Bloedsuikerverlagende planten

Bloedsuikerverlagende planten Over de hele wereld bekeken zijn er honderden planten met een bloedsuikerverlagende werking. Alleen zijn ze omwille van hun soms agressieve of te sterke werking niet allemaal te gebruiken bij diabetes. Gelukkig zijn er ook hele gewone en veilige planten bij zoals knoflook, ui en fenegriekzaad, die bij ouderdomsdiabetes nuttig kunnen zijn. Enkele veilige en minder veilige planten willen we hier bespreken.

Alliumsoorten

Allium cepa (Liliaceae; ui) en Allium sativum (knoflook) kunnen eveneens hypoglykemisch werken. Vooral het eten van rauwe ui kan het bloedsuikergehalte verlagen. Hypoglykemische bestanddelen van Allium-soorten zijn de organische zwavelverbindingen allylpropyldisulfide (APDS) en diallyldisulfide-oxyde (allicine). De bloedsuikerverlagende werking van deze beide verbindingen is mogelijk te verklaren door een vertraagde afbraaksnelheid van insuline. Een andere oraal hypoglykemisch werkzame verbinding in Allium cepa is difenylamine, waarvan de werking krachti­ger is dan tolbutamide in dezelfde dosering.

Galega officinalis

Galegine is een buitengewoon sterk hypoglykemische ver­binding uit Galega officinalis (Fabaceae) en behoort tot de chemische groep der biguaniden. Galegine werkt door de werking van oxydatieve enzymen in de Krebs-cyclus te blokkeren; hierdoor zal de anaërobe glycolyse stijgen en de gluconeogenese dalen. Dit heeft tot gevolg dat de snelheid van de glucoseopname door de cellen zal toenemen, wat leidt tot een daling van de suikerspiegel in het bloed. Uit experimenten met proefdieren is gebleken dat de werking van galegine onafhankelijk van insuline. Ondanks deze bijzondere eigenschappen wordt de therapeutische waarde van galegine beperkt door zijn toxici­teit.

Trigonella foenum-graecum

Trigonella foenum-graecum of fenegriek staat bekend als een plant die rijk is aan steroïden (waaron­der saponinen). Het werkingsmechanisme bij diabetes melli­tus is niet helemaal bekend, maar waarschijnlijk spelen deze ste­roïden een rol bij de verlaging van de bloedsuikerspiegel. Ook andere planten die in de traditionele geneeskunde wor­den gebruikt bij diabetes mellitus (Dioscorea dumetorum, Panax ginseng, P. quinquefolius en Momordica charan­tia) zijn rijk zijn aan steroïden.
Steroïden hebben talrijke fysiologische werkingen: ze zijn immuunmodulerend, hebben cardiotonische effecten, en beïnvloeden de hormoonregulatie, de eiwitsynthese, het centrale zenuwstel­sel en de energiehuishouding (o.a. dus ook de glucosespiegel).
Het belangrijkste hypoglycemische bestanddeel van fene­griek zou echter trigonelline zijn, een betaïne. Deze verbin­ding bevindt zich ook in een andere hypoglykemisch wer­kende plant, Coffea arabica, gewoon koffie dus waarvan de rauwe ongebrande bonen worden gekauwd om de hoeveelheid bloedsuiker te verminderen.

Blighia sapida

De rijpe vruchten van de Afrikaanse boom Blighia sapi­da (Sapindaceae) worden vanwege hun kastanjeachtige smaak gegeten. Onrijpe en rottende vruchten zijn daarente­gen giftig en worden in Afrika toegepast als middel bij de visvangst. De giftige verbindingen zijn hypoglycine A en B. Beide verbindingen zijn afgeleid van het aminozuur glycine. Hypoglycine A en B hebben in de mens een sterke, te sterke bloedsuikerverlagende en helaas ook een braakverwekkende werking. Bij ratten is hypoglycine A zelfs teratogeen geble­ken. Bij proefdieren behandeld met hypoglycine A en B werd een vettige degeneratie van de lever waargenomen, waarbij tevens het glycogeengehalte was gereduceerd.

Nog andere, veilige bloedsuikerregulerende planten van bij ons zijn aardpeer, artisjok en mogelijk ook varkensgras.

Wetenschappelijk onderzoek

  • Effect of Trigonella foenum-graecum seeds on glycaemic control and insulin resistance in type 2 diabetes mellitus: a double blind placebo controlled study. Alternative Medicine Review, June, 2002 by A Gupta, R Gupta, B Lal
  • Asia Pac J Clin Nutr 2007;16 (Suppl 1):422-426. Effect of Trigonella foenum-graecum (fenugreek) extract on blood glucose, blood lipid and hemorheological properties in streptozotocin-induced diabetic rats. Wan-Li Xue PhD ea
  • http://www.integrativepractitioner.com/article_ektid14294.aspx monografie Blighia
Gerelateerde artikelen
Geef je paard kruiden en natuurlijke geneesmiddelen!Geef je paard kruiden en natuurlijke geneesmiddelen!Dat kruiden helend kunnen werken voor mensen, is al langer bekend. Steeds meer worden kruiden echter ook aan dieren gege…
Katten met suikerziekteKatten met suikerziekteEen kat met suikerziekte is serieus ziek. Of u deze kat nu behandeld met insuline of niet. Hieronder een beschrijving ho…
Waterwaardes in aquaria testen, verhogen en verlagenWaterwaardes in aquaria testen, verhogen en verlagenIn de aquaristiek geldt de volgende regel als een van de belangrijkste: meten is weten! Schaf daarom een testsetje aan (…
Suikerziekte bij de hondSuikerziekte bij de hondSuikerziekte of Diabetes komt vaker voor dan u denkt. De ziekte komt meestal voor bij oudere honden en/of kleinere honde…

Johannesbroodboom "De boom die nooit sterft"De johannesbroodboom, een zes tot 10 meter hoge boom met peulen die tot 20 cm lang worden en 3 cm dik zijn. De peulen wo…
Zeg het met bloemen, betekenis van een bloemZeg het met bloemen, betekenis van een bloemZeg het met bloemen! Bloemen kunnen een geheime boodschap bevatten, een liefdesverklaring of juist zeggen dat de liefde…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Franz Eugen Köhler, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • http://sites.google.com/site/kruidwis/ afbeelding: Trigonella foenum graecum

Reageer op het artikel "Bloedsuikerverlagende planten"

Reactie

Walther Ruys, 21-08-2017 13:27 #1
Als je bekijkt welke planten soorten positief werken op de werking van de pancreas, / bloedglucose huishouding, komen soorten uit de soort fabaceae/ vlinderbloemigen, vaak voor, dus galega, fenegriek, mucuna pruriens, faba (tuin ) boon, griffonia simplifolica enz., opvallend ook dat het erop lijkt dat al deze zowel l-dopa als 5-htp bevatten, waarschijnlijk werken extracten uit deze planten zo goed, beter als parkinson medicatie antidepressiva en diabetesmedicatie, door de complexe samenstelling.

Infoteur: Herborist
Gepubliceerd: Februari 2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Reacties: 1
Schrijf mee!