InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > Pennisetum/lampenpoetsersgras in de tuin

Pennisetum/lampenpoetsersgras in de tuin

Pennisetum/lampenpoetsersgras in de tuin De Pennisetum is een siergrassoort die steeds meer in de tuinen van Nederland voorkomt. Het is een siergras waar je bijna het hele jaar plezier van kunt hebben. De Nederlandse naam van Pennisetum is lampenpoetsersgras. De bloeiwijze van de plant lijkt op een lampoetser die vroeger werd gebruikt bij het poetsen van een olielamp. Vandaar de naam lampenpoetsergras. Door de juiste plantafstand te hanteren bedekt Pennisetum de bodem en krijgt onkruid minder snel de kans om te ontwikkelen. Pennisetum heb je in verschillende soorten van laag tot hoog.

Pennisetum alopecuroides ‘Hameln’

De Pennisetum alopecuroides ‘Hameln’ is een soort die ongeveer 60 centimeter hoog wordt. Van juli tot en met oktober bloeit de Pennisetum in de kleur lichtbruin tot lichtroze in de vorm van bloemaren. In de winter verkleuren de bloemaren naar zilverwit. Het blad heeft een groene kleur en verkleurt in de herfst naar groengeel.

De plant komt goed tot zijn recht wanneer hij in groepen wordt aangeplant, maar hij kan ook prima als solitair fungeren. Voor de plant zijn de ideale omstandigheden een vochthoudende, goed doorlatende grond in de volle zon of halfschaduw.

Pennisetum ‘Little Bunny’

De Pennisetum ‘Little Bunny’ is een soort die lager blijft dan de Pennisetum alopecuroides ‘Hameln’. De plant wordt ongeveer 30 tot 40 centimeter hoog. De bloeitijd van de Pennisetum is van juli tot en met oktober. De bloeiwijze komt overeen met de Pennisetum alopecuroides ‘Hameln’, alleen zijn de bloemaren een stuk korter. Ook de Pennisetum ‘Little Bunny’ houdt van een vochthoudende, goed doorlatende grond in de volle zon of schaduw.

Combineren

De Pennisetum is een plant die goed met andere planten is te combineren. De Pennisetum kun je goed combineren met:
  • Echinacea
  • Herfstaster
  • Persicaria
  • Pampasgras

Snoeien

Pennisetum kan het beste jaarlijks in maart/april gesnoeid worden, voordat het nieuwe loof uitloopt. Tijdens het snoeien moet je rekening houden dat je het oude loof tot ongeveer 10 centimeter boven de grond wegknipt. Het snoeien van de Pennisetum kan eerder, maar je loopt dan een groter risico op vorstschade. Wanneer je de Pennisetum vroeg in het najaar snoeit, heb je minder plezier van de sierwaarde in de herfst en winter.

Vermeerderen

Vermeerderen van de plant kan door deze te scheuren. Je steekt de plant uit de grond. Dit kun je het beste doen door met een spade rondom de plant te steken. Wanneer je de plant uit de grond hebt gehaald, kun je de plant met een spade in stukken steken. De beste tijd om de Pennisetum te scheuren is rond maart/april. Tegelijkertijd kun je de plant meteen snoeien.

Kopen van Pennisetum

Pennisetum kun je kopen bij een kwekerij of tuincentrum. Tegenwoordig worden ook veel planten online verkocht via webshops. Het online kopen van planten kan een aantal voordelen hebben zoals:
  • Het kopen van planten kost minder tijd
  • Planten worden bij je thuis geleverd
  • Je hoeft geen aanhanger te huren
  • Je auto wordt niet vies, omdat je geen planten hoeft te vervoeren
  • Geen zorgen om ruimtegebrek in je auto
  • Je hoeft geen zware kisten te tillen

Voor de Pennisetum alopecuroides ‘Hameln’ heb je ongeveer 3 tot 5 stuks per vierkante meter nodig. Voor de Pennisetum ‘Little Bunny’ is 7 tot 9 stuks per vierkante meter aan te raden.

Overige soorten

De Pennisetum alopecurioides 'Hameln' en de Pennisetum 'Little Bunny' zijn één van de soorten die het meest worden toegepast in tuinen. Overige Pennisetumsoorten zijn:
  • Pennisetum alopecuroides 'Gelbstiel'. Deze soort heeft lichtgroene tot gele pluimstelen.
  • Pennisetum alopecuroides 'Little Honey'. Deze soort heeft bont blad.
  • Pennisetum alopecuroides ‘Magic’. Deze soort heeft purperen pluimen.
  • Pennisetum alopecuroides ‘Maudry’. Deze soort staat bekend om zijn donkere, dikke pluimen.
  • Pennisetum alopecuroides 'Pennstripe'. Deze soort heeft bonte bladeren.
© 2016 - 2019 Thijs1993, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Grassen in de tuin, standplaats volgens kleur en vormGrassen in de tuin, standplaats volgens kleur en vormGrassen zijn al erg lang terug te vinden in allerlei tuinen, maar het heeft lange tijd geduurd voor de voordelen ervan b…
Siergrassen: zowel rustgevend als spannend in de tuinSiergrassen: zowel rustgevend als spannend in de tuinWie aan gras denkt zal wellicht in eerste instantie zijn gedachten bij een gazon hebben. Maar naast de groene sprietjes…
Eenjarige siergrassen: soorten, aanplant en verzorgingEenjarige siergrassen: soorten, aanplant en verzorgingSiergrassen vormen een welkome afwisseling in een vaste planten border en geven een tuin een natuurlijke uitstraling. Ee…
Siergrassen: een aanwinst voor iedere tuinSiergrassen zijn verkrijgbaar in alle soorten en maten en kunnen zodoende in grote en kleine tuinen worden toegepast. Ze…
Grondonderzoek in de tuin: op welke grond tuinier je?Grondonderzoek in de tuin: op welke grond tuinier je?Wie aan het tuinieren slaat, zal al snel merken dat de ene plant het veel beter doet dan de ander. Dit heeft uiteraard m…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tpsdave, Pixabay
  • https://www.tuinplant.nl/planten/bodembedekkers-planten-bodembedekkend/bodembedekker-grassen-siergras/lampenpoetsersgras-pennisetum-alopecuroides-hameln
  • http://appeltern.nl/nl/plantenencyclopedie/pennisetum_alopecuroides_little_bunny_-_lampenpoetsersgras
  • https://tallsay.com/page/4294973575/lampenpoetsersgras-standplaats-verzorging-snoeien-en-vermeerderen

Reageer op het artikel "Pennisetum/lampenpoetsersgras in de tuin"

Reactie

Verstrijnge, 30-04-2018 13:48 #1
Ik wil graag weten waarom mijn pampagras van 3jaar niet bloeit Reactie infoteur, 30-04-2018
Pampasgras staat graag in de volle zon. Wanneer deze in de schaduw staat, zal deze niet of minder uitbundig bloeien. Misschien dat dit de reden zou kunnen zijn?

Infoteur: Thijs1993
Laatste update: 19-01-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Reacties: 1
Schrijf mee!