InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > Leuke planten voor een schaduwrijke tuin

Leuke planten voor een schaduwrijke tuin

Leuke planten voor een schaduwrijke tuin Ook van een schaduwrijke tuin valt nog heel wat te maken... Maar je moet wel even weten welke planten geschikt zijn voor een (redelijk) zonloos bestaan. In dit artikel vind je een overzicht van planten die zich ook zonder zon goed houden, en dus geschikt zijn voor een schaduwrijke tuin.

De zon als voedingsbron

Een zonnige tuin is iets wat veel plantenliefhebbers voor zichzelf zouden wensen. Logisch natuurlijk; niet alleen is het heerlijk toeven in een eigen zonovergoten paradijsje, maar het is ook veel gemakkelijker om je tuin vol te krijgen met welig tierend groen wanneer je er een zonnetje bij hebt. De meeste planten hebben nu eenmaal zon nodig om zich staande te houden, zo simpel is het. Onder invloed van zonlicht wordt koolstofdioxide omgezet in voedingsstoffen, zoals glucose. Dit proces wordt fotosynthese genoemd en is essentieel voor het welzijn van de plant. Desalniettemin valt er ook van een schaduwrijke tuin nog heel wat te maken... Je moet alleen weten hoe.

Analyseer je schaduw!

Voordat je planten kan gaan uitzoeken voor je schaduwtuin, moet je eerst nagaan of je te maken hebt met droge of met natte schaduw. Droge schaduw is de schaduw die je bijvoorbeeld vindt onder de bomen. Heb je daarentegen een vochtige schaduwrijke tuin, dan zal je ook snel te maken krijgen met mosgroei en andere ongewenste elementen. Ook de zuurgraad van je tuin is hierbij van belang: is de grond zuur, of juist alkalisch? Om dit te weten te komen, kan je een schepje grond meenemen en hierop een pH-test laten uitvoeren bij het tuincentrum. Een pH-waarde van ongeveer 7 wordt gezien als neutraal, een lagere waarde betekent een zure grond en een hogere wijst op een alkalische bodem. Een zure grond wordt gezonder door er kalk aan toe te voegen. Een alkalische grond heeft juist een teveel aan kalk, hier kan je de zuurtegraad verbeteren door middel van turf.

Bodembedekkers

Bodembedekkers groeien over het algemeen het best op een droge plaats. Door een bodembedekker in je tuin te plaatsen, kan je in no time je tuin een gezellig aanzien geven. Bodembedekkers groeien over het algemeen breed uit, dus plaats de plantjes niet te dicht op elkaar!

Bodembedekkers die geschikt zijn schaduwrijke tuinen zijn er legio, denk bijvoorbeeld eens aan:
  • Klokjesbloem
  • Gevlekte dovenetel
  • Sterremos
  • Mansoor
  • Schoenlappersplant
  • Hertshooi
  • Duizendknoop
  • Schaduwkruid
  • Maagdenpalm

<I>De plant op de foto is een gevlekte dovenetel</I> / Bron: M. Martin Vicente, Flickr (CC BY-2.0)De plant op de foto is een gevlekte dovenetel / Bron: M. Martin Vicente, Flickr (CC BY-2.0)

Voordelen bodembedekkers

Naast het feit dat het een gemakkelijke manier is om je tuin meer flair te geven, hebben bodembedekkers als voordeel dat er vrijwel geen onkruid tussen groeit. Daarnaast blijft de bodemtemperatuur gelijkmatiger, wat weer beter is voor de wortels van planten en bomen. Verder zijn bodembedekkers over het algemeen redelijk onderhoudsvrij en zijn ze vaak groenblijvend. Zo geven ze ook de wintertuin een beetje kleur.

Andere planten die het goed doen in de schaduw

Allemaal leuk en aardig, al die bodembedekkers, maar misschien wil je ook nog andersoortig groen in je tuin. Dat kan- ook als je een tuin op het noorden hebt. Er zijn gelukkig planten genoeg die zich prima houden in de schaduw. Enkele voorbeelden:
  • Hortensia
  • Hosta
  • (Dwerg)bamboe
  • Varen
  • Clematis
  • Lelietje-van-dalen
  • Kerstroos
  • Treurend Hartje
  • Vrouwenmantel
  • Astilbe
  • Vergeet-mij-niet

Lees verder

© 2011 - 2018 Stippels, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De ligging van de tuin - zon of schaduw?De ligging van de tuin - zon of schaduw?De ligging van de tuin ten opzichte van de zon is bepalend voor het maken van een ontwerp. De beplanting, looppaden en t…
Bodembedekkers in de tuinIedere tuinbezitter heeft er in zekere mate mee te maken: het terugkerende ritueel van het onkruidvrij maken van de tuin…
Uw kale grond direct weg met de kant-en-klare bodembedekkerUw kale grond direct weg met de kant-en-klare bodembedekkerTuinieren doet iedereen op zijn eigen wijze. De één kan uren in de tuin rond scharrelen en genieten van een tuin die lan…
Onkruidwerende bodembedekkers geven kleur aan onze tuinOnkruidwerende bodembedekkers geven kleur aan onze tuinOnkruid is ongetwijfeld een van de grootste vijanden van onze tuin. Bodembedekkende planten zijn de laatste jaren bij on…
Schaduwtuin in de stadEen schaduwtuin wordt vaak geassocieerd met donker, vochtig en somber stemmend. De meeste binnentuinen in grote steden h…
Bronnen en referenties
  • http://www.denkreupel.be
  • http://bodembedekkerstegenonkruid.nl
  • http://www.colour-your-life.nl
  • Afbeelding bron 1: M. Martin Vicente, Flickr (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "Leuke planten voor een schaduwrijke tuin"

Reactie

Griet Spruyt, 14-10-2016 19:21 #1
Beste,

Welke planten raadt u me aan voor een schaduwborder? Border is 9 m x 80 cm. Ik hou van violetblauw - wit - blauw en oranje past er ook wel bij.

Dank u,

Mvg
Griet Reactie infoteur, 31-10-2016
Beste Griet,

Als u van blauw houdt, mag monnikskap eigenlijk niet ontbreken. De bloemen van deze plant kunt u ook gebruiken als snijbloemen. Hou er wel rekening mee dat monnikskap giftig is! Hortensia is uiteraard ook prachtig, deze is verkrijgbaar in zowel wit als blauw (en roze). In het vergeetmenietje vindt u kleinere blauwe bloemetjes. Kiest u voor een wintersneeuwbal, dan geniet u eerst van witte bloemetjes en daarna van blauwe besjes. Vogels houden erg van deze plant.

Infoteur: Stippels
Gepubliceerd: 26-09-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Special: Tuinieren
Reacties: 1
Schrijf mee!