InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Tips tegen wespen en muggen

Tips tegen wespen en muggen

Tips tegen wespen en muggen Wespen en muggen, vervelende insecten die in de zomer volop voorkomen. Wat moet u doen om te voorkomen dat ze bij u in de buurt komen? U leest het hieronder.

Wespen

Wespen zijn nuttige dieren: ze eten schadelijke insecten. Laat ze dus zoveel mogelijk leven. Wespen kunnen ook hinderlijk zijn, ze komen af op zoetigheid. Een wesp steekt als hij zich bedreigt voelt. In tegenstelling tot bijen hebben wespen een angel zonder weerhaken en kan één enkele wesp tot 10 keer steken. Bij een dergelijke steek spuit een wesp kleine hoeveelheden gif in bij zijn slachtoffer. Dit gif bevat lokstoffen waardoor andere wespen, die eventueel in de buurt zijn, aangetrokken kunnen worden.

  • Dek etenswaren af en ruim ze op.
  • Vang een wesp onder een glas, dek het glas af met een stuk karton en breng het naar buiten.
  • Maak een wespenval van een jampotje met zoetigheid, met daarop een papieren trechter. Of vang ze met een lokstof.

Een wespennest in of vlakbij huis kan veel overlast veroorzaken. In de herfst zullen de wespen vanzelf dood gaan. Wilt u daarop niet wachten, dan kunt u het nest laten weghalen. Laat u goed adviseren als u een nest wil verwijderen zonder bestrijdingsmiddelen te gebruiken. Roep de hulp in van professionele bestrijders als u het nest gaat verwijderen. Neem hiervoor contact op met de gemeentelijke dienst Ongediertebestrijding of een imker. Gaat u zelf aan de slag, kan dit levensgevaarlijke situaties opleveren!

Maak de opening van een wespennest nooit dicht! De wespen komen er op een andere plek weer uit. Wespen steken vooral in de herfst, als het voedsel schaarser wordt. De angel van de wesp is naaldvormig en blijft niet in de huid achter. Hierdoor kan de wesp meerdere keren steken.

Tips bij een wespensteek
  • Wrijf er ammonia op.
  • Kras inkt van een balpen over de steekplek heen en de pijn is weg.
  • Meteen onverdund afwasmiddel erop en de pijn is zo over!
  • Leg een aspirine op de plek. Het gif trekt uit de steek in het tablet. Verdovende stoffen in het tablet trekken in de plek en verzachten de pijn.
  • Smeer de steek in met sigarettenas.
  • Maak een suikerklontje nat met spuug en wrijf over de gestoken huid.
  • Leg er natte shag op.
  • Smeer de steek in met een beetje oorsmeer en de pijn verdwijnt.
  • Bent u gestoken in de keel, eet rauwe ui totdat u bij de arts bent gearriveerd. Dit voorkomt het zwellen.
  • Houdt de vlam van een aansteker of een brandende sigaret bij de steek: de hitte neutraliseert het gif en de zwelling gaat duidelijk terug.

Tips tegen wespenoverlast
  • Verwijder afval en sluit vuilniszakken goed af.
  • Een schone omgeving is belangrijk.
  • Loop niet blootsvoets in het gras en ga ook niet in het gras liggen zonnen.
  • Wespen worden aangetrokken door zweet en de zoete luchtjes van zonnecrèmes en parfum. Vermijd deze geurtjes dus zoveel mogelijk!
  • Doe een beetje koffie op een stukje zilverpapier en leg dat op een theeverwarmer. Doe het kaarsje aan en laat de koffie smeulen. Hier kunnen de wespen niet tegen!
  • Kom niet in de buurt van wespennesten. Deze bevinden zich dikwijls in holle boomstammen of op houtstapels.
  • Eet in de zomer geen vruchten in de open lucht. Drink ook geen zoete vruchtendranken terwijl je buiten bent.
  • Controleer of er geen wespen in de auto zitten voordat u instapt.

Muggen

Niet alle muggen steken, denk bijvoorbeeld aan de langpootmug. Muggenlarven ontwikkelen zich in stilstaand water. Onder het huis of in een verstopte dakgoot kan water blijven staan., waar zij zich kunnen nestelen. Houd muggen buitenshuis met horrengaas. Om uzelf 's nachts tegen steken te beschermen kunt u een klamboe gebruiken of een elektrische muggenstekker. Muggen houden niet van tocht; lucht uw slaapkamer daarom de hele dag door. Let op dat u deuren en ramen dicht doet, mocht het licht aanstaan.

Alleen de vrouwtjesmuggen steken. Ze hebben bloed nodig om hun eitjes te kunnen leggen. Slapende mensen zijn een gemakkelijke prooi. Muggenbulten en jeuk ontstaan door een beetje ‘speeksel’ dat de mug bij het steken naar binnen ‘spuugt.’ Het menselijk lichaam reageert door antistoffen (histamine) aan te maken. Muggen komen af op zweet en lichaamswarmte. Ook door zoete geurtjes die bijvoorbeeld in parfum en haarlak voorkomen worden ze aangetrokken.

Tips tegen muggenbeten
  • Muggen worden aangetrokken door zweet en door de zoete luchtjes van zonnecrèmes en parfum: vermijd deze geurtjes zoveel mogelijk.
  • Met een insectenpen of speciale zalf kunt u de jeuk verminderen.
  • Hebt u een muggenbeet, dep er met azijn op. Dit vermindert de jeuk.
  • Draag bedekkende kleding als u buiten zit.
  • Smeer citroensap op onbedekte lichaamsdelen.
  • Leg naast uw bed een ui, dit vinden de muggen niet fijn.
  • Bescherm onbedekte lichaamsdelen met insectenwerende middelen.
  • Hang een klamboe boven het bed.
  • Slaap onder wollen dekens, de muggen kunnen niet tegen de geur van wol in combinatie met stof. Wollen dekens trekken namelijk stof aan.
  • Hang grote plastic zakken op gevuld met water. Blaas ze op tot een ballon. Het is nu een soort spiegel en als de mug zichzelf ziet in deze 'ballon', ziet hij zichzelf 100 keer zo groot, schrik zich rot en vliegt weg.

U leest hier welke planten de muggen wegjagen.
© 2007 - 2014 Jootje, gepubliceerd in Diversen (Dier en Natuur) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wespenoverlast, wat kan ik daar tegen doenWespenoverlast, wat kan ik daar tegen doenWespen kunnen veel overlast veroorzaken, vooral tegen het einde van de zomer. Veel wespen zoeken voedsel, zoetigheid en…
Insecten: de wespInsecten: de wespEr zijn zo'n 50.000 verschillende wespen in de wereld. Wespen zijn geen leuke insecten om tegen te komen. Ze komen vaak…
Planten die muggen wegjagenPlanten die muggen wegjagenMuggen, insecten die vooral in de zomer voorkomen en u bijten. Heel vervelend. Gelukkig kunt u er iets tegen doen. In di…
Wespen en hun overlastWespen en hun overlastHet jaar 2009 is een uitstekend wespenjaar. Tenminste gezien vanuit het perspectief van het diertje zelf. In de zomer va…
Kijk uit, wespenKijk uit, wespenZit je lekker aan je welverdiende biertje, verschijnt er plotseling uit het niets een wesp ten tonele, met duidelijke in…

Reageer op het artikel "Tips tegen wespen en muggen"

Reacties

Peter, 02-10-2013 16:45 #77
Met welke kenner van wespen hebben we te maken, dan kunnen we hem/ haar feliciteren met kwakzalverij of gewoon domme praatjes te verkondigen.
Maar het kan ook zijn dat de wespen en bijen in de provincie Zeeland van een andere soort zijn.
Ze komen niet af op geuren maar op kleuren.
Mijn vrouw draagt donkere kleding en ik roze of groen of geel en ze konen daar op af.
Dus draag geen bloemen kleuren.
Ook bijzonder is dat ze op je oren af komen en niet op armen of benen, gek he? Nee hoor ze komen dus af op oorsmeer dat schijnen ze lekker te vinden.

Ricky, 08-05-2013 00:37 #76
Bij de action verkopen ze voor 50 cent citronella wierook, als je dit net voor je gaat slapen met de deuren dicht aansteek en ermee je kamer doorloopt voor ongeveer 5 minuten zal je geen mug meer tegenkomen.

Peter, 11-08-2012 00:34 #75
Dat met die zakjes water is een fabeltje, mensen die dit voor de opening van raam of deur hebben hangen moet je maar eens zeggen dat ze erin getrapt zijn, dan moet je hun gezicht eens zien, voor de rest bruikbare tips.

Ben, 27-05-2012 10:27 #74
Ik heb een paar dagen geleden een muggen weg geurpotje gekocht waar ik erg tevreden over ben. Dat is een potje waar etherische olie uit dampen. Je hoeft alleen maar het deksel open te doen en neer te zetten. De geur die eruit komt is erg sterk maar ruikt lekkerder dan citronella. Ik ben in ieder geval niet meer op mijn slaapkamer gestoken. Ik heb ook redelijk goede ervaringen met citronella olie druppelen op een tissue en hiermee raam en deur kozijnen afvegen.

Stefanie, 15-05-2012 14:25 #73
Ik heb voor deze zomer een nieuw product gekocht waar ik veel van verwacht. Het is een transparante geurgel met natuurlijke olien van planten. Er zit ook kattenkruidolie in wat nog beter schijnt te werken als deet. Laat de muggen maar komen.

Elly Smit, 31-10-2011 11:08 #72
M., in het kader van onze nieuw te bouwen horeca kwam de volgende vraag bij ons op: wespen hebben een hekel aan tocht; zou het theoretisch mogelijk zijn om wespen van een terras te weren door een "cordon" van naar buiten blazende ventilatoren neer te zetten? Ik hoor graag van u. Met dank en groeten, Elly Smit

Sonia Vangeel, 08-08-2011 07:53 #71
Is het waar dat je een tak van okkernoten op de slaapkamer moet zetten moet die in water staan of mag die zo gelegd worden groetjes

Arievanherk, 03-08-2011 12:37 #70
Hoi, ik word eerlijl gezegd enigszins niet goed van de hele reeks tips die allemaal zouden helpen tegen een wespensteek… : tabak, of juis de as ervan? Of leiver een brandende sigaret? Aspirine? Of bedoelt u ook eigenlijl paracetamol? Balpeninkt, afwasmiddel, vóór of na de ammonia? Dat bedoelt u toch niet zomaar onverdund, hoop ik? Suiker met spuug? De totale schijnbare willekeur van deze middeltjes (en het gebrek aan lijn in wat dan werkzaam zou zijn in de zin van een werkzame stof, want al deze dingen verschillen totaal) roepen bij mij de nodige vraagtekens op. Heeft u dit allemaal maar van horen zeggen? U hebt toch niet echt zelf al deze dingen op een wespensteek gesmeerd? Overigens is het bekend dat sommige gifstoffen inderdaad door warmte geneutraliseerd kunnen worden; voor vlooienbeten maakt dit bijvoorbeeld het verschil tussen 10 minuten en dagenlang krabben. Over muggenlarven, als je ze in stilstaand water zich ziet ontwikkelen (je kunt in hun achterlijf al dat van een mug herkennen), het water even flink verstoren (dooréénroeren) maakt dat ze verdrinken: ze blijven aan de oppervlakte van stilstaand water doordat de oppervlakte-spanning ze boven houdt (zo kunnen ook insecten als bijvoorbeeld de 'schaatsenrijder' zich over het wateroppervlak verplaatsen.

Lisa, 11-09-2010 17:50 #69
Beste mensen,
Ik heb een vraag:Ik heb al maanden een wespennest in een tapijtrol in mijn schuur.Ik wil de wespen niet laten doden dus moet ik afwachten.Hoelang duurt het denkt u dat ik veilig weer mijn schuur in kan?en moet ik de tapijtrol met wespennest dan weggooien?Ik weet niets van wespen leggen ze nieuwe etjes b.v die in het voorjaar uitkomen?Ik hoop dat iemand mijn vragen kan/wil beantwoorden.
Bij voorbaat dank, met vriendelijke groet… Lisa:-)

Nadia, 24-08-2010 09:18 #68
Ik ben blij met deze tips, want ik heb zo overal! Na deze zomer ga ik naar de 1e en dan wil ik er een beetje aantoonbaar uitzien, dus bedankt! :-)

Rieks, 18-08-2010 23:43 #67
Serieuze vraag: als je hiv hebt, of je krijgt een chemo-kuur en je wordt geprikt door een mug is die dan ook besmet of dood of kan die het meenemen naar haar volgende gast?

Hein, 14-07-2010 01:36 #66
Ja die zak met water vond ik ook wel een goeie. lmfao inderdaad.
Ook in Rhodos zijn muggen en wespen.
Bakjes water met dingen erin citroen, mandarijn etc etc, kaarsjes met citroen, stopcontactdingetjes, het helpt gewoonweg niet.! Het enige wat u kunt doen is een antimuggenzalf of antimuggenmelk met veel deet erin.
Middel wat erg goed werkt maar wat tevens erg giftig is (dus kijk uit met kinderen) is STOP (niet in nederland te verkrijgen) smeer hier u armen en handen mee in en nek, en was daarna goed je handen de deet die in u handen blijft zitten doet zijn werk nog wel.
Beste remedie is een stevige borrel voor u gaat slapen en gewoon de muggen hun gang laten gaan. Eerstedag is vervelend van de jeuk, 2de dag heeft u er al minder last van, 3de dag hoort u de beestjes niet eens meer.
neem een insektenpen mee voor de jeuk smorgens of azijn op de steek smeren, dat verdoofd de jeuk ook een beetje.

Giny Buyvoets, 26-06-2010 16:04 #65
Ik ga in september naar rhudos heen griekenland zijn er dan ook wespen daar en muggen

Andries, 29-04-2010 03:56 #64
?Hang grote plastic zakken op gevuld met water. Blaas ze op tot een ballon. Het is nu een soort spiegel en als de mug zichzelf ziet in deze 'ballon', ziet hij zichzelf 100 keer zo groot, schrik zich rot en vliegt weg. lmfao!

Kayenta, 28-04-2010 15:33 #63
Wij hoorden van iemand die we kennen, dat als je een bakje met water, een stukje mandarijn/sinassappel erin legt, en wat kruidnagelen erover heen strooit, dat de wespen niet tegen de geur kunnen en dat ze dan weggaan.

Wat wij doen, is een bakje met plakkerig zoet spul op de schuur zetten, als de wespen erin vliegen zitten ze vast!. :-p

Jopie, 13-04-2010 17:18 #62
Ik dacht dat wespen op geel afkwamen, als ik gele kleding draag is het al snel dat er wespen op af komen.
dus ook geen geel servies

Carla, 03-03-2010 10:55 #61
Ik ben van plan om een nieuw servies aan te schaffen voor op de (wespenrijke) camping. Ik wil voor de kleur rood gaan maar dat is mij afgeraden omdat daar wespen op af zouden komen. Wie kan mij vertellen of dit waar is of flauwekul?

Carolien, 26-11-2009 16:07 #60
Deze tips ga ik zeker uitproberen! veel van de dingen had ik echt nog nooit van gehoord. Ik woon zelf ook aan zoetwater en de muggen zijn in de zomermaanden maar moeilijk buiten te houden. Dingen die ook goed werken tegen muggen zijn bepaalde kruiden en plantensoorten. Zelf heb ik wel eens een citronellakaars gebruikt, maar dat werkt toch niet echt. Rozemarijn, lavendel en eucalyptus schijnen weer wel goed te werken. Veel leuke en nuttige informatie over plantensoorten en kruiden vond ik ook op http://www.natuurlijkmiddel.nl

Talia, 15-08-2009 00:24 #59
Zeker als je aan een sloot woont (of op een andere manier aan het water), is het echt de moeite waard om een fatsoenlijke klamboe te kopen. Maak er desnoods zelf een van bamboestokken/pvc-buis/oude hoelahoep en een flinke lap tule voor een prikkie van de markt, als je bed te lang/breed is voor een standaard exemplaar. Misschien dat je nog zacht gezoem hoort, maar het slaap een stuk lekkerder als je weet dat ze niet vlakbij je oor kunnen gaan klieren (bzzzzz… BBBBZZZZZZZZZZ!… bzzzz).

Diero, 04-08-2009 01:12 #58
Deze tips zijn echt handig ik heb er heel veel aan

A. M. Paul, 03-08-2009 15:36 #57
Ow, we moeten maar geen zonnecreme meer smeren? Is zonnebrand minder erg dan een wespensteek? I don't think so!

Rozanne (infoteur), 30-07-2009 10:56 #56
Hahaha, is dit echt waar? ''Hang grote plastic zakken op gevuld met water. Blaas ze op tot een ballon. Het is nu een soort spiegel en als de mug zichzelf ziet in deze 'ballon', ziet hij zichzelf 100 keer zo groot, schrik zich rot en vliegt weg.''

Rikie Renker, 22-07-2009 08:26 #55
Ik spuit haarlak in een wespennest. De vleugels worden snel hard, zo kunnen ze niet weg vliegen. Ik heb dit al een paar keer met succes gedaan.

Insectgone Eu, 01-08-2008 22:17 #54
Sinds kort gebruik ik de insectgone armband, deze armband houd de muggen op afstand en is 100 % natuurlijk en bevat GEEN DEET, de armband is eenvoudig te bestellen via de site.
Ik heb er erg veel aan, een goeie nachtrust is voor iedereen belangrijk en 's avonds gezellig op het terras zitten zonder die irritante muggen en wespen dat is natuurlijk voor iedereen prettig.
Kortom ik raad iedereen deze armband aan.

Annabel, 30-07-2008 10:43 #53
WAARSCHUWING PAS OP MET AMONIA! Wij hebben ammonia op de wespensteek gesmeerd, met alle gevolgen van dien! De huid erom heen is helemaal verbrand. Gebruik liever een ander middel.

Kop, 23-06-2008 09:10 #52
Mijn kinderen zit helemaal onder de bultjes van top tot teen en jeukt heel erg ;
ik heb van alles geprobeerd. Is er geen tabletje om de jeuk te verminderen?

Yvonne, 15-12-2007 18:45 #51
Ik heb op de zolder al tot enkele keren een wesp ontdekt, ze zijn vrij groot. En denk dat er ergens een nest zit. Hoe pak ik dit aan of hoe kom ik hier achter? Het is nl december en niet echt wat je noemt wespentijd!
Ik hoop op een snelle reactie gr Yvonne

Taco1960 (infoteur), 25-09-2007 22:24 #50
Tip tegen muggen en muskietenbeten:
Koop in een buitensportwinkel Jungle Oil en smeer dit goedje over je gehele lichaam. De voor deze dieren zeer onaangename geur kan beten mogelijk voorkomen en wordt vaak gebruikt door trekkers en backpackers.

Bernard Boer, 14-08-2007 23:30 #49
Een tip voor als je door een wesp bent gestoken, overigens ook een bij, en een stuk minder gevaarlijk dan ammoniak.
Direct maar een waarschuwing, als je ammoniak gebruikt, gebruik dan altijd sterk met water verdunde ammoniak. De tip; gestoken door een wesp/bij, snij een ui doormidden, kerf hem een beetje in zodat het sap vrij komt en wrijf het over de plek waar je gestoken bent. De zwelling gaat weg en geen pijn en jeuk.

Christien, 14-08-2007 22:01 #48
Wat voor ui moet het zijn, gewoon een losse, of moet hij gesneden zijn?

Mughater, 14-08-2007 21:15 #47
Ik zet mijn plafondventilator altijd aan. De mugjes vertrekken dan zoement naar de buren.

$., 14-08-2007 21:07 #46
Het beste middel om van muggen af te komen is ze allemaal DOOD slaan. :-p

R. Zuidema, 14-08-2007 20:55 #45
Hoi, Ik ben R. Zuidema en zit al ongeveer 20 jaar in de ongediertebestrijding, allemaal leuk en aardig maar ga alsjeblieft niet zelf een wespennest bestrijden het is namenlijk weldegelijk dodelijk gevaarlijk. Wanneer er een nest ergens zit, heeft dat nest een invliegopening, hier zie je de wespen in en uit vliegen een drukte van je welste. Wanneer je hier expres of zonder erg voor gaat staan zodat je in de vliegroute van de wespen komt te staan kunnen de wespen je zien als een bedrijging en kunnen ze overgaan tot aanvallen, dit kunnen ze doen alleen, met 10 of met honderden en aangezien dat gemiddeld 20 wespensteken voor iedereen dodelijk is "wat dus inhoud de èèn kan met 1 steek al dood gaan en de ander met 30 steken maar in alle gevallen gezond is het absoluut niet.

Wat ik dan ook wil zeggen er wordt over het algemeen veel te makkelijk over gedacht, doe dit niet en roep er direct een deskundige bij. Deze kunnen u direct vertellen wat ze er aan kunnen doen en of ze er wel wat aan doen.
Hoogachtend en met vriendelijke groet, R. Zuidema Hexapoda Ongediertebestrijding vof.

Sara de Vries, 14-08-2007 20:28 #44
Hele handige tips! Ik heb er heel veel aan! Bedankt!

Lauraa, 14-08-2007 20:19 #43
Oohw egt sppr bedankt voor alle tips.

Iedere vakantie in de caravan ben ik de pineut altijd helemaal lek gestoken dan doe ik er een spul op wat tegen muggen zou moeten zjn maar jah die helpen allemaal niet en ik heb ook al van alles geprobeert om het jeuken van de muggen tegen te gaan maar ook dat hielp allemaal niet.

Deze tips ga ik volgende zomer zeker uit proberen ;-)

Harstikke bedankt,
Groetjess lauraaa

Intersec, 14-08-2007 20:11 #42
Wat ook een mogelijkheid is, is Red Cedar hout in de slaapkamers verwerken. dit wordt o.a. in boten gebruikt.
De lucht die van dit hout afkomt verjaagt muggen. En voor ons mens is het een zoete aangename lucht:-p

Het is maar een ideetje.

Robin, 14-08-2007 19:54 #41
Ik haat muggen :-(

Ventje, 14-08-2007 19:41 #40
Muggen zijn bloedzuigers. Vampiers dus.
Ik eet 's zomers elke dag een teentje knoflook, zodat dit in je bloed zit en heb totaal geen last van muggen. Als ik in bed lig hoor ik ze 1 of 2 keer om mijn oren zoemen en dan zijn ze weg.
Niet zo leuk voor mijn partner, maar de hele nacht liggen krabben is ook niet leuk in een 2 persoonsbed.

Eleonora, 14-08-2007 19:35 #39
Oud nieuws voor het grootste deel. Alleen van die wollen dekens: ik kan ook niet tegen stof! Dat schiet niet op dus. Verder moet bedreigd (voelt zich bedreigt) met een d. Met een t: de mug bedreigt (zelf).

Cc, 14-08-2007 19:32 #38
Muggen; in somige Chinese toko kun je speciale muggenwierrook kopen (best betaalbaar),dat helpt naar mijn ervaring heel goed. als je beetje tegen wierrook geur kan, is zeker een aanrader. wel opletten voor ongelukken en brandgevaar.

Muggenzifter, 14-08-2007 18:13 #37
Muggen komen NIET op licht af, dus ramen en duren dicht houden tijdens luchten als het licht aan is, is klinkklare onzin…

A. S. M. Hofstede, 14-08-2007 18:00 #36
Ik heb een week lang last van muggen (ik woon aan een slootkant) Ik heb mijn raam open met een horgaas ervoor.
Ik wil 's-nachts frisse lucht omdat ik erg snel zweet wat de muggen lekker vinden dus. Maar ik kan niet slapen vanwege dat gezoem om mij heen. Ik slaap met oordopjes in en smeer mij met citroenella in. En als ik toch gestoken ben, gebruik ik insectenbeetpen tegen de jeuk. Het steken vind ik niet leuk. Maar ik wil wel een goede nachtrust hebben als ik de volgende dag moet werken.

Iris, 14-08-2007 16:54 #35
Ik ben allergiesch voor muggen dus ik krijg grote bulten er van. Handige tips ik ken er wat mee! :-)

Elise, 14-08-2007 15:52 #34
Ik heb nog een tip om van wespen af te zijn. Blaas een papieren groente zak op en hang hem aan een touwtje
in je tuin als er dan een wesp komt ziet hij de papieren groente
zak aan als een wespenkorf en denkt dat hij in het teriotrium
van een andere wesp ik gekomen en gaat er dan snel vandoor. Je zal zien je hebt geen last meer van wespen en het is ook nog eens wespvriendelijk :-) :-p

Gaby, 14-08-2007 15:22 #33
Handige tips en goed om te weten veel wist ik niet :-p :-) Snap het nu helemaal thanx :-)

Lienepien, 14-08-2007 15:10 #32
Best handig sommige wist ik al maar de meeste van wespen steken wis ik niet :-)

Magda Vervloet, 14-08-2007 14:52 #31
Beste mensen
Het beste middel om muggen en wespen weg te houden door een hor te plaatsen
bij elke deur of raam hou jij deze viese beesten het is de juiste oplossing die ik jullie kan geven
er zijn zelfbouw horren te koop bij elke doe het zelf zaak dit is een hele goeie tip die ik jullie geef.
En al die apparaatjes die je er voor kunt kopen helpen niet en dan erbij het nog vergif ook en is slecht
voor de gezondheid en je ademt het ook in dus met andere woorden weg met al die middeltjes.

Rob, 14-08-2007 13:42 #30
Ik zet altijd een ventilator op mijn onbedenkte lichaams delen als ik slaap lekker koel en muggen houden niet van de die wind dan waaien ze weg alleen het is dan weer niet stil :-)

John Selevsek, 14-08-2007 13:13 #29
Wespen kun je heel goed vangen met een stofzuiger. Plaasts de zuigmond voor de ingang van het nest en laat de stofzuiger een paar uur aan staan. Alles wat in en uitvliegt zal naar binnen gezogen worden. Als er geen wespen meer zijn even de slang er af halen en verdelgings middel inspuiten en een doek in het gat van de stofzuiger drukken. Hierna pas de stof zuiger uitzetten en enkele uren nogmaals verdelgings middel toevoegen. Niet bergeten om via de ingang van het nest ook verdelgingsmiddel in te spuiten om de koningin en verzorgers te doden. Succes!

Poep, 14-08-2007 13:05 #28
Smeer uw armen/benen/wat dan ook in met citroensap doe dit alleen niet na het harsen of scheren.

Danny, 14-08-2007 12:37 #27
Meeste wist ik, maar van die ui niet, ik snap wel dat die muggen niet van uien houden, maar ik ook niet als ie naast me ligt.

Stefan, 14-08-2007 12:28 #26
Bedankt voor de tips!
Ik ben erg allesgisch voor wespengif, en ik heb er zelf wel een tegengif voor maar dit is toch erg handig om te weten;
uitgeprint en op de koelkast gehangen :-)

Sjakie, 14-08-2007 12:06 #25
Dit kan ik wel gebruiken word ALTIJD geprikt door muggen maar een ui… ze stinken wle heel erg maar ja als het helpt dan moet het maar.

Waf, 14-08-2007 11:54 #24
Een blauwe vliegenlamp helpt dat ook tegen muggen enzo?

Natasja, 14-08-2007 11:52 #23
Nou ik ga eens wat dingen uitproberen want ik ben echt elke zomer de lul.

Groetjes Natasja

Joriene, 14-08-2007 11:43 #22
Natte shag kun je ook op een muggenbult gebruiken, maar dan wel binnen een paar minuten dat je gestoken bent. je voelt dat de spuug van de mug eruit getrokken wordt en vervolgens is de jeuk plus muggenbult weg! Goed artikel!

Henk, 14-08-2007 11:14 #21
Hoi, Zelf ben ik zeer allergisch voor allerlei insecten, gebruik DEET, en smeer het in op de plekken
die ontbloot zijn, gegarandeerd dat er geen insecten steken of in de buurt komen, of bij heftige
reacties vraag bij uw huisarts naar een Kenacort 40 injectie, je bent er 2 maanden vanaf, heb zelf 2 injecties in het jaar nodig, succes.

PS. DEET is een afstotend middel tegen insecten, wordt veel in Afrika gebruikt.
Heb het door toedoen van Dr. de Bruin gekregen, hij heeft veel in Afrika gewerkt.

Gr. Henk

Coen, 14-08-2007 10:39 #20
Coole tips, ik wist van de wespentips nog bijna niets, de dingen over muggen wist ik wel grotendeels, ik vind het een beetje raar dat van dingen als sigaretten en vuur bij een beet houden maar dat zal wel. Heb je toch nog een goeie reden om te mogen roken :-):-)

Mike, 14-08-2007 10:19 #19
:-p Goeie tips van jullie ik word er niet goed van die klote beesten ik ben al bijna lek gestoken.

Raymond Pot, 14-08-2007 10:18 #18
Elektrische muggenstekker/ citroenstift, niets helpt bij mij, zweten doe ik niet dus daar ligt het niet aan, zoet bloed misschien?

J., 14-08-2007 10:14 #17
Echt slechte tips er is bewezen dat deze tips niet werken.

Peter, 14-08-2007 10:10 #16
Vernieuwende tips! Misschien ook nog goed om te weten: als je naar een mugrijk gebied gaat, met vakantie bijvoorbeeld, dan doe je er goed aan een paar weken van tevoren tot aan het einde van je vakantie vitamine B tabletten te slikken. Hierdoor krijgt een mug het idee dat je 'stinkt', waardoor je niet meer gestoken wordt. Bij mij werkte het uitstekend: afgelopen maand in Noorwegen wemelde het van de muggen, maar ze hebben mij geheel ontzien!

Arjan, 14-08-2007 09:48 #15
Er staat in het artikel, ik citeer "Let op dat u deuren en ramen dicht doet, mocht het licht aanstaan." Het is alleen bewezen dat muggen niet op licht afkomen. Dus dat maakt niet uit. Verder een leuk artikel met handige tips, maar ik wet niet of al die troep op je wespensteek smeren gaat helpen?

Ted, 14-08-2007 09:27 #14
Geweldig stukje heb respect voor de insecten :-)

Nancy, 14-08-2007 09:20 #13
Nog een tip tegen muggen: Lavendelolie (wel de 100 % natuurlijke etherische olie, van bijvoorbeeld Chi of Volatile). Muggen houden niet van de geur van lavendel, dus het is een aanrader om lavendelolie in een oliebrandertje te branden in de slaapkamer (of op een geursteen).Omdat lavendel een natuurlijk product is is het een goed alternatief voor andere insectenwerende middelen waar chemicaliën in verwerkt zijn. Een bijkomend positief effect is dat de geur van lavendelolie ontspannend werkt, waardoor er een betere nachtrust kan ontstaan.

De lavendelolie kan ook gebruikt worden op muggenbulten. Het neemt de jeuk weg en zorgt ervoor dat de muggenbult eerder weg is. Gewoon 1 druppeltje van de olie erop smeren.

Mandy, 14-08-2007 09:17 #12
Slaap onder wollen dekens? In de zomer? pfff het liefst helemaal geen dekens.

W. Katoen, 14-08-2007 08:48 #11
Prima artikel, daar kan ik wat mee.

Tessa, 14-08-2007 08:29 #10
Bedankt voor dit artiekel ik heb er veel aan want ik ben alergish voor steken en beten:-) een klamboe heb ik al boven mijn bed maar dat helpt niet echt want hij kan niet dicht maar zoveel muggen heb ik niet op mijn kamer:-p

J., 14-08-2007 08:14 #9
Muggen houden niet van uien… en ik ook niet. Slaap onder een wollen deken… in de zomer zeker! dacht et niet!

Jan, 14-08-2007 07:55 #8
Ik ben hovenier, en tijdens maaiwerkzaamheden maai ik wel eens een wespennest open. Ze zitten ook met nesten in de grond dus! Als je rustig doorloopt, komen ze niet achter je aan. Tuurlijk ben diverse keren gestoken, en dat is allerminst prettig. Risico van vak. Natuurlijk zijn dit nuttige beesten, maar o zo hinderlijk voor mensen. De tips na wespensteek zijn nuttig.

Ian, 14-08-2007 07:34 #7
Goede tips, ik heb 's nachts altijd zo last van muggen oh. die zijn echt vervelig!:-(

Bripan, :-), 14-08-2007 07:19 #6
Hey leuke tips. Nu weet ik wat ik moet doen. Wel grappig met die shag. :-p Doei

Miranda, 12-08-2007 17:03 #5
Interessant, goede tips van sommige had ik echt nog nooit gehoord.

Antonie, 12-08-2007 15:35 #4
Goed geschreven en bruikbare tips.

Jan Parlevliet, 07-08-2007 23:33 #3
Goede tips, maar dat van die elektrische muggenstekker. Heb ook zo'n ding gekocht, maar helpen doet het niet. Maar ze zoemen wel…

J,, 07-08-2007 22:17 #2
Handige tips :-p
ik snap nu wat ik er tegen moet doen…

Jojo, 07-08-2007 21:25 #1
Goed om te weten. Wist wel wat maar niet alles, top!

Infoteur: Jootje
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Reacties: 77
Schrijf mee!