InfoNu.nl > Dier en Natuur > Biologie > Spiervezeltypes

Spiervezeltypes

Het menselijk lichaam telt méér dan 600 spieren. Al deze spieren samen vormen het bewegingsapparaat. Deze spieren vallen weer te verdelen onder verschillende soorten. In dit artikel worden deze soorten kort maar kracht beschreven. Zo wordt er uitgelegd welke soorten spierweefsels er bestaan en wat hun kenmerken zijn. Ook komen de termen Slow Twitch en Fast Twitch aan bod.

Glad en dwarsgestreept spierweefsel

Het menselijk lichaam telt méér dan 600 spieren. Er bestaan verschillende soorten spieren. Zo heb je spieren met glad spierweefsel en spieren met dwarsgestreept spierweefsel. Glad spierweefsel is te vinden in de wand van veel organen, zoals spijsverteringsorganen en bloedvaten.
Dwarsgestreepte spierweefsel is te vinden in skeletspieren, huidspieren en de hartspier. De hartspier onderscheidt zich ook weer van de skelet- en huidspieren.
Skeletspieren zijn de spieren die staan verbonden met de botten van ons skelet. Deze spieren samen vormen het actieve bewegingsapparaat.
Huidspieren zijn spieren die enerzijds verbonden is met de huid. Huidspieren kunnen we onder anderen terug vinden in het gezicht of in de tong.

Hieronder staan de verschillende spierweefsels schematisch weergegeven met hun kenmerken:
Glad spierweefselDwarsgestreept spierweefselHartspierweefsel
Autonoom bestuurdWillekeurig bestuurd, op commando vd wilAutonoom bestuurd
Trekt relatief traag samen en NIET snel vermoeidKan zeer snel samentrekken en is sneller vermoeidVrijwel onvermoeibaar
Bevindt zich in de wand van veel organen, zoals spijsverteringsorganen en bloedvatenBevindt zich in de skelet- en huidspierenBevindt zich in het hart
Bestaat uit langgerekte cellen met 1 kernBestaat uit langgerekte vezels met meerdere kernenBestaat uit kortere vezels als skeletspierweefsel, maar vormt een netwerk
Ziet gladZiet dwarsgestreeptZiet dwarsgestreept

Slow Twitch en Fast Twitch

Dwarsgestreept spierweefsel bestaat uit spiervezels. Deze spiervezels kun je verdelen onder twee groepen: type 1: Slow Twitch en type 2: Fast Twitch. Deze twee types worden ook wel eens rode en witte spiervezels genoemd vanwege hun kleur.
De Fast Twitch kent nog eens drie verschillende soorten: type 2a, 2b en 2c.
De Slow Twitch en Fast Twitch zijn verdeeld in twee groepen op basis van de contractietijd. De contractietijd is de tijd die een spier nodig heeft om samen te trekken. Zo zijn de Slow Twitch vezels langzamer in het contraheren (samentrekken) en leveren minder kracht dan de Fast Twitch vezels. De Fast Twitch vezels hebben een kortere contractietijd en een grotere contractiekracht.

Kinderen en ongetrainde mensen hebben een verhouding van ongeveer 50-50% aan Slow Twitch en Fast Twitch vezels. Deze verhouding kan per individu en per spier ongeveer 10% tot 20% verschillen. Bij topsporters is er vaak een bepaald overwicht te zien van een bepaalde type spiervezel, die specifiek voor hun inspanningen geschikt zijn. Zo hebben duursporters vaak iets meer Slow Twitch vezels (ongeveer 70%) als Fast Twitch vezels en sporters die het meer op kracht doen zoals sprinters vertonen eerder een verhoogd niveau aan Fast Twitch vezels (ongeveer 70%). Deze verhouding is maar in beperkte mate te beïnvloeden door training.

Hieronder staan de verschillende types spiervezels kort beschreven met hun kenmerken:

Type 1= Slow Twitch
Slow Twitch spiervezels hebben een lange contractietijd en leveren maar een matige kracht. Ze worden ook wel de rode spiervezels genoemd vanwege hun rode kleur. Deze rode kleur komt door het hoge myoglobinegehalte. Myoglobine kan makkelijk zuurstof binden en in deze vezels vindt dan ook voornamelijk aerobe verbranding plaats. Slow Twitch vezels bevatten meer mitochondriën dan Fast Twitch vezels, zodat er een constante aanmaak van ATP plaats vind.

Type 2= Fast Twitch
Fast Twitch spiervezels worden ook wel witte spiervezels genoemd door hun witte kleur. Dit komt omdat ze minder myoglobine bevatten en over een slechtere doorbloeding beschikken. In de vezels is al veel ATP en creatinefosfaat opgeslagen, zodat deze snel kan worden vrijgemaakt. Deze vezels hebben dan ook een kortere contractietijd en een grotere contractiekracht dan Slow Twitch vezels.

De Fast Twitch vezels zijn nog onder te verdelen in type 2a, 2b en 2c.

Type 2A

Deze vezel is in staat om tot het verrichten van de arbeid van beide spiervezeltypes. Zo kan deze zowel aerobe verbranding verrichten als snelle korte contracties leveren.

Type 2B

Vezels behorend tot het type 2B zijn slecht doorbloed en beschikken over een anaerobe energielevering. Dit houdt in dat er veel ATP en creatinefosfaat al ligt opgeslagen in de vezel die snel vrij kan worden gemaakt. Deze type spiervezel is alleen geschikt voor korte krachtige contracties.

Type 2C

Dit is een spiervezel die nog niet is gedifferentieerd. Deze kan dus door specifieke training een structuurwijziging ondergaan en van Slow Twitch vezel veranderen in Fast Twitch vezel of andersom.
© 2007 - 2019 Meetie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Spieren; type 2B, type 2A en type 1 spiervezelsDe skeletspieren van het lichaam maken bewuste beweging mogelijk. De skeletspieren zijn middels pezen aan beenderen verb…
Inspanningsfysiologie; soorten spiervezelsOngeveer 30 tot 40% van het totale lichaamsgewicht bestaat uit spiermassa. Deze spiermassa wordt met name bepaald door d…
Spiervezeltypen; rode en witte spiervezelsHet menselijk lichaam heeft drie verschillende soorten spieren. Zo zijn er de onwillekeurige gladde spieren en de hartsp…
Spieren; een overzicht van spierenEr zijn verschillende soorten spieren (musculus). Zo kunnen we de skeletspieren, gladde spieren en hartspier onderscheid…
Innervatie, aansturing van spierenSkeletspieren (later aangeduid als spieren), ook wel dwarsgestreepte spieren genoemd, zijn vastgehecht aan verschillende…

Reageer op het artikel "Spiervezeltypes"

Infoteur: Meetie
Gepubliceerd: 23-10-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Biologie
Schrijf mee!