InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Kippenras: Hollandse kriel

Kippenras: Hollandse kriel

Kippenras: Hollandse kriel De Hollandse kriel is één van de oudste krielrassen van Nederland en is een oorspronkelijke kriel, waarmee bedoeld wordt dat de Hollandse kriel niet is afgeleid van een groter hoenderras. Hollandse krieltjes komen in veel kleuren en kleurslagen voor, zijn over de gehele wereld geliefd en kunnen zeer gemakkelijk tam worden. Wist je dat de Hollandse kriel één van de kleinste - al dan niet hét kleinste - krielkipjes ter wereld is? Haantjes hebben een gewicht van 500-550 gram, hennetjes wegen 400-450 gram.

Inhoud

Andere benamingen

De Hollandse kriel staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Dutch Bantam
  • Holländische Zwerghühner
  • Naine hollandaise
  • Olandese nana

Land van herkomst

De Hollandse kriel komt oorspronkelijk uit Nederland, en dan kwam het met name voor in de provincies Drenthe en Friesland.

Geschiedenis Hollandse kriel

De Hollandse kriel is van oorsprong al een krielkip, en is dus geen afgeleide van een groter hoenderras (zoals bij de meeste krielrassen namelijk wel het geval is). Hoe de Hollandse kriel precies is ontstaan, is onduidelijk, maar het is wel duidelijk dat de Hollandse kriel – of krieltjes die veel op de kriel van vandaag de dag lijken – al eeuwenlang in Nederland voorkomen. Zo staan er bijvoorbeeld Hollandse krielen afgebeeld op een Engels schilderij uit 1856.

Het vermoeden bestaat dat Hollandse krielen verwant zijn aan Drentse en Friese hoenders, aangezien ook deze twee hoenderrassen in dezelfde regio’s zijn ontstaan als de Hollandse kriel. Daarnaast wordt er verwacht dat de Hollandse kriel is ontstaan uit diverse rasloze krieltjes die toendertijd veelvuldig op boerderijen voorkwamen. In 1997 is er genenonderzoek uitgevoerd onder de Hollandse krielen om deels een herkomst te kunnen achterhalen. Hieruit is gebleken dat de Hollandse kriel ook sterk verwant is aan diverse Oud-Hollandse landhoenders.

De Hollandse kriel werd in 1906 in Nederland officieel erkend en wordt tegenwoordig in veel landen wereldwijd gefokt.

Uiterlijke kenmerken

Als je naar de Hollandse kriel kijkt, zie je het kleinste krielras ter wereld. Haantjes hebben een gewicht van 500 tot 550 gram, terwijl hennetjes nog lichter zijn met een gewicht van 400 tot 450 gram. De haantjes kraaien zelden, en als ze dit al doen is dit behoorlijk zacht waardoor ze zelfs in de stadskern geen overlast veroorzaken voor de directe buren.

Hollandse krielen hebben een bouw die overeenkomt met het type landhoen, welke bij de Hollandse kriel vooral duidelijk naar voren komt door de hoog gedragen staart. De rug behoort volgens de rasbeschrijving hol en kort te zijn en dient vloeiend over te lopen in de gespreid gedragen staart. De borst wordt ook goed naar voren gedragen en is mooi afgerond. Hollandse krielen zijn vrij laag gesteld en de looppoten zijn leiblauw van kleur.

De vleugeldracht is laag, waarbij de vleugels schuin achterwaarts gedragen worden. Wel moet erbij vermeld worden dat de vleugels nooit de grond mogen raken wanneer het dier in rust is, dat wordt namelijk gezien als een grove rasfout.

De Hollandse kriel heeft een klein en fijn kopje, welke getooid is met een kleine, enkele kam. De oorlellen zijn altijd wit en de ogen zijn oranjerood tot bruinrood van kleur, net afhankelijk van de kleurslag van de krieltjes. De haantjes beschikken daarnaast over een zeer rijke sierbevedering, waarbij het zadel vol bevederd is met vrij lange zadelveren. De staart beschikt over brede, lange en goed gebogen bijsikkels en sikkels.

Kleuren

Hollandse krielen komen in veel kleuren voor, namelijk:
  • Zwart
  • Ongezoomd blauw
  • Wit
  • Patrijs
  • Zilverpatrijs
  • Blauwpatrijs
  • Blauwzilverpatrijs
  • Geelpatrijs
  • Roodgeschouderd blauwzilverpatrijs
  • Roodgeschouderd zilverpatrijd
  • Koekoekpatrijs
  • Koekoek
  • Parelgrijs-koekoek
  • Buffcolumbia
  • Buffcolumbia-blauwgetekend
  • Tarwe
  • Zalm
  • Parelgrijs
  • Roodgeschouderd wit
  • Kwartel
  • Zilverkwartel

Anno 2018 zijn de meest populaire kleurslagen bij de Hollandse kriel zwart, patrijs, zilverpatrijs, goudpatrijs en roodgeschouderd. Ook komen er nog steeds met grote regelmaat kleurslagen bij.

Karakter Hollandse kriel

Hollandse krielen zijn zeer goede vliegers, en het wordt dan ook aangeraden de dieren in een vrij grote ren te houden. Maar ze zijn ook in staat gewoon vrij rond te lopen, zeker als ze de eerste maand van hun verblijf op een nieuwe plek in een nachthok en/of gesloten ren worden opgesloten, zullen ze daarna in het open veld altijd terugkeren naar hun nachthok en de plek waar gevoederd wordt.

Deze krieltjes zijn druk, beweeglijk en actief. Ondanks hun drukke en beweeglijke aard, zijn ze zeker niet schuw. Wanneer je als verzorger tijd steekt in de krielkipjes, heb je binnen niet al te lange tijd Hollandse krielen die (hand)tam zijn en gemakkelijk uit de hand eten. Er zijn zelfs Hollandse krielen bekend die uit eigen beweging op schoot gaan zitten bij de mensen die ze goed kennen.

Broedsheid en eieren

Ondanks dat het om een krielras gaat, en de Hollandse kriel eigenlijk alleen maar als sierkip en leuke erfbewoner wordt gezien, zijn het goede legkipjes met zo’n 100 tot 120 eieren per jaar, van zo’n 30 gram per stuk. De kleur van de eieren varieert van geel en crème tot ivoorwit.

De hennetjes staan bekend als zeer goede broedsters, waarbij een deel van de hennetjes zelfs hardnekkig broeds zijn. Ook als moederkloek doen de hennetjes van de Hollandse kriel het uitstekend.

Gebruiksdoel

Voornamelijk als sierras, de kleine eitjes zijn vooral een leuke bijverdienste voor dit ras.

Bijzonderheden

De Hollandse kriel is over de hele wereld erg populair. In de Verenigde Staten is het ras zelfs zo populair, dat de Amerikanen een speciale rasvereniging hebben opgericht voor de Hollandse kriel: de ‘Dutch Bantam Association’.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Krielkippen - de 'echte' krielenIn werkelijk heid zijn er maar 3 soorten krielkippen; kippen waar geen grotere vorm van bestaat.De overige 'krielen' die…
Kippenras: Hollandse hoenkriel of Hamburgh-krielKippenras: Hollandse hoenkriel of Hamburgh-krielHollandse hoenkrielen – ook wel Hamburgh-krielen genoemd – zijn prachtige, kleine kipjes met een gewicht tussen de 700 e…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Cornelius Nozeman, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • http://www.kurkiminiaturki.eu/holkriel.html
  • http://szh.nl/hoenders/hollandse-kriel/
  • http://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/hollandsekriel.html
  • https://www.dierenhandelhoogendoorn.nl/hollandse-kriel.html#.WmCOZKjibIU
  • https://www.levendehave.nl/dierenwikis/pluimvee/hollandse-kriel
  • http://www.hollandsekriel.nl/home

Reageer op het artikel "Kippenras: Hollandse kriel"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 30-10-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!