InfoNu.nl > Dier en Natuur > Milieu > Hoe maak ik compost?

Hoe maak ik compost?

Hoe maak ik compost? Compost zelf thuis maken is zeer eenvoudig en draagt goed mee aan het milieu. U levert minder afval en tevens bespaard u kosten op de koop van compost.

Waar kan compost uit bestaan

Compost kan het beste bestaan uit kleine afbreekbare producten uit de tuin en keuken. Het beste kunt u gekookte etensresten niet gebruiken maar weggooien in de GFT bak om ongedierte te voorkomen. Snoeihout is te grof en kost daarom teveel tijd om af te breken in compost. Ook is het af te raden om aardappel en citrus schillen te gebruiken in compost omdat deze bestrijdingsmiddelen of kiemremmers bevatten wat de werking van de compost niet bevordert.

De volgende materialen zijn prima geschikt als composthoop:
  • Resten van rauwe groenten en fruitafval.
  • Snijbloemen, bloemen en kleine groene planten.
  • doppen van noten en eierschalen.
  • Filterzakjes met koffiedik.
  • Theebladeren en theezakjes.
  • Mest van kleine huisdieren met stro, geen kattenbakkorrels.
  • Resten uit groente en siertuin.
  • Gemaaid gras, onkruidm haafscheersel en bladeren.

Plek van de composthoop

De plek van een open compostbak is het beste op een schaduwrijke plek, een gesloten compostvat mag meer in de zon staan.

Opbouw van een composthoop

De opbouw van een composthoop kan het beste worden gedaan in lagen van ongeveer 10 a 20 centimeren. U begint met een laag slap groen en bruin materiaal als gras en bladeren. Daar bovenop doe u mest welke verkrijgbaar is bij het tuincentrum om het proces te versnellen. Dan maakt u opnieuw een laag van uw compostmaterialen, waarna u weer mest plaatst. Ook is het mogelijk ipv de mest aarde te gebruiken.

Om de composthoop extra goed op te bouwen zorgt u voor een luchtig geheel, dit is bijvoorbeeld mogelijk door onderaan de composthoop takjes te leggen of een paal in het midden van de compost te plaatsen. De paal verwijdert u na het maken van de composthoop om zo een schoorsteen effect te creeeren.

Tevens is het belangrijk de composthoop vochtig te houden. Om te controleren of er genoeg vocht in het materiaal zit kunt u een greep compost nemen welke u uitknijpt tussen uw hand, komen er druppels uit dan is de composthoop nat genoeg. Denkt u dat de composthoop te nat is voeg dan droge zaken als bladeren toe en schep alles om, te droog kunt u aanpassen door wat water toe te voegen.

Hoe werkt compost

In een goede opgezette composthoop ontstaat broei, bacteriën die voor afbraak zorgen veroorzaken namelijke temperatuur. Dit kan wel oplopen tot 40 graden en in een grote composthoop zelfs tot 50 a 60 graden. Het composteringsproces wordt versneld door de hoop regelmatig (bijvoorbeeld elke zes weken) om te scheppen. Als de hoop fors geslonken is, er geen warmte meer vanaf komt (te constateren door even met de hand te voelen) en er geen herkenbaar materiaal meer aanwezig is, dan kunt u de compost laten rusten.

Wanneer is de compost compost?

Afhankelijk van de weersomstandigheden is compost na een maand of vijf a zes klaar voor gebruik. Hij is dan bruin tot bruin-zwart. Compost kan op verschillende manieren nuttig gebruikt worden. Het is heel goed om één keer per jaar een laagje van 1,5 a 2 cm compost over de hele tuin te verspreiden.

Veel succes met uw eerste composthoop, hoop dat u door het artikel 'Hoe maak ik compost?' een eerste composthoop kan maken in uw tuin.
© 2006 - 2014 Webtuinman, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe maak ik compost?"

Reactie

Francisca Rog, 05-02-2008 10:30 #1
Helemaal duidelijk. Ik ga aan de slag.

Infoteur: Webtuinman
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Milieu
Reacties: 1
Schrijf mee!