InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Kippenras: Drentse kriel en Drentse bolstaartkriel

Kippenras: Drentse kriel en Drentse bolstaartkriel

Kippenras: Drentse kriel en Drentse bolstaartkriel Drentse krielen en Drentse bolstaartkrielen worden gezien als de dwergrassen van de Drentse hoenders en Drentse bolstaarthoenders. Deze schattige kipjes met een gewicht van 600 tot 800 gram houden ervan om lekker te scharrelen en op deze manier hun eigen kostje bij elkaar te zoeken. Ze komen voor in veel verschillende kleuren en kleurslagen, waarvan bepaalde kleurslagen enkel bij de Drentse hoenders en krielen worden waargenomen. Hoe zien Drentse krielen en bolstaartkrielen er precies uit, hoe zijn de rassen ontstaan en in welke kleuren komen ze allemaal voor?

Inhoud

Andere benamingen Drentse kriel

  • Drentse hoenkriel
  • Drentse krielkip

Andere benamingen Drentse bolstaartkriel

  • Drentse bolstaarthoen kriel
  • Drentse bolstaartkrielkip
  • Drentse hoen bolstaartkriel
  • Klomphoenkriel

Land van herkomst

Zowel de Drentse kriel als de Drentse bolstaartkriel komen oorspronkelijk uit Nederland.

Geschiedenis

Drentse kriel

De Drentse kriel is in 1957 ontstaan en wordt gezien als de kleine variant (kriel) van het grote Drentse hoen. Hoe de krielvariant precies is ontstaan, is onduidelijk. Maar wel duidelijk is dat de Drentse kriel onder andere is ontstaan uit kruisingen tussen Drentse bolstaarthoenders en Hollandse krielen. Later werd er ook nog gebruik gemaakt van Friese krielen om meer kleurslagen te ontwikkelen en om meer bloedlijnen of foklijnen te ontwikkelen.

Drentse bolstaartkriel

De Drentse bolstaartkriel is op min of meer dezelfde wijze ontstaan als de Drentse kriel. Men is er niet echt over uit of de bolstaartkriel is verkregen door een mutatie in het genetische materiaal van de Drentse kriel, of dat de Drentse bolstaartkriel is ontstaan door vererving van één van de voorouders van de Drentse kriel, zoals de Drentse bolstaarthoen.

Uiterlijke kenmerken Drentse kriel

De Drentse kriel is een exacte kopie van de Drentse hoenders, alleen in een extra klein (dwerg)formaat. De haantjes wegen zon 700 tot 800 gram en hebben ringmaat 13, terwijl hennetjes nog wat lichter zijn met een gewicht van 600 tot 700 gram en ringmaat 11. Wanneer je naar de Drentse kriel kijkt, zie je een kipje van het landhoentype met een wat gestrekt lichaam dat licht van bouw is. De borst behoort volgens de rasomschrijving goed gerond te zijn, de vleugeldracht ietwat naar beneden gericht. De staart wordt bij de Drentse kriel vrij hoog gedragen, goed gespreid en de haan beschikt bovendien over fraai gebogen sikkels en bijsikkels.

Drentse krielen hebben licht blauwgrijze (ook wel leigrijs genoemd) poten, de kop is getooid met een mooie, enkele kam, witte oorlellen en oranjerode ogen.

Uiterlijke kenmerken Drentse bolstaartkriel

De Drentse bolstaartkriel is in feite een gewone Drentse kriel, alleen ontbreekt bij de bolstaartvariant de staart. Voor de rest voldoet de Drentse bolstaartkriel aan dezelfde rasbeschrijving als de Drentse kriel. Wél moet er opgemerkt worden dat Drentse bolstaartkrielen, door het ontbreken van de staart, een iets opgerichtere houding hebben dan de kriel mét staart.

Kleuren

Drentse kriel

De Drentse kriel komt voor in de volgende kleuren en kleurslagen:
  • Patrijs
  • Zilverpatrijs
  • Blauwpatrijs
  • Geelpatrijs
  • Gezoomd patrijs
  • Gezoomd zilverpatrijs
  • Gezoomd blauwpatrijs
  • Gezoomd blauwzilverpatrijs
  • Gezoomd geelpatrijs
  • Goudhalzig zwart
  • Zilverhalzig zwart
  • Goudhalzig blauw
  • Zilverhalzig blauw
  • Koekoekpatrijs
  • Roodgetekend wit
  • Roodgetekend zilverpatrijs

Drentse bolstaartkriel

De Drentse bolstaartkriel komt naast de bovengenoemde kleurslagen van de Drentse kriel ook voor in de volgende kleurslagen:
  • Koekoek
  • Diverse gepelde kleuren
  • Zwart
  • Wit
  • Ongezoomd blauw

Karakter

De Drentse kriel en Drentse bolstaarthoen zijn erg actief, en hebben behoefte aan veel beweging en vrijheid. Het zijn dan ook kipjes die het liefst vrij rondscharrelen en erg neerslachtig en sloperig kunnen worden wanneer zij in een te kleine ren worden gehouden. Ze zijn erg sterk en vitaal en zijn in staat om s winters buiten door te brengen mits zij beschikken over een goed geïsoleerd schuilhok en/of nachthok.

Broedsheid en eieren

Drentse krielen en Drentse bolstaartkrielen leggen zon 200 witte eieren per jaar, met elk een gewicht van ongeveer 35 gram.

Hennetjes van dit krielras staan bekend als goede broedsters en moederkloeken die goed voor hun eieren en kroost zorgen.

Gebruiksdoel

Van oorsprong zijn deze rassen echte legrassen, maar ze worden ook veel gehouden als sierras (de eieropbrengst wordt dan gezien als bijzaak).

Bijzonderheden

In Nederland, Duitsland en België zijn de Drentse krielen en Drentse bolstaarthoenders zeer populair, maar buiten deze landen worden deze rassen zelden tot nooit waargenomen.

Overige informatie

Van zowel de Drentse kriel als de Drentse bolstaartkriel zijn ook grotere varianten, namelijk de Drentse bolstaarthoen en het Drents hoen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kippenras: Drents hoen en Drents bolstaarthoenKippenras: Drents hoen en Drents bolstaarthoenHet Drents hoen en de Drentse bolstaarthoen vallen in principe onder één en hetzelfde ras, maar met één verschil. De Dre…
Kippenras: Hollandse krielKippenras: Hollandse krielDe Hollandse kriel is één van de oudste krielrassen van Nederland en is een oorspronkelijke kriel, waarmee bedoeld wordt…
Krielkippen - de 'echte' krielenIn werkelijk heid zijn er maar 3 soorten krielkippen; kippen waar geen grotere vorm van bestaat.De overige 'krielen' die…
Kippenrassen: de Chabo krielKippenrassen: de Chabo krielDe Chabo is een uniek en stijlvol kipje dat ogenschijnlijk over de grond schuifelt. Dit is niet zo maar de laaghangende…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: R. Houwink Hzn., Wikimedia Commons (Publiek domein/bewerkt)
  • https://www.hobbydierhouder.nl/images/stories/pdf/drentse_kriel.pdf
  • https://plazilla.com/page/4295049468/de-drentse-krielkip
  • http://www.kippenencyclopedie.nl/php/index.php?title=Drentshoen
  • http://szh.nl/hoenders/drentse-hoenders/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Drents_hoen
  • http://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/drentshoenkrielen.html

Reageer op het artikel "Kippenras: Drentse kriel en Drentse bolstaartkriel"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 25-01-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!