InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > Medicinale planten

Medicinale planten

De groenten die u eet bevatten vitaminen en sporenelementen die een gunstige invloed kunnen hebben op uw gezondheid. Sommige daarvan kunnen zelfs helpen voorkomen dat bepaalde ziekten zich ontwikkelen.

Groene munt

Er bestaan meerdere soorten munt die allemaal vaste planten zijn. Groene munt is de meest geteelde in de tuin. Hij kan 45 cm hoog worden. De donkergroene en licht gekartelde bladeren geven een heerlijk aroma aan aardappelen en salades.

  • De voorbereiding van de grond en bemesting: deze plant houdt van rijke, humusrijke en vochtige, zelfs zwarte grondsoorten. Hij kan in de halfschaduw staan.
  • Planten: zaaien is moeilijk. Koop liever twee of drie plantjes in een tuincentrum en plant deze uit met een afstand van 20 tot 30 cm. Aan het begin van de herfst kunt u de planten delen en zo vermeerderen.
  • Verzorging: Om te voorkomen dat munt gaat woekeren, kunt u hem het beste in een pot of plantenbak zetten.
  • Oogsten: pluk de bladeren naar behoefte, bij voorkeur op het moment waarop de bloemen opengaan. Oogst op een droge dag, 's ochtends voor de zon opkomt.
  • Bewaren: Laat de bladeren drogen op een warme en goed geventileerde plaats.

Kamille

Kamille groeit op veel verwilderde plekken en is een eenjarige plant met fijn uitgesneden bladeren. van juli tot september verschijnen de bloemen, gegroepeerd in bloemhoofdjes, aan het uiteinde van 10 tot 20 cm lange stengels.

  • De voorbereiding van de grond en bemesting: deze plant houdt van kiezelhoudende, rijke en diepe grondsoorten die niet mogen uitdrogen in de zomer en van een plek in de zon.
  • Zaaien: in het voorjaar. Zaai breedwerpig. U kunt ook takjes van 15 cm stekken.
  • Verzorging: geef water in tijden van droogte. Als u kamille wilt gebruiken als een kruidachtige plant, moet u regelmatig de bloemen verwijderen en zorgen dat de plant niet hoger dan 5 tot 8 cm wordt.
  • Oogsten: pluk de bloemen wanneer ze nog maar net zijn opengegaan. Doe dit in het tweede jaar, in de loop van het rijpingsproces.
  • Bewaren: wanneer ze slecht zijn gedroogd, hebben de bloemen de neiging zwart te worden. Droog ze op een droge, goed geventileerde en donkere plaats.

Lavendel

Lavendel is een halfheester van 30 tot 60 cm. De grijsgroene bladeren zijn smal en lancetvormig. De bloemen, die in juli-augustus opengaan, zijn lichtblauw-paars en ruiken lekker.

  • De voorbereiding van de grond en bemesting: lavendel heeft zon nodig en droge warmte. Hij gedijt in gewone grondsoorten, zelfs als ze arm en kalkhoudend zijn.
  • Planten: deze plant wordt in de herfst geplant met een plantafstand van 30 cm.
  • Verzorging: het is nutteloos om lavendel water of mest te geven. Na de bloeiperiode moet u niet vergeten de uitgebloeide stelen te snoeien. In het voorjaar moet u misschien een tweede keer snoeien om het geheel weer een bolvorm te geven of, als het om een oude plant gaat, nieuwe energie.
  • Oogsten: pluk de bloemen wanneer ze volledig open zijn, bij voorkeur 's ochtends.
  • Bewaren: hang de stelen aan een draad te drogen in een droge en goed geventileerde ruimte. Doe ze daarna in zakken en bewaar ze op een donkere plaats.
© 2010 - 2019 Ray14125, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kruiden kweken in pottenOm kruiden te kweken heb je geen grote moestuin nodig. Vele kruiden kan je ook kweken in potten op je balkon of terras,…
Munt, 25 soorten en honderden variëteitenMunt, 25 soorten en honderden variëteitenMunt of Mentha is een geslacht dat zon 25 soorten telt. Bovendien tellen die 25 soorten weer honderden variëteiten. Vee…
De snoeitabel, wanneer en hoe snoeien?De snoeitabel, wanneer en hoe snoeien?Wanneer en hoe je planten en struiken moet snoeien kun je vinden in de snoeitabel in dit artikel. Een snoeitabel wordt o…
Kruidenplanten met grijsgroen blad: prachtig in je tuinKruidenplanten met grijsgroen blad: prachtig in je tuinKruidenplanten staan prachtig in je tuin. Houd je van tuinieren, dan is het leuk om te experimenteren met kruiden. De co…
Bloemen en planten in en om het huisBloemen en planten in en om het huisBloemen en planten in huis en tuin. Iedereen houdt ervan. Ben je niet geboren met groene vingers? Geen nood, met onderst…
Bronnen en referenties
  • http://www.leersnoeien.nl

Reageer op het artikel "Medicinale planten"

Infoteur: Ray14125
Gepubliceerd: 14-10-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Schrijf mee!