InfoNu.nl > Dier en Natuur > Biologie > Symptomen van aantastingen van de bloedsomloop

Symptomen van aantastingen van de bloedsomloop

Er kunnen vele stoornissen in de bloedsomloop plaatsvinden waar de symptomen duidelijk waar te nemen zijn. Van blauwe plekken tot hartinfarcten. Laten we ze eens op een rijtje zetten

Hematoom

Hematoom is een ander woord voor blauwe plek. Als je een blauwe plek hebt, betekent dit dat je een aantasting van de bloedvaten hebt, met een lekkage naar het onderliggende weefsel. Een blauwe plek is pijnlijk, kan koud aanvoelen en verdikt zijn. Een blauwe plek ontstaat vaak door stomp geweld.

Aantasting van het hart

Als het hart is aangetast, wordt het bloed onvoldoende rondgepompt door het lichaam. Het weefsel van de verschillende lichaamsdelen krijgen onvoldoende zuurstof. De weefsels krijgen daardoor een blauwe kleur. Dit is bij mensen vaak het eerst te zien aan de lippen. Bij een hond kun je het zien aan het puntje van zijn tong.

Oedeem

Als bloed dat onvoldoende wordt rondgepompt blijft hangen in een weefsel, neemt de hoeveelheid weefselvocht toe. Dit kun je zien als je met je vinger drukt en het drukplekje blijft zichtbaar. Door de zwaartekracht hoopt het oedeem op in laaggelegen lichaamsdelen waar veel losmaizg bindweefsel aan wezig is. Bij de hond is vaak in de kaak en de buik. Bij de mens is dit rond de enkels.

Longoedeem

Hierbij zit het oedeem in de longen. Een longoedeem bemoeilijkt de ademhaling.

Ascites

Bij ascites zit er vocht in de buikholte. Als je de buik beweegt kun je het horen klotsen.

Cyanose

Als het bloed onvoldoende wordt rondgepompt kunnen lichaamsdelen blauwig van kleur worden. Dit heet cyanose. De weefsel in het lichaam, die normaal roze van kleur zijn, zijn dan wit.

Verstoorde circulatie

Om te testen of er sprake is van een verstoorde bloedcirculatie kun je de zogenaamde C.R.T.-test doen. De letters staan voor Cappilary Refill Time. Het werkt alsvolgt: je duwt met je vinder op de huid, waardoor een witte plek bestaat. Deze witte plek dient binnen enkele seconden weg te zijn. Bij dieren kun je de plek niet zien, vanwege de vacht. Bij de hond kun je bijvoorbeeld aan de binnenkant van zijn lip duwen.

Duurt het wegtrekken van de witte plek langer dan enkele seconden dan is er sprake van een verlengde C.R.T., dit duidt op een verstoorde circulatie

Verstoorde pols

Het hart klopt normaalgesproken zeer regelmatig. Dit kun je bij mensen voelen in de pols. De hartslag wordt daarom ook wel de pols genoemd. Bij honden en katten kun je pols niet aan de pols voelen, maar wel in de liezen.

Een arts kan het hart horen kloppen met een stethoscoop. Bij een dierenarts heet dit een phonendoscoop. Luisteren met de stethoscoop of phonendoscoop heet ausculteren.

Ook kan een arts of dierenarts een E.C.G laten maken. Een elektrocardiogram. Hierbij wordt onderzoek gedaan naar de elektrische activiteit door elektroden op het lichaam te plakken.

Vergroot hart

Als een hart hard moet werken wordt het groter, het gaat hypertrofieren. Dit kan men terug zien op rontgenfoto's.
© 2007 - 2019 Cookiehappy, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hematomen, blauwe plekkenEen blauwe plek is het meest voorkomende type bloeduitstorting. Blauwe plekken worden veroorzaakt door je bijvoorbeeld e…
Blauwe plek na bloedprikken, onder nagel, geel, en kleurenBlauwe plek na bloedprikken, onder nagel, geel, en kleurenBlauwe plek onder de nagel, onder het oog, na bloedprikken, geel van kleur en andere kleuren. Een blauwe plek is een blo…
Blauwe plekken: oorzaken, symptomen, behandeling en tipsBlauwe plekken: oorzaken, symptomen, behandeling en tipsWie heeft er nog nooit een blauwe plek gehad? Die donkere, pijnlijke plek die ontstaat ten gevolge van een valpartij is…
Snel spontane blauwe plekken op benen en armen behandelenSnel spontane blauwe plekken op benen en armen behandelenHoe moet je blauwe plekken op benen en armen behandelen? Hoe ontstaan blauwe plekken en wat te doen bij spontane blauwe…
Inspanningsfysiologie; bouw en werking van het hartHet circulatiestelsel van de mens is eigenlijk een dubbel circulatiestelsel. Het circulatiestelsel van de mens bestaat u…

Reageer op het artikel "Symptomen van aantastingen van de bloedsomloop"

Reacties

Yvonne van Geert, 11-03-2017 20:13 #2
Mijn moeder heeft op een onverklaarbare wijze een blauw opgezwollen hand. Men vindt het blijkbaar onschuldig. Heeft daar iemand een verklaring voor?

Peter van der Kooy, 15-01-2013 21:27 #1
Leuke site! Vraag: Tekort aan circulerend vocht is symtomatisch voor shock. Tijdens een hartinfarct stroomt er niet genoeg vocht (bloed) door het lichaam. In dit geval is dus de blauwe kleur rond de mond symtomatisch voor shock?!

Infoteur: Cookiehappy
Gepubliceerd: 07-04-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Biologie
Reacties: 2
Schrijf mee!