InfoNu.nl > Dier en Natuur > Biologie > De Drakenbloedboom: een mysterieuze boom

De Drakenbloedboom: een mysterieuze boom

De Drakenbloedboom is een boom die bij velen tot de verbeelding spreekt. Hij straalt iets uit. Iets majestueus, iets interessants en dat wordt alleen maar aangewakkerd door alle legendes die bij deze boom horen. Tel daarbij de geschatte leeftijd op die deze boom kan halen en het is eigenlijk logisch dat veel mensen deze boom een interessante verschijning vinden.

De feiten

De Drakenbloedboom (Dracaena Draco) is een boom die het goed doet in een subtropisch klimaat. Hij komt voornamelijk voor op de Canarische Eilanden, de Kaapverdische Eilanden, Madeira en een aantal eilanden in de Indische Oceaan. Op andere plekken is deze boom ook nog wel te vinden, maar niet in grote aantallen. Vaak groeit de boom in de net wat hogere gebieden waar vocht en warmte rijkelijk aanwezig zijn. Overigens kan de boom ook prima een langere tijd zonder vocht. De boom groeit bijzonder langzaam, hij doet er al ruim 10 jaar over om een meter hoog te worden. Groot worden doet hij overigens wel. Hij wordt met gemak zo'n 10 tot 14 meter hoog. De kruin van de boom kan als de boom wat ouder wordt ook een diameter bereiken van zo'n 12 meter. Daar de vertakkingen van de boom altijd door groeien zal de kruin ook steeds breder worden. De boom heeft zijn wat aparte naam gekregen door het rode hars dat uit de boom stroomt als je in de barst snijdt.

De fabels

Er gaan enorm veel verhalen, fabels en legendes rond over de Drakenbloedboom. Wat er van waar is laat ik maar even in het midden. De eerste legende gaat over het ontstaan van de Drakenbloedboom. De inwoners van het eiland Socotra (in de Indische Oceaan) geloven dat de boom daar is ontstaan door een gevecht tussen een draak en een olifant. Het bloed dat bij dit gevecht vrij kwam was voeding voor de boom die daar groeide. Ook werd er door sommige volkeren geloofd dat de geesten van overledenen woonden in de Drakenbloedboom. Weer een andere mythe verteld dat de Drakenbloedboom is ontstaan nadat de duizendkoppige draak Landon werd gedood door Heracles. Wederom groeide de boom in het bloed dat daarbij vrij kwam. Deze mythe zou ook de verklaring zijn voor het grote aantal vertakkingen van de boom, dat is namelijk vanwege het grote aantal koppen van de draak. Dan hebben we ook nog de hekserij die de boom veelvuldig laat terugkomen in spreuken en verhalen en ook het bloed (de hars dus) komt voor in hun dranken.

Geneeskrachtig?

De hars van de boom werd vele eeuwen als geneeskrachtig smeersel gebruikt. Ook in medicijnen tegen buikloop, de pest en malaria werd het gebruikt. Men geloofde heilig in de krachten van de boom. Tegenwoordig onderzoekt de wetenschap het sap van de boom wel, want er schijnen wel bepaalde stoffen in te zitten die kunnen werken tegen bepaalde ziektes. Echter: ze zijn nog niet zover dat het ook daadwerkelijk gebruikt wordt.

De leeftijd

De boomsoort bestaat al miljoenen jaren. Over de individuele leeftijden van sommige grote exemplaren zijn de meningen wederom verdeelt. De boom heeft geen jaarringen, dus daardoor valt er geen leeftijd te schatten. Het enige wat iets kan zeggen over de leeftijd is het aantal vertakkingen van de boom. Maar dat is ook erg lastig te doen. Door de vele bladeren is ook nauwelijks te zien waar en wanneer er een vertakking bij komt. Sommige wetenschappers zeggen dat de oudste exemplaren ter wereld (o.a de grootste Drakenbloedboom ter wereld die op Tenerife staat) hooguit 500 jaar oud zijn. Weer anderen hebben het over 1000 jaar, en sommige wetenschappers durven zelfs 3000 jaar te noemen. Niemand zal weten hoe oud die bomen zijn, het enige wat ze kunnen doen is jonge bomen waarvan men wel weet wanneer die zijn gaan groeien op te nemen in een archief. Dan weet men over een aantal eeuwen wel ongeveer hoe oud ze daadwerkelijk kunnen worden.
© 2009 - 2017 Zelda, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De Drakenbloedboom: een mysterieuze boom"

Infoteur: Zelda
Gepubliceerd: 11-08-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Biologie
Schrijf mee!