InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > Winterharde balkonplanten: Leucothoe zeblid 'Scarletta'

Winterharde balkonplanten: Leucothoe zeblid 'Scarletta'

Winterharde balkonplanten: Leucothoe zeblid 'Scarletta' Bloemen en groen op het terras of balkon... Heerlijk toch?! Zelfs in de koude wintermaanden kan je het balkon opfleuren met allerlei potten, schalen en bloembakken. Op voorwaarde dat je de juiste planten uitkiest: winterharde planten dus. Er zijn een hele reeks planten die mits de juiste verzorging de winter goed doorstaan en het balkon of terras omtoveren tot een heerlijk plekje natuur. Je kan een bonte mix maken van bloeiende planten, kleine heesters, groenblijvers en noem maar op. Een echte blikvanger is de Leucothoe zeblid 'Scarletta' of druifheide.

Beschrijving van de Leucothoe 'Scarletta'

Leucothoe of druifheide behoort tot de plantenfamilie Ericaceae of Heidefamilie en telt een vijftigtal bloeiende soorten. De naam zou afkomstig zijn van Leucothea of Leucothoë, een sterfelijke prinses uit de Griekse mythologie. De druifheide komt van oorsprong uit Azië, Amerika en Madagaskar. Eén van de meest populaire soorten uit dit plantengeslacht is de Leucothoe zeblid, hier ook bekend als Leucothoe 'Scarletta'.

Het is een klein heestertje, wordt niet hoger dan 60 cm, en is dus zeker geschikt als balkonplant. De Leucothoe 'Scarletta' is heel populair omwille van de bladeren. Die zijn donkergroen, lancetvormig en leerachtig maar in de herfst en in de winter krijgen ze een prachtige rode tot paarse kleur. Door die mooie herfstkleuren is de Leucothoe een ware blikvanger! Bovendien zijn de jonge blaadjes die in de lente uitkomen, bronskleurig en de jonge twijgjes zijn felrood. Een bonte mix aan kleuren, het hele jaar door!

In april en mei komt de Leucothoe tot bloei. De kleine witte bloempjes hangen in trosjes van 5 cm lang. In de tuin is de druifheide heel geschikt als bodembedekker en in borders. Bloemisten gebruiken deze plant vaak als snijgroen in boeketten omwille van de aantrekkelijke bladkleuren.

Standplaats en verzorging van de Leucothoe 'Scarletta'

De druifheide houdt van een plekje in de halfschaduw. Hij kan ook in de zon staan maar dan moet je er zeker op letten dat de grond niet uitdroogt. Hij heeft een hekel aan tocht, kies dus een beschut plaatsje uit. Net zoals zijn soortgenoten uit de familie van de heideplanten, houdt ook de druifheide van zure, goed doorlatende grond. Zet de plant dus in een pot met gaten in de bodem zodat overtollig water kan weglopen. Eventueel kan je ook wat potscherven of hydrokorrels onderaan in de pot leggen. Standaard potgrond is geschikt. De grond mag niet uitdrogen. Regelmatig gieten dus zodat de kluit altijd vochtig blijft. Bemesten kan in het voorjaar door wat vloeibare plantenvoeding met het gietwater te mengen, zo bevorder je de groei.

Druifheide snoeien

De Leucothoe 'Scarletta' is een laagblijvend heestertje en snoeien is dus alleen nodig om een mooie vorm te behouden. Snoeien doe je best in juni, dadelijk na de bloeitijd. Door het snoeien kunnen er nieuwe scheuten groeien die dan weer een mooie verkleuring geven. Als de plant er wat slordig is gaan uitzien, kan je de oudere takken wegsnoeien.

Mooie combinaties

Je kan de Leucothoe mooi combineren met de Skimmia japonica en met de Gaultheria procumbens, allebei eveneens winterharde planten. Ook heel geslaagd is de combinatie met de Viburnum of sneeuwbal.

Andere populaire soorten

  • Leucothoe axillaris Curly Red: compact heestertje met krullende blaadjes die doorheen het jaar verkleuren.
  • Leucothoe walteri Rainbow: wordt tot 80 cm hoog en heeft bonte bladeren, roomkleurig en groen gevlekt. De bladeren verkleuren niet.
  • Leucothoe keiskei 'Opstal16': nieuwe soort. Compact struikje met een zeer smal en licht krullend blad. Het blad wordt oranjerood tot rood in de herfst.

Lees verder

© 2015 - 2019 Puccini, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Leycesteria, een aanwinst voor iedere tuinLeycesteria, een aanwinst voor iedere tuinLeycesteria is een vaste plant, die veel te bieden heeft.Vaste planten zijn een aanwinst in de tuin. Vaak sterven ze af…
Hedera helix arborescens; verzorging en algemene informatieHedera helix arborescens; verzorging en algemene informatieHedera helix arborescens is een zeer gemakkelijke groenblijvende heester, die zeer winterhard is. Deze heester heeft maa…
Glansmispel of Red Robin: Verzorging, standplaats en snoeiGlansmispel of Red Robin: Verzorging, standplaats en snoeiDe Glansmispel of Photinia Fraseri Red Robin is een winterharde, groenblijvende struik. Je kunt ze kopen als heester of…
Groenblijvende tuinplantenGroenblijvende tuinplantenGroenblijvende planten zorgen voor wat kleur in de winter. Een tuin zonder groenblijvende planten kan ís winters helemaa…
Prunus soorten geschikt als groene haagPrunus soorten geschikt als groene haagAls tuinafscheiding is een groenblijvende haag mooi. Het geeft kleur aan de tuin in de winter, als veel planten afsterve…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Sermoa, Flickr (CC BY-SA-2.0)
  • http://www.bakker-hillegom.nl/product/leucothoe-scarletta-/
  • http://plantnu.nl/leucothoe-zeblid
  • http://www.volkoomen.nl/L/Leucothoe.htm
  • http://www.tuinadvies.be/plantengids/1716/leucothoe-axillaris-zeblid-scarletta/plantcombinaties

Reageer op het artikel "Winterharde balkonplanten: Leucothoe zeblid 'Scarletta'"

Infoteur: Puccini
Laatste update: 28-11-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Special: Balkonplanten
Schrijf mee!