InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Kippenras: Braekelkriel

Kippenras: Braekelkriel

Kippenras: Braekelkriel De braekelkriel is een kippenras dat op meerdere momenten is ontstaan (1935 en 1950), maar pas de tweede poging heeft ertoe geleid dat het ras echt van de grond kwam en in trek raakte bij het grotere publiek. Braekelkrielen zijn schattige krielkipjes die graag hun eigen weg gaan en het liefst hun eigen kostje bij elkaar scharrelen. Door hun prachtige bandpelling zijn ze een mooie verschijning op het erf of op de boerderij. De braekelkriel is een exacte kopie van zijn grote broer, de braekel, alleen in een kleiner formaat.

Inhoud

Andere benamingen

  • Braekel kriel
  • Brakel kriel
  • Brakelkriel

Land van herkomst

De braekelkriel is ontstaan in Nederland en Duitsland, maar verbeterd en verder ontwikkeld naar de kriel zoals wij die vandaag de dag kennen, in België.

Geschiedenis

In 1935 werden in Nederland de eerste braekelkrielen gesignaleerd op een tentoonstelling. De rassen die hiervoor gebruikt zouden zijn, waren de braekel en sebrightkrielen. De braekelkriel was echter in die periode nog niet erg in trek in Nederland, en het ras verdween dan al snel van het toneel en raakte uitgestorven. In het jaar 1950 probeerde een fokker in het Duitse Westfalen ook een braekelkriel te ontwikkelen. De fokker, Werthmann, gebruikte hiervoor grote braekels en zwarte Duitse krielen. Het bleek echter vrij lastig om de gewenste braekel-tekening (de bandpelling) terug te fokken in het ras. Na vijf of zes generaties is dit de fokker echter gelukt.

Al snel daarna kwamen er diverse braekelkrielen in België, waar enkele enthousiaste fokkers het ras verder ontwikkeld en verbeterd hebben, en zag de braekelkriel eruit zoals wij deze vandaag de dag nog kennen. Vanuit België is de braekelkriel ook weer bekend geraakt in Nederland en andere Europese landen.

Uiterlijke kenmerken

Als je naar de braekelkriel kijkt, zie je een grote braekel, maar in een veel kleiner (dwerg)formaat. Ze zijn tamelijk laag gesteld en zijn van een gestrekt landhoentype. De staart wordt vrij hoog gedragen en is goed gespreid. Haantjes van de braekelkriel hebben vrij lange, goed gebogen hoofdsikkels. Vleugels worden tegen het lijf aangetrokken en iets schuin naar beneden gedragen.

De borst van de braekelkriel is goed gerond en wordt wat naar voren gedragen. De hals is sierlijk gebogen en er is vol halsbehang aanwezig. Op de kop staat een enkele kam die bij leggende krielhennen aan de achterzijde iets omvalt. In de kop is een sterke pigmentering aanwezig, dat vooral tot uiting komt in de diepzwarte ogen, de donkergekleurde oogranden en ook uit dit zich bij de hennetjes in wat blauwzwart pigment in de basis van de kam. De oorlellen dienen echter ten alle tijden wit te zijn.

Haantjes wegen tussen de 800 en 900 gram, hennetjes zijn iets lichter met een gewicht tussen de 700 en 800 gram.

Kleuren

De braekelkriel komt voor in de kleuren zilver en goud. Beide kleurslagen zijn gepelde tekeningvarianten, waarbij de pellingen op de rug, schouder en borst van de hen aan weerszijden van de veerschacht met elkaar verbonden zijn. Hierdoor ontstaan overdwars getekende strepen: dit wordt ook wel bandpelling genoemd. De kop en hals dient bij voorkeur volledig zwart te zijn, zodat de bandpelling op overige lichaamsdelen mooi in contrast valt.

Karakter

Braekelkrieltjes zijn gehard en vitaal en kunnen ook s winters goed buiten leven, mits zij de beschikking hebben over een goed nachthok en goede schuilmogelijkheden. Ze groeien snel op en zijn vroeg volwassen. Ze staan erom bekend actief en onrustig te zijn en dat ze moeilijk tam te krijgen zijn. Hoe veel tijd en aandacht een eigenaar er ook aan besteedt, de kans is groot dat de braekelkriel niet echt handtam te krijgen is. De kipjes zijn liever op zichzelf en met zichzelf bezig ze gaan hun eigen weg.

Als de braekelkriel de mogelijkheid krijgt, slaapt hij liever in een boom of hogere struik, dan dat hij in een nachthok op de lat gaat zitten.

Broedsheid en eieren

Hennetjes van de braekelkriel leggen zon 200 eieren per jaar, met elk een gewicht van zon 35 gram en een witte eierschaal. Niet alle hennetjes worden broeds, maar als ze wel broeds worden, voeren zij hun taak goed uit. Ook als moederkloek doet de braekelkriel goed haar werk: ze beschermt haar kuikens en neemt ze mee op ontdekkingsreis zodat ze uitgroeien tot goede braekelkrielen die goed voor zichzelf kunnen zorgen.

Gebruiksdoel

De braekelkriel kan zowel als nutras (eieren) als sierras gebruikt worden. Toch wordt het vaker gezien dat de braekelkriel als sierras gehouden wordt, en is de eieropbrengst van ondergeschikt belang. Ze worden vaak door sportfokkers en liefhebbers gehouden die ermee naar tentoonstellingen en shows gaan.

Bijzonderheden

Braekelkrielen zijn erg actief en daarom minder geschikt om in een afgesloten ren te houden. Je maakt de braekelkriel het meest gelukkig als het dier vrij rond kan scharrelen zoals in een vrije uitloop op een erf of weiland. Maar daarbij moet wel rekening gehouden worden dat deze krielkipjes zeer goed kunnen vliegen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Krielkippen - de 'echte' krielenIn werkelijk heid zijn er maar 3 soorten krielkippen; kippen waar geen grotere vorm van bestaat.De overige 'krielen' die…
Kippenras: Hollandse krielKippenras: Hollandse krielDe Hollandse kriel is één van de oudste krielrassen van Nederland en is een oorspronkelijke kriel, waarmee bedoeld wordt…
Kippenrassen: de Chabo krielKippenrassen: de Chabo krielDe Chabo is een uniek en stijlvol kipje dat ogenschijnlijk over de grond schuifelt. Dit is niet zo maar de laaghangende…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Photograph By En:Stijn Ghesquiere 2004., Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://home.kpn.nl/gjm.schaareman/Brakelkrielen.htm
  • http://www.aviculture-europe.nl/nummers/11N04A05.pdf
  • https://www.belgischehoenderclub.nl/rassen/braekel-krielen/
  • http://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/braekelkriel.html

Reageer op het artikel "Kippenras: Braekelkriel"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 25-01-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!