InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Meervallen – Siluriformes

Meervallen – Siluriformes

Meervallen – Siluriformes Meervallen zijn al heel lang zeer populair in de aquaristiek, met name de pantsermeervalletjes van het geslacht corydoras zijn erg populair. De harnasmeervallen, met name Ancistrus en de L-nummers, zijn echter ook geliefd. In dit artikel lees je meer over de verzorging en de inrichting van een aquarium voor meervallen. Orde: Siluriformes (Meervalachtigen)
Klasse: Ostariopgysi

Families:
  • Antennemeervallen
  • Baardmeervallen
  • Braadpanmeervallen
  • Doornmeervallen
  • Glasmeervallen
  • Grootkopmeervallen
  • Harnasmeervallen
  • Koraalmeervallen
  • Pantsermeervallen
  • Siddermeervallen
  • Stekelmeervallen

Uiterlijke kenmerken

Meervallen onderscheiden zich van andere vissen doordat zij geen schubben hebben. In plaats daarvan hebben ze beenplaten. Ook hebben ze tastorganen bij de bek, in de vorm van baarddraden.

Inrichting van een aquarium voor meervallen

Bij het inrichten van een aquarium voor meervallen is de bodem het belangrijkst. Meervallen zijn namelijk bodembewoners, en prefereren een zachte bodem. Zand is het beste, maar heel fijn grind is ook geschikt. Sommige meervalsoorten zijn nogal schuw, zorg daarom ook voor diverse schuilplaatsen in de vorm van kienhout en stenen. Zorg voor een sterke filter, veel meervallen grondelen in de bodem, waardoor het aquarium vies zal worden. Drijfplanten of overhangende planten zijn ook noodzakelijk, omdat meervallen meestal actief worden in de schemering. Door drijfplanten te gebruiken zul je ze ook overdag zien rondscharrelen. Een achterwand is eigenlijk noodzakelijk in elk aquarium, maar als je meervallen houdt, let er dan op dat je geen achterwand van schuimplastic of polyurethaan gebruikt. Die zullen je meervallen namelijk ‘afraspen.’ Als je plantenetende meervallen houdt, neem dan hardbladige planten die vies smaken, bijvoorbeeld Anubias, Javavaren en Congovaren.

Antennemeervallen

De familie Pimelodidae komt voor in Midden- en Zuid-Amerika. Er zijn maar een paar soorten geschikt voor het aquarium, ze worden namelijk vaak heel erg groot. De waterwaardes zijn van weinig belang, kraanwater voldoet prima. Een temperatuur van 25 graden voldoet. Antennemeervallen nemen allerlei soorten dierlijk voer op.

Baardmeervallen

Baardmeervallen hebben bij de bek fijne baarddraden. Het geslacht Synodontis is het meest geliefd in de aquariumwereld. Dit geslacht kent 100 verschillende soorten. Baardmeervallen kun je houden in hard water met een temperatuur van 25 tot 27 graden. Baardmeervallen zijn carnivoren, en eten dus alleen vlees, zorg voor veel levend voer. Diepvriesvoer wordt ook opgenomen, en droogvoer meestal ook. De kweek is nog maar zelden gelukt.

Glasmeervallen

Glasmeervallen zijn bijna geheel doorzichtig, vandaar de naam. Deze meervalsoort komt uit Zuidoost- Azië. De waterwaardes kun je het best houden op een niet te hard water met een basische PH. Zorg dat het water schoon is, de temperatuur moet tussen de 24 en 26 graden liggen.
Glasmeervallen nemen vrijwel alleen levend voer op. De kweek is nog maar zelden gelukt.

Braadpanmeervallen

De kleine familie Aspredinidae is niet erg bekend in de aquariumwereld. Ze zijn dan ook nogal saai, overdag zul je ze amper zien bewegen. Wel hebben ze een zeer apart uiterlijk. Braadpanmeervallen komen uit Zuid-Amerika. Wat bijzonder aan hen is, is dat ze vervellen. De soorten blijven klein, tot 10 centimeter. De waterwaardes zijn niet erg van belang. Over de kweek is zeer weinig bekend.

Doornmeervallen

Doornmeervallen, familie Doradidae zijn niet erg populair. Ze worden meestal heel groot, waardoor ze ook vaak niet geschikt zijn voor een aquarium. In totaal zijn er zo’n 90 soorten bekend. Doornmeervallen zijn omnivoren. Over de kweek is zeer weinig bekend.

Grootkopmeervallen

De naam zegt het al, deze meervallen hebben een zeer grote kop. Ze vallen onder de familie Chacidae en komen voor in Azië. De familie bestaat uit twee soorten, de Chaca chaca en de Chaca bankanensis. Deze soorten worden tot 20 centimeter lang en eten alleen levend voer. Zorg voor wat groter voer, zoals kleine visjes of garnalen. Zorg voor vrij zacht water met een ongeveer neutrale PH. De temperatuur bedraagt 25 graden.
Het spreekt voor zich dat je deze meerval niet met kleine visjes houdt!

Harnasmeervallen

Harnasmeervallen, uit de familie Loricariidae krijgen steeds meer bekendheid in de aquariumwereld. Veel vissen zijn nog niet ondergebracht in een geslacht, dit zijn de zogenaamde L-nummers, vaak vrij prijzige vissen. Harnasmeervallen komen uit Zuid-Amerika en zijn omnivoren. Het is wel belangrijk dat het grootste deel van het voedsel bestaat uit plantaardig voer. Groenten zijn daarvoor ook heel geschikt! Deze dieren eten ook algen.
De kweek is lastig, er is nog weinig over bekend. Harnasmeervallen worden meestal als solitair worden gehouden.

Bekende harnasmeervallen zijn de zuigmeervallen (onderfamilies Ancistrinae en Hypostominae, bijvoorbeeld Ancistrus-soorten) en de staaf- en naaldmeervallen (Loricariinae.) Ook de Otocinclussoorten zijn zeer populair, deze komen uit de onderfamilie Hypoptopominae.

Pantsermeervallen

Dit zijn de meest geliefde meervallen. Hier vallen namelijk de corydoras-soorten onder, kleinblijvende en zeer vreedzame scholenvisjes. Ze behoren tot de familie Calichthyidae.
Deze familie wordt verdeeld in twee onderfamilies:
  • Corydoradinae (geslachten corydoras, aspidoras en brochis)
  • Callichtyinae (geslachten callichtys en hoplosternum)

Pantsermeervallen komen voor in Zuid-Amerika. De waterwaardes zijn van weinig belang, pantsermeervallen zijn erg sterk. De temperatuur kun je tussen 25 en 27 graden houden. Er zijn echter ook soorten uit het geslacht corydoras die je in koud water moet houden, met een temperatuur van 18 tot 20 graden. Dit betreft met name de volgende soorten:
  • Barbatus
  • Ehrhardti
  • Ellisae
  • Macropterus
  • Paleatus (!!!)
  • Prionotus
  • Undulatus

Pantsermeervallen zijn echte alleseters, de voeding levert dus geen problemen op, zorg natuurlijk wel voor afwisseling. De kweek verloopt bij veel soorten redelijk gemakkelijk, het is wel noodzakelijk dat je de seizoenswisselingen nabootst door het water af te koelen. Bij het kweken is het belangrijk dat je meer mannetjes dan vrouwtjes houdt.

Stekelmeervallen

Deze meervallen (familie Bagridae komen uit Afrika en Azië. Stekelmeervallen zijn roofvissen, er worden echter ook wat kleinblijvende soorten aangeboden die geschikt zijn om in het aquarium te houden. Stekelmeervallen eten alleen levend voer en diepvriesvoer. Soms lukt het wel om ze te laten wennen aan droogvoer.

Lees verder

© 2007 - 2014 Funkyfish, gepubliceerd in Vissen (Dier en Natuur) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Corydoras-soortenCorydoras-soortenCoryodoras zijn zeer populaire aquariumvissen. Er zijn echter zeer veel soorten, die min of meer dezelfde eisen stellen.…
Ancistrus dolichopterus - AncistrusAncistrus dolichopterus - AncistrusEr bestaan zeer veel Ancistrussoorten, de dolichopterus-variant wordt het meest aangeboden in de handel. De Ancistrus do…
L-nummers, wat zijn dat?L-nummers, wat zijn dat?Je komt ze vaak tegen in aquariumwinkels, vissen die een L-nummer hebben. Achter de L staat een nummer, dit nummer is ov…
Synodontis nigriventris - RugzwemmerOp het eerste gezicht ziet Synodontis nigriventris er niet zo gezond uit, want welke vis zwemt er nou op zijn rug? Toch…

Reageer op het artikel "Meervallen – Siluriformes"

Reactie

Ton, 04-10-2014 20:02 #1
Beste,
Bedankt voor alle nuttige informatie in uw artikel. Ik zit met een vraag over de meerval in mijn aquarium waar ik helaas geen antwoord op heb gevonden. Mag ik zo vrij zijn het u te vragen?!
De meerval in mijn juwel 120 aquarium is ongeveer 10-15 cm lang. Ik zie zo nu en dan dat de vis een soort slijm afscheid wat daarna door de bak zweeft. De andere vissen lijken er geen hinder van te ondervinden maar ik vraag mij af of ik actie moet ondernemen of dat het iets natuurlijks is. Ik zie uw antwoord graag tegemoet. M.v.g. Ton Reactie infoteur, 20-10-2014
Hi Ton, alles mag gevraagd worden :-) Ik ben alleen bang dat ik je niet kan helpen, hier heb ik nog nooit van gehoord! Beetje suffe vraag misschien maar is het wellicht ontlasting? Zo nee, dan is het wellicht een soort schimmelinfectie… Iets anders kan ik echt niet bedenken!

Infoteur: Funkyfish
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Aquariumhouden
Reacties: 1
Schrijf mee!