Medicinale planten

De groenten die u eet bevatten vitaminen en sporenelementen die een gunstige invloed kunnen hebben op uw gezondheid. Sommige daarvan kunnen zelfs helpen voorkomen dat bepaalde ziekten zich ontwikkelen.

Groene munt

Er bestaan meerdere soorten munt die allemaal vaste planten zijn. Groene munt is de meest geteelde in de tuin. Hij kan 45 cm hoog worden. De donkergroene en licht gekartelde bladeren geven een heerlijk aroma aan aardappelen en salades.

  • De voorbereiding van de grond en bemesting: deze plant houdt van rijke, humusrijke en vochtige, zelfs zwarte grondsoorten. Hij kan in de halfschaduw staan.
  • Planten: zaaien is moeilijk. Koop liever twee of drie plantjes in een tuincentrum en plant deze uit met een afstand van 20 tot 30 cm. Aan het begin van de herfst kunt u de planten delen en zo vermeerderen.
  • Verzorging: Om te voorkomen dat munt gaat woekeren, kunt u hem het beste in een pot of plantenbak zetten.
  • Oogsten: pluk de bladeren naar behoefte, bij voorkeur op het moment waarop de bloemen opengaan. Oogst op een droge dag, 's ochtends voor de zon opkomt.
  • Bewaren: Laat de bladeren drogen op een warme en goed geventileerde plaats.

Kamille

Kamille groeit op veel verwilderde plekken en is een eenjarige plant met fijn uitgesneden bladeren. van juli tot september verschijnen de bloemen, gegroepeerd in bloemhoofdjes, aan het uiteinde van 10 tot 20 cm lange stengels.

  • De voorbereiding van de grond en bemesting: deze plant houdt van kiezelhoudende, rijke en diepe grondsoorten die niet mogen uitdrogen in de zomer en van een plek in de zon.
  • Zaaien: in het voorjaar. Zaai breedwerpig. U kunt ook takjes van 15 cm stekken.
  • Verzorging: geef water in tijden van droogte. Als u kamille wilt gebruiken als een kruidachtige plant, moet u regelmatig de bloemen verwijderen en zorgen dat de plant niet hoger dan 5 tot 8 cm wordt.
  • Oogsten: pluk de bloemen wanneer ze nog maar net zijn opengegaan. Doe dit in het tweede jaar, in de loop van het rijpingsproces.
  • Bewaren: wanneer ze slecht zijn gedroogd, hebben de bloemen de neiging zwart te worden. Droog ze op een droge, goed geventileerde en donkere plaats.

Lavendel

Lavendel is een halfheester van 30 tot 60 cm. De grijsgroene bladeren zijn smal en lancetvormig. De bloemen, die in juli-augustus opengaan, zijn lichtblauw-paars en ruiken lekker.

  • De voorbereiding van de grond en bemesting: lavendel heeft zon nodig en droge warmte. Hij gedijt in gewone grondsoorten, zelfs als ze arm en kalkhoudend zijn.
  • Planten: deze plant wordt in de herfst geplant met een plantafstand van 30 cm.
  • Verzorging: het is nutteloos om lavendel water of mest te geven. Na de bloeiperiode moet u niet vergeten de uitgebloeide stelen te snoeien. In het voorjaar moet u misschien een tweede keer snoeien om het geheel weer een bolvorm te geven of, als het om een oude plant gaat, nieuwe energie.
  • Oogsten: pluk de bloemen wanneer ze volledig open zijn, bij voorkeur 's ochtends.
  • Bewaren: hang de stelen aan een draad te drogen in een droge en goed geventileerde ruimte. Doe ze daarna in zakken en bewaar ze op een donkere plaats.
© 2010 - 2020 Ray14125, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tips tegen muggen: Deze planten helpen muggen verjagenTips tegen muggen: Deze planten helpen muggen verjagenZodra de lange zomeravonden weer zijn aangebroken kan het intense genieten van je vakantie beginnen. Spijtig genoeg is d…
Passiflora (passiebloem) stekkenPassiflora (passiebloem) stekkenDe Passiflora is een tropische plant die in de zomer prachtige bloemen geeft. Helaas kan de plant in de tuin maar ongvee…
Winterbloeiende plantenDe winter staat voor de deur, en de planten in je tuin maken zich klaar om de winter door te komen. Dit betekent vaak ee…
Dahlia’s een lust voor het oogDahlia’s een lust voor het oogDahlia’s groeien het best in niet te zure en niet te alkalihoudende grond. Ideaal is kleiachtige grond waarbij toch nog…

Hondsdraf, eenvoudig gelukHondsdraf, eenvoudig gelukAls ik de geur van hondsdraf ruik, word ik teruggeworpen in de tijd. Naar het Moriske die langs de rand van het bos zijn…
Van katoenplant tot eindproduct, wat gebeurt er precies?Van katoenplant tot eindproduct, wat gebeurt er precies?Het zit in kleding die we dragen, tampons, ruimtepakken van astronauten, en zelfs in ons voedsel: delen van de katoenpla…
Bronnen en referenties
  • http://www.leersnoeien.nl

Reageer op het artikel "Medicinale planten"

Infoteur: Ray14125
Gepubliceerd: Oktober 2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Schrijf mee!