InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Insecten eten is gezond

Insecten eten is gezond

Wat in zo'n honderd landen in de wereld al jaren doodnormaal is, is in Europa nog min of meer een taboe. ''Entomofagie'' of terwijl het eten van insecten. Sprinkhanen, krekels, bijen, mieren of zelfs kakkerlakken. De meeste Europeanen vinden ze maar griezelig en onhygiënisch. Insecten zien er namelijk niet bepaald eetbaar en smakelijk uit. Schijn bedriegt. Vele soorten zijn dit namelijk wel. IJzer en essentieel vetrijk dat ze zijn schijnen ze ook nog een aangename en verfijnde smaak te hebben die per insect uniek is. Hiernaast bevatten ze vele vitamines zoals A en B12 en zijn ze zeer eiwitrijk. Je kun je ze dus perfect eten als vlees- of visvervanger en het voedingswaardeverschil is nihil. Entomofagie heeft echter nog veel meer voordelen.

De groeiende wereldbevolking

Doordat de wereldbevolking snel groeit doet de vraag om vlees dit dus ook. In 2050 zullen er zo'n 9 miljard mensen op aarde rondlopen. Hierdoor zal de consumptie van vlees naar verwachting verdubbelen en zal er niet meer aan de groeiende vraag naar vlees voldaan kunnen worden. Insectenvlees zou dus een uitstekend alternatief zijn.

Het milieu

De manier waarop vlees vandaag de dag wordt geproduceerd door de veehouderij is verantwoordelijk voor maar liefst 14,5 procent van alle broeikasuitstoot. Dat is meer dan alle vervoersmiddelen bij elkaar! Methaan, CO2 en stikstof komen onder andere via (kunst) mest in onze atmosfeer. Eetbaar en gezond insectenvlees is veel makkelijker te produceren dan het vlees van zoogdieren of vis in dezelfde staat en hoeveelheid. Door de veel efficiëntere spijsvertering van insecten produceren ze ook veel minder mest. Bij het produceren van insectenvlees zouden dus veel minder schadelijke stoffen vrijkomen. De sterk verminderde broeikasuitstoot als gevolg hiervan is dus stukken beter voor ons milieu.

Rendement

Het is veel goedkoper en rendabeler om insectenvlees te produceren. Eén kilogram voer levert namelijk bijna tien keer zoveel insectenvlees op dan bijvoorbeeld rundvlees. Bijna alle delen van het insect (op de poten en vleugels na) kunnen gegeten worden en er hoeven dus minder restproducten vermalen of verbrand te worden. Dit komt dus ook het milieu weer ten goede.

Gezondheid van de mens

Insecten hebben als levend wezen veel minder overeenkomsten met de mens in vergelijking met kippen, koeien of schapen. Ze zijn van een totaal andere soort. Hierdoor is er dus geen risico op de overdracht van allerlei ziektes zoals Mond en Klauwzeer, Gekke koeienziekte of Q koorts. De mens is niet goed bezig met zijn intensieve veeteelt. De massaproductie blijkt belangrijker te zijn dan het welzijn van het dier. Door toediening van antibiotica wil men de bacterievorming en de uitbraak van ziektes van het opeengepakte vee tegen gaan. Nadat deze bacteriën hiervoor resistent geworden zijn komen ze vervolgens in ons voedsel terecht met het gevaar dat wij met antibiotica niet meer beschermd kunnen worden tegen gevaarlijke infecties.

Diervriendelijke kweek

In onze intensieve veehouderij leven de dieren zeer dicht op elkaar. Dit is wat ze van nature niet gewend zijn. Het lijden van de dieren is daarom vaak enorm. Anders dan bijvoorbeeld koeien of kippen zijn insecten gewend om dicht op elkaar te leven. Dit doen ze namelijk in de natuur vaak ook in bijvoorbeeld mierenkolonies of wespennesten. Ze worden dus gekweekt zoals ze dat gewend zijn, krijgen alleen natuurlijk en plantaardig voedsel, en worden op een humane manier doodgemaakt. Aan het einde van het kweekproces worden ze in een koelcel geplaatst waar ze door de kou heel langzaam in een soort coma geraken en ''inslapen''. Niet te vergelijken met de kweek en slacht methodes van bijvoorbeeld varkens, koeien of kippen waar de dieren haast opeengestapeld worden vetgemest met vaak onnatuurlijk voedsel om tot slot een op een gruwelijke manier te worden omgebracht.

Al deze argumenten zijn het overwegen waard om eens goed na te denken of het eten van insecten wel zo verwerpelijk is als wij westerlingen dit meestal vinden. Waarschijnlijk is het slechts het idee dat ons angst inboezemt. Het enge, glibberige insect met zijn rare sprieten doet meestal wat onfris aan. In vele andere landen is het zoals gezegd volstrekt normaal en worden ze niet zelden beschouwd als een delicatesse. De ware milieuliefhebber, met liefde voor onze planeet en de mensheid, zou zichzelf eigenlijk moeten verplichten zijn tanden eens te zetten in een op de juiste manier gekweekt en klaargemaakt insect in plaats van in bijvoorbeeld een karbonade, om hierna op een objectieve manier te kunnen zeggen of dit nou werkelijk zo'n slecht idee was!
© 2015 - 2019 Jimd, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://duurzaaminsecteneten.nl/insecten-eten/eetbare-insecten/
  • http://www.nu.nl/ondernemen/3916075/jumbo-legt-eetbare-insecten-in-schappen-.html
  • http://www.insecteneten.nl/nl/waarom-zou-u-insecten-eten/
  • http://www.insectable.nl/waarom-insecten-eten

Reageer op het artikel "Insecten eten is gezond"

Infoteur: Jimd
Gepubliceerd: 08-04-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!