InfoNu.nl > Dier en Natuur > Biologie > Sappen uit bomen: bloedende bomen in het voorjaar

Sappen uit bomen: bloedende bomen in het voorjaar

Sappen uit bomen: bloedende bomen in het voorjaar De temperatuur loopt op na de winterperiode en uit de gesnoeide okkerboom (walnotenboom) hangen plots druppels bij de snoeiplekken. De boom ‘bloedt’ helder vocht, net of er regendruppels aanhangen. Het zijn geen regendruppels want het regent al dagen niet. Onder de snoeiplekken is het ook nat. Dit gaat wekenlang door. Moeten we dan vrezen dat de boom ‘doodbloedt’?

Hoe ontstaat het bloeden van een boom?

Wanneer de winter tegen het eind loopt zal de sapstroom van bomen weer op gang komen. De druk van de sapstroom in de wortels neemt toe. Worteldruk ontstaat door actieve opname van zouten uit bodemvocht en grondwater. Het begin voor de nieuwe knoppen en bladeren. Er zijn bomen die erom bekend staan, dat bij snoeiplekken deze op gang komende sapstroom tot bloeden leidt. De sapstroom welke voorzien is van mineralen, zetmeel en suikers, wat dan met het bloeden verloren gaat. De boom zal niet doodbloeden maar de suikers in het sap vormen een prima voedingsbodem voor schimmelaantastingen bij de snoeiwond.

Schimmels

De boom zal niet doodbloeden maar de suikers in het sap vormen een prima voedingsbodem voor schimmelaantastingen.
Niet alle bomen bloeden na het snoeien. Dit heeft te maken met de opbouw van het vatenstelsel en de manier waarop de boom nieuwe vaten aanmaakt. De opbouw van een vatenstelsel kan zijn:
  • ringporig. In het begin van het groeiseizoen (de lente) wordt een jaarring met veel grote vaten gevormd en later (in de zomer) komen er minder en kleinere vaten verspreid in het hout voor.
  • verspreidporig. Zowel in de lente als ook in de zomer worden de grote vaten het hele groeiseizoen (lente en zomer) gevormd en liggen verspreid in groepjes of rijtjes door de jaarring..
  • semi verspreidporig. Soorten waarbij geen verschil is tussen ringporig of verspreidporig.

Bomen die bloeden in de winter en het vroege voorjaar zijn verspreidporig. De sapstroom komt bij verspreidporigen anders op gang.

Bomen die bloeden

Een beperkt aantal bomen kunnen bloedden na de snoei. Het ezelsbruggetje ABC bomen wordt hiervoor gebruikt:
  • Acer (esdoorn);
  • Berk;
  • Carpinus (haagbeuk).

Daarnaast is Juglans (walnotenboom of okkernoot) een boom die bloedt en de Vitis (druif). Vooral de notenboom kan ernstig bloeden.

Hoe om te gaan met bloedende bomen?

Soms is het gewoon nodig om een boom te snoeien. Een walnotenboom die met de steeds groter wordende takken de schuur ‘wegduwt’. Of wanneer er veel walnoten aan zitten in het najaar, zo laag hangt dat de ingang van de schuur niet meer bereikbaar is. Je moet echter snoeien met kennis en een vooruitziend blik. Die tak hangt al veel langer laag en van de andere tak is al langer duidelijk dat de schuur in de weg staat. Je moet het goede tijdstip eruit halen, waar er gesnoeid moet worden.

Een bloeder in het voorjaar

Bloedende bomen in het voorjaar en met het bloeden worden mineralen en suikers verspeeld, wat ten nadele voor de boom is.

De volgende momenten zijn wel geschikt om bloedende bomen te snoeien

Het meest gunstigste seizoen om bloedende bomen te snoeien is in de herfst en de late zomer. Omdat dan:
  • de sapstroom afneemt. De boom laat de bladeren vallen in de herfstperiode omdat in deze periode de sapstroom afneemt en de vaten drogen op. Wanneer in het vroege voorjaar de boom tóch gaat bloeden en de boom is vitaal, zolang de snoeiwonden niet teveel en te groot zijn, kan de boom dit aan;
  • wanneer de boom nog vol in blad staat. Zo in augustus vindt er een maximale verdamping plaats en de worteldruk is dan erg laag.

Het dichtbranden van de snoeiplek wordt afgeraden omdat ook het cambium (de weefsellaag) dan beschadigd wordt. Ook het afdichten met wondpasta wordt afgeraden. Het sluit wel de wond af maar niet de sapstroom. Juist dit zou kunnen zorgen dat het vocht wordt opgesloten en voor rotting gaat zorgen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Mooie bomen voor de kleine tuinMooie bomen voor de kleine tuinOok in een kleine tuin komen veel bomen goed tot hun recht. Alle Acer Palmatum soorten zijn geschikt voor de tuin. Er is…
Bomen snoeien: hoe en waaromBomen snoeien: hoe en waaromEen boom behoeft van nature geen snoei. Er waren reeds bomen op deze wereld voordat er mensen waren en deze bomen werden…
Snoeien van bomenSnoeien van bomenU hebt een jonge boom aangeplant in uw tuin en dan? Hoe wordt dit jonge exemplaar een prachtige boom en een sieraad voor…
Het planten van bomen of heesters met kale wortels of kluitHet planten van bomen of heesters met kale wortels of kluitHeb je een beperkt budget? Kies dan voor bomen of haagplanten met kale wortels. Ze zijn verkrijgbaar van november tot ap…
Wanneer kunnen we snoeien, toppen of zagenWanneer kunnen we snoeien, toppen of zagenVoor het behoud van gezonde bomen, struiken en heesters is een regelmatige onderhouds- of snoeibeurt vereist. Het juiste…
Bronnen en referenties
  • http://tuinvriend.nl/snoeien/bloedende-bomen/
  • http://www.gelderlander.nl/archief/een-bloedende-boom-doet-pijn-1.2409446
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Verspreidporig

Reageer op het artikel "Sappen uit bomen: bloedende bomen in het voorjaar"

Reacties

Anne, 15-04-2018 16:15 #3
Ik heb onze druif vorige week gesnoeid, omdat er nog geen activiteit in te zien was. Nu bloedt hij enorm. Wat kan ik het beste doen? Ik lees diverse dingen op internet en weet niet wat te doen. Moet ik hem bv laten bloeden, of moet ik de wonden afdichten?
Als ik moet afdichten, waarmee dan? Bv snoeiwondmiddel voor bomen, sigarettenas, potgrond, dichtschroeien met een sigaret, ik zie van alles voorbij komen. Reactie infoteur, 16-04-2018
Hallo Anne,
De druif ook. Wist ik niet. Tóch was de sapstroom dus wel al bezig in april. Wat ik zou doen? Ik ben geen ervaringsdeskundige maar zou de druif laten bloeden en bij langdurig droog weer zorgen voor voldoende vocht. De andere 'oplossingen' kunnen voor onzichtbare problemen zorgen. Bij onze notenboom hebben we ook niets gedaan en dit bloeden stopte tóch wel een keer vanzelf (duurde wel lang).
Succes, Ria.

Katrien Smeets, 06-03-2018 19:13 #2
Hallo,
we hebben de boom (onbekende naam) voor het huis gisteren gesnoeid en hij is beginnen te bloeden. Nu hebben we er klei op gesmeerd. Jullie raden dat evenwel af. Als we hem laten bloeden, gaat hij dan dood? wanneer mag (moet) het bloeden stoppen.
Moeten we ons ongerust maken?
Katrien Reactie infoteur, 07-03-2018
Dag Katrien,

Afwachten. Er zit niets anders op. Bij ons is de walnotenboom na lang nabloeden, toch vanzelf gestopt. Houdt wel in de gaten of het afdekken met klei niet gaat schimmelen en misschien extra voeding (compost) bij de grond doen?

Succes, Ria.

Ad Luijks, 17-03-2017 09:50 #1
Ik heb 2 takken van een berk moeten snoeien. Nu "bloedt'" de boom. Ik kan wel lezen wanneer je het best kunt snoeien en wat NIET tegen het bloeden te doen, maar wat kan ik wel ertegen doen?
Het is helder sap en druppeltal 2dagen.

Vriendelijke groet,
Ad Luijks
Lelystad Reactie infoteur, 17-03-2017
Dag Ad
Ja, je zegt al dat je moest snoeien dus je weet dat in het voorjaar de sapstroom op gang komt. De berk heeft ook nog eens een sterke sapstroom (berkenwater). Snoei niet nog meer takken en verder is hopen dat de takken niet zolang blijven bloeden. Je kunt er bij mijn weten niks tegen doen dan uit laten bloeden. Afwachten dus.

Groet Ria.

Infoteur: Rieja
Laatste update: 19-09-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Biologie
Special: Ongedierte
Reacties: 3
Schrijf mee!