordt…
Kippenras: Hollands kuifhoenKippenras: Hollands kuifhoenHet Hollandse kuifhoen is één van de oudste – al dan niet hét oudste – hoenderras van Nederland. De dieren staan bekend…
Kippenras: Hollandse kuifhoenkrielKippenras: Hollandse kuifhoenkrielDe Hollandse kuifhoenkriel is een prachtige krielkip met een opvallende, bolle en zeer grote kuif op de kop. De kuif kan…
Welke kippenrassen zijn er allemaal?Welke kippenrassen zijn er allemaal?Wereldwijd bestaan er enkele honderden kippenrassen. Elke kip en elk kippenras heeft zijn eigen specifieke geschiedenis,…
Kippenras: Hollandse hoenkriel of Hamburgh-krielKippenras: Hollandse hoenkriel of Hamburgh-krielHollandse hoenkrielen – ook wel Hamburgh-krielen genoemd – zijn prachtige, kleine kipjes met een gewicht tussen de 700 e…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PL Oostenbrink At Dutch Wikipedia, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • https://www.frieslandshow.nl/dwerghoenders/m-n/nederlandse-uilebaardkrielen/
  • http://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/nederlandseuilebaardkrielen.html
  • http://aviculture-europe.nl/nummers/15N06A17.pdf
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_uilebaard

Reageer op het artikel "Kippenras: Nederlandse uilebaardkriel"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 06-03-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!