Schijnhulst - Osmanthus

De Osmanthus, ofwel Schijnhulst, is een groenblijvende heester of boom welke heerlijk geurende kleine bloemetjes krijgt in het voorjaar.

Osmanthus (Oleaceae)

Dit geslacht wordt voornamelijk gekweekt om de bladeren en om de naar Jasmijn of Gardenia geurende bloemetjes.

De bladeren lijken op die van de hulst. Het jonge blad is veelal wat paarsachtig groen, later donkergroen en glimmend. De bladeren hebben een stekelige punt met aan de randen 1-4 stekelige tanden. Bij oudere planten is het blad veelal gaafrandig. De bloemen van de Osmanthus zijn wit of créme kleurig. De Chinese soorten hebben over het algemeen grotere, meer buisvormige bloemen.

In het geslacht van Oleaceae komen ongeveer 30 soorten groenblijvende heesters en bomen voor. De meeste soorten zijn afkomstig van de Himalaya, China en Japan. Eén soort komt overigens ergens anders vandaan. De naam O. Americanus doet al vermoeden waar die soort vandaan komt. Inderdaad... Amerika. Noord-Amerika om precies te zijn.

Osmanthus was in China het zinnebeeld voor reinheid en inspiratie. De Chinezen zeggen dan ook dat de Osmanthus de glimlach terugbrengt op het gezicht.

De Osmanthus is niet alleen een prachtig als solitair, maar kan ook als heg worden toegepast. Enkele soorten zoals de O. x burkwoodii en de O. heterophyllus zijn zeer geschikt als sierhaag op beschutte plaatsen. Zelfs het toepassen van topiary is niet ondenkbaar.

De Schijnhulst is volledig tot niet geheel winterhard en verdraagt zon of schaduw.

Enkele mooie soorten zijn:

Botanische naamHoogteBloeitijd KleurBijzonderheid
Osmanthus x burkwoodii3mJuni, juliKleine witte bloemetjesGroenblijvende, ronde, dichte heester. Glanzende bladeren
O. delavayi syn. Siphonosmanthus3mJuni, juliBuisvormige, witte bloemenBloemen geuren zeer sterk. Groenblijvende, ronde bossige heester. Kleine, glanzende, donkergroene bladeren
O. heterophyllus ‘Aureomarginatus’4mHerfstKleine witte bloemetjesBloemen geuren. Groenblijvende, opgaande heester. Scherp getande, hulstachtige, glanzende, helder groene bladeren met gele rand.

Osmanthus

In het kort:

  • Latijnse naam: Osmanthus
  • Nederlandse naam: Schijnhulst
  • Familienaam: Oleaceae
  • Bloeitijd: juni, juli en afhankelijk van de standplaats in september en oktober
  • Standplaats: Zon, halfschaduw
  • Gebruik: Solitair, haag
  • Grondsoort: Vruchtbare, goed doorlatende bodem

Overige informatie:

  • Vermeerderen door zaaien, stekken of afleggen
  • Volledig tot niet geheel winterhard
  • Groenblijvend
  • Geurend
  • Aantrekkelijk voor bijen
  • Onaantrekkelijk voor konijnen
  • Geschikt voor potten, bakken, terraskuipen e.d.
  • Geschikt voor snoei

De Osmanthus vormt een mooie combinatie met o.a. siergrassen, Asarum europaeum, Astrantia major 'Shaggy', Darmera peltata en Geranium phaem 'Album'.
© 2010 - 2020 Epimedium, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bloeit de forsythia? Neen, het is de winterjasmijnBloeit de forsythia? Neen, het is de winterjasmijnDe winterjasmijn bloeit wanneer de meteorologische winter (1 december) begint, tot de meteorologische lente (1 maart). M…
Het huisdierencrematorium en de DierenboomHet huisdierencrematorium en de DierenboomNa het overlijden van uw huisdier kunt u ervoor kiezen om uw huisdier naar een huisdierencrematorium te brengen. In dit…
Japanse kornoelje: witte bloemen en aarbei-achtige vruchtenJapanse kornoelje: witte bloemen en aarbei-achtige vruchtenEen bloeiende Japanse kornoelje (Cornus kousa) geeft veel witte blaadjes in het voorjaar, zodat het wel lijkt of de stru…
Begrippenlijst voor het snoeien van plantenBegrippenlijst voor het snoeien van plantenOf u een mooie volle bos met planten krijgt hangt vaak af van de manier waarop u snoeit en of u uberhaupt ook snoeit. Ve…

Witte waterlelie, ik heb je liefIk heb de witte waterlelie lief, dichtte Frederik Van Eeden. En hij is blijkbaar niet alleen. De wonderlijk witte bloeme…
Elfenbloem - EpimediumElfenbloem – Epimedium De Epimedium, ofwel Elfenbloem, is een onmisbaar plantje voor wie een schaduwrijke tuin bezit.
Bronnen en referenties
  • Foto van pender nursery Atrium Tuinplanten Encyclopedie Wikipedia

Reageer op het artikel "Schijnhulst - Osmanthus"

Infoteur: Epimedium
Gepubliceerd: December 2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Schrijf mee!