Genomics: studie van het genoom

Genomics: studie van het genoom Onze genen staan al decennia achtereen in de belangstelling. Want dit erfelijke materiaal bepaalt in feite wie en wat we zijn. Het is daarom interessant om te weten hoe ons DNA er uit ziet (de base-volgorde). Maar dit lijkt een onmogelijke taak, omdat de mens een groot aantal base-paren heeft (ongeveer 3 miljard). Genomics houdt zich hier toch mee bezig.

Genomics: DNA genoom ontcijferen

Naast het vele werk dat gedaan dient te worden, kun je bij jezelf afvragen of wetenschappers niks beters te doen hebben. Het kost namelijk erg veel tijd en geld. Mensen die iets van genetica afweten, zijn bekend met het feit dat van het totale menselijk DNA slechts een aantal procent daadwerkelijk codeert. Dus als je het totale DNA zou gaan ontcijferen, zou er veel tijd worden besteed aan nutteloos werk. Toch is er een speciaal vakgebied, de Genomics, die het menselijk genoom wil bestuderen, koste wat het kost.

Human Genome Project

Toch werd er in 1990 gestart met het Human Genome Project. Men dacht er 25 jaar nodig voor te hebben. Uit de tabel blijkt echter dat dit veel sneller ging. Oorzaak hiervan kwam door een concurrerend bedrijf: Celera Genomics. Een bedrijf dat geld zag in het complete menselijke DNA. Uiteindelijk kwam het HGP samen met Celera Genomics in 2001 naar buiten met het ontcijferde genoom.

JaarGebeurtenis
1985Men kijkt of het haalbaar is om het totale menselijk DNA te ontcijferen
1988Oprichting consortium dat de genen gaat ophelderen
1990Startdatum van het Human Genome Project
1995Van de bacterie Haemophilus influenza is het hele genoom bekend (het eerste organisme)
1996De base-volgorde van de eerste eukaryoot bekend (bakkersgist)
1998Het bedrijf Celera Genomics wil in drie jaar tijd het totale menselijke DNA ontcijferen
2001Het menselijk DNA wordt bekend gemaakt door het Human Genome consortium en Celera Genomics

Human Genome Project en Onderzoek

Men had twee interessante dingen gevonden uit het onderzoek van het Human Genome Project:
  • Het aantal genen van de mens wordt geschat op 25.000 tot 30.000 (dit is de nieuwste schatting, die in het verloop van het project steeds naar beneden moest worden bijgesteld). Dit was opvallend, omdat veel primitieve organismen qua genen betreft hier niet ver onder zitten.
  • Het genoom van de mens komt veel overeen met andere organismen.

Homologie en de mens

Voorbeelden van homologie tussen organismen:
  • Mens - Chimpansee: 97%
  • Mens - Gorilla: 96%
  • Mens - Konijn: 90%
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Genomics: studie van het genoom"

Infoteur: Victorho
Laatste update: 20-01-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Biologie
Schrijf mee!