InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > Wanneer moet je een kamerplant verpotten en hoe doe je dat?

Wanneer moet je een kamerplant verpotten en hoe doe je dat?

Wanneer moet je een kamerplant verpotten en hoe doe je dat? Moet je een kamerplant verpotten? En wanneer? Een kamerplant verpot je meteen na aanschaf en als de plant een grotere pot nodig heeft. De beste tijd om te verpotten is in het voorjaar. De plant heeft dan genoeg energie om de wortels te herstellen, die zijn beschadigd tijdens het verpotten. De nieuwe pot moet groter zijn dan de oude, zodat de plant ruimte heeft om te groeien. De overgebleven ruimte kan met goede potgrond worden opgevuld. Nieuwe potgrond bevat genoeg voedingstoffen voor de eerste zes weken.

Waarom moet je een kamerplant verpotten?

Een kamerplant moet af en toe worden verpot om de groei te stimuleren. De wortels krijgen meer ruimte en kunnen zich beter ontwikkelen. De overgebleven ruimte vul je op met nieuwe, goede potgrond. Goede potgrond bevat voedingsstoffen die een plant nodig heeft om te kunnen groeien. De wortels halen voedingsstoffen uit de potgrond. De plant wordt sterker en krijgt een betere weerstand tegen ziektes en plagen. De plant gaat er ook beter uit zien.

Van kweekpot naar sierpot

Kwekers verkopen kamerplanten in een kweekpot. Deze pot is eigenlijk te klein voor de wortelkluit, maar het scheelt in de vervoerskosten. Na aanschaf kan de kweekpot weg en pot je de plant in een grotere sierpot. Kies voor een pot die één tot twee centimeter groter is.

Oudere kamerplanten verpotten

Jonge en snelgroeiende planten hebben elk jaar een nieuwe pot nodig. Oudere kamerplanten kunnen, afhankelijk van de groeisnelheid, elk jaar of om de twee jaar worden verpot. Langzaam groeiende planten en grote planten kunnen iets langer met dezelfde pot doen. Deze planten hebben één keer in de twee tot drie jaar een grotere pot nodig. Voor planten die ziek zijn geweest is het ook beter om de potgrond te verversen.

Hoe kun je zien dat de plant een grotere pot nodig heeft?

De plant heeft een grotere pot nodig als de groei stagneert en het blad lelijk wordt. Het is dan ook te zien aan de wortelkluit. De wortels komen boven de pot uit, of ze groeien door de drainagegaatjes heen. Als de wortels te weinig ruimte hebben kunnen ze verstikken. Er komt te weinig lucht bij.

Wat is de beste tijd om te verpotten?

Het vroege voorjaar is de beste tijd om een kamerplant te verpotten. De temperatuur gaat omhoog en het wordt langer licht. Dit geeft de plant nieuwe energie en de vorming van nieuwe wortels verloopt sneller. Bloeiende planten verpot je na de bloeiperiode. Verpotten kan de bloeiperiode verkorten. Planten die je in de winterperiode aanschaft mogen wel meteen worden verpot. Doe dit zo voorzichtig mogelijk, zonder de wortels te beschadigen.

Sierpotten met drainagegaten

Bij sierpotten met drainagegaten kan het overtollige water weglopen. De wortels van de plant rotten minder snel omdat ze niet in het water blijven staan. Een schotel of bakje onder de pot moet het weggelopen water opvangen. Potscherven op de drainagegaten voorkomen dat de gaten verstopt raken.

Sierpotten zonder drainagegaten

Potten zonder drainagegaten hebben een hogere sierwaarde. Ze passen ook beter in een modern interieur. Omdat het water niet weg kan lopen moet de watergift goed worden afgestemd op de behoefte van de plant. Je kunt de plant ook in een grotere pot zetten. De overgebleven ruimte vul je op met potgrond. Dit neemt het overige water op. De wortels blijven dan niet in het water staan.

Sierpotten met een watermeter

Bij sierpotten zonder drainagegaten, maar met een watermeter kun je op de bodem van de pot een laagje vulcastrat leggen. Dit materiaal neemt water op en geeft het langzaam weer af aan de wortels. Door de grove structuur slibt de grond niet dicht, het blijft luchtig. De wortels krijgen genoeg zuurstof. Plaats de watermeter in de pot voordat je er ander materiaal in doet. De watermeter moet gelijk zijn aan de rand van de sierpot.

Het verpotten van een kamerplant

Het is handig om voordat je begint alle benodigdheden alvast klaar te leggen. Daarna kun je de plant verpotten.
  • Neem een sierpot die een maat groter is dan de vorige.
  • Maak de kluit van de plant goed nat. Je kunt de kluit dan beter uit de pot halen.
  • Verwijder voorzichtig zoveel mogelijk oude aarde van de kluit.
  • Leg een laagje potgrond in de sierpot.
  • Zet de kluit in het midden van de pot. De kluit moet één tot twee centimeter onder de rand van de pot blijven.
  • Vul de overgebleven ruimte op met potgrond. De potgrond moet iets onder de rand blijven om te voorkomen dat het water over de rand stroomt.
  • Druk de potgrond rondom iets aan.
  • Geef meteen een ruime hoeveelheid water.

Wat is goede potgrond?

Bezuinig niet op goede potgrond. Goede potgrond is luchtig, waterdoorlatend, veerkrachtig en slaat niet dicht. Potgrond krijgt deze eigenschappen als de gebruikte grondstoffen in balans zijn. Potgrond bestaat voornamelijk uit tuinturf of turfstrooisel waar meststoffen, klei, lavastenen, waterkristallen, cacaodoppen of kalk aan toe worden gevoegd. Als je zeker wilt weten of de potgrond van goede kwaliteit is, kies je voor grond met het RHP Consumer keurmerk. Deze potgrond bevat geen onkruid en ziektes, bestaat uit de beste grondstoffen en is duurzaam geproduceerd.

De voedingsstoffen in potgrond

In goede potgrond zitten alle voedingsstoffen die een plant nodig heeft. De meeste planten groeien goed in universele potgrond, die bij alle tuincentra verkrijgbaar is. Goede potgrond bevat voldoende voedingsstoffen voor de eerste zes weken. Daarna is extra plantenvoeding nodig, of verse potgrond. Planten zoals orchideeën en cactussen hebben speciale potgrond nodig.

Hydrokorrels verbeteren de drainage en hebben sierwaarde

Hydrokorrels zijn gebakken van klei. Ze zijn poreus en nemen daarom veel vocht op. Een laagje hydrokorrels op de bodem van een pot zorgt voor een betere drainage. Ze hebben ook een sierwaarde als ze bovenop de potgrond liggen. Bovendien droogt de grond eronder dan minder snel uit.
Gerelateerde artikelen
Geel of bruin blad aan je kamerplant, wat kun je eraan doen?Geel of bruin blad aan je kamerplant, wat kun je eraan doen?Je hebt een mooie kamerplant gekocht, maar na verloop van tijd wordt het blad geel of bruin. Wat is er aan de hand? En w…
Hoe werkt het verpotten van planten?Hoe werkt het verpotten van planten?We doen het al vele jaren, maar gaat voor menigeen ook al vele jaren eigenlijk helemaal niet zo goed, het verpotten van…
Albert Heijn moestuin verpottenAlbert Heijn moestuin verpottenAls je je moestuin hebt gezaaid in kweekpotjes, zoals bijvoorbeeld de moestuinpotjes die Albert Heijn in 2015 en 2016 he…
Paradijsvogelbloem, Strelitzia ReginaeDe Stelitzia of paradijsvogelbloem is een fascinerende tropische plant. Door de prachtig gekleurde bloemen met blauw en…
Kruiden kweken in pottenOm kruiden te kweken heb je geen grote moestuin nodig. Vele kruiden kan je ook kweken in potten op je balkon of terras,…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Rawpixel, Unsplash
  • https://www.123kamerplanten.com/verzorging-tips/vulcastrat-informatie/
  • https://inspiratie.intratuin.nl/kamerplanten-verpotten-en-verzorgen/
  • https://www.plantsome.nl/blogs/verzorging/45117893-de-kunst-van-het-ompotten
  • https://www.123kamerplanten.com/verzorging-tips/verpotten/
  • https://www.mijntuin.org/lifestyle/bijsluiter-voor-de-verzorging-van-kamerplanten
  • https://www.vtwonen.nl/tuinieren/terras-balkon/potgrond/

Reageer op het artikel "Wanneer moet je een kamerplant verpotten en hoe doe je dat?"

Infoteur: Liza
Laatste update: 12-02-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Schrijf mee!