InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Dwerggeit, klein maar fijn

Dwerggeit, klein maar fijn

Dwerggeit, klein maar fijn Dwerggeiten zijn kuddedieren die erg geschikt zijn om als huisdier te houden. Hun verzorging is minimaal, maar ze vragen wel de enige aandacht.

Oorsprong

Dwerggeiten komen oorspronkelijk uit West-Afrika. Daar zagen ze er lomp gebouwd en dik uit, omdat men daar geregeld dwerggeiten at. Rond 1960 werden ze naar Nederland gehaald. Via een bewust fokbeleid zijn de geiten niet meer zoals ze in Afrika waren. In tegendeel: nu zijn het kleine, smalle en beweeglijke dieren.

Lichaam

Het lichaam van een geit en een bok verschillen in hoogte. Een geit heeft meestal een hoogte tussen de 45 en 55 centimeter. Een bok is gemiddeld zo’n tien centimeter hoger: tussen de 50 en 60 centimeter.
De kleur van een geit kan ook variëren. Veel geiten zijn zwart of bruin, maar roodachtigen komen ook voor, zij het in mindere mate. Een geit die meerdere kleuren in de vacht heeft, komt ook voor.

Voedsel voor de dwerggeit

Het voedsel van dwerggeiten bestaat in de zomer vooral uit gras en in de winter uit brokjes en hooi. Gras dat vermengt is met zaad laten ze ook niet staan, evenals boerenkool, wortelen, maïs en brood. Daarnaast drinken ze iedere dag water.

Geiten eten op een aparte manier. Omdat ze alleen tanden in hun onderkaak hebben, kunnen ze het gras niet afbijten. Door hun tong tegen de ondertanden te drukken, plukken ze het gras. Vervolgens kauwen ze het even, waarna ze het doorslikken. Nadat ze genoeg gegeten hebben, gaan ze uitgebreid liggen om ten slotte al het voedsel in kleine hoeveelheden op te boeren. De hoeveelheid die opgeboert is, wordt herkauwt.

Leefgemeenschap

Dwerggeiten leven met velen bij elkaar; het zijn kuddedieren. De vrouwtjes zijn het hele jaar door vruchtbaar, en in het najaar paren ze meestal zodat ze in het voorjaar jongen krijgen. Na een draagtijd van vijf maanden krijgt een geit één jong. De volgende keren dat een dwerggeit bevalt, krijgt ze meestal twee jongen. Na de geboorte worden de jongen door hun moeder drooggelikt, en daaropvolgend zoeken ze meteen naar haar uiers. Na enkele uren zijn ze zelfs in staat om te staan.

Verzorging van een dwerggeit

Dwerggeiten vragen om een goede verzorging. Bij het kiezen tussen een mannetje en een vrouwtje is het aan te raden voor het vrouwtje te kiezen. Een bok verspreid namelijk een vieze, indringerige geur, en vrouwtjes ruik je niet. Geiten zijn kuddedieren. Daarom is het raadzaam om meerdere geiten bij elkaar te zetten. Omdat geiten erg aanhankelijk zijn, ontstaat er vaak een speciale band tussen de geiten en hun baasje.
Geiten moeten net zo opgevoed worden als honden. Daarbij moeten ze leren wat mag en wat niet mag. Als hun baasje niet duidelijk genoeg is, kunnen ze misbruik van hem maken. Ze kunnen bijvoorbeeld bedelaars worden die continu om eten vragen.

Dwerggeiten hebben weinig ruimte nodig, een klein stukje is al voldoende. Wel is het noodzakelijk voor een goede afrastering te zorgen, aangezien dwerggeiten goed kunnen springen en klauteren. Een hoogte van 1.25 meter is voldoende. Daarbij moet worden opgelet op de grootte van het gaas. De kopjes van de geiten mogen er niet doorheen steken. Binnenin de afrastering kunnen speel- en klimtoestellen geplaatst worden en een schuurtje of stalletje als onderdak is ook geen overbodige luxe voor de geiten. De wei én het hok moeten geregeld schoongemaakt worden.

Naast een goede omgeving speelt de verzorging van het lichaam ook een rol. Zo moet de vacht regelmatig worden geborsteld om er stralend en glanzend uit te zien. Ook het ontvlooien en ontwormen horen hierbij. Verder moeten de hoefjes bijgehouden worden: als ze te lang zijn moeten ze bijgesneden worden, zodat ze weer recht op de grond staan.
© 2007 - 2017 Bartw, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Geiten: Nederlandse landgeit en West-Afrikaanse dwerggeitGeiten: Nederlandse landgeit en West-Afrikaanse dwerggeitWereldwijd zijn er verscheidene geitenrassen te vinden, waaronder de Nederlandse landgeit en West-Afrikaanse dwerggeit (…
Dwerggeit kopen en verzorgenDwerggeit kopen en verzorgenDe dwerggeit is een kuddedier, als je besluit een dwerggeit te nemen is het beter als je met een aantal geiten begint. E…
Geitenrassen: onbekende geitenrassenGeitenrassen: onbekende geitenrassenEr zijn vele geitenrassen op de wereld met allemaal een ander uiterlijk en andere karaktereigenschappen. Een groot deel…
Welke geitenrassen zijn er allemaal?Welke geitenrassen zijn er allemaal?Geiten zijn er in vele verschillende soorten en maten, kleuren en vachttypen. Wereldwijd bestaan er naar schatting zo'n…
Geitenras: Belgische hertegeit en Vlaamse geitGeitenras: Belgische hertegeit en Vlaamse geitVerspreid over de wereld zijn er ongeveer 200 geitenrassen, waaronder de Belgische hertegeit en de Vlaamse geit. De Belg…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Dwerggeit, klein maar fijn"

Reacties

Jet, 15-06-2017 21:04 #14
@Zou: wij hebben 3 dwerggeiten lopen bij een Göttinger beer, gecastreerd, en dat gaat prima. Ze slapen op zijn rug, grazen samen en zijn echt Jut & Jul samen. Bij ons een succesvolle combinatie, ook met onze kippen die er ook tussen lopen.

Zou, 05-04-2017 18:19 #13
Kan een dwerggeitje bij een Göttinger varken staan?

Julia, 30-09-2016 10:00 #12
Hoeveel is het beste?

Peter, 13-10-2015 21:27 #11
Ik woon in een rijtjeshuis en kan een stukje grond bij kopen van ongeveer 30 m2, is het verstandig om 3 paar dwerggeiten te nemen of is het stukje grond daar te klein voor? En als het voldoende groot is hoeveel geitjes raad je dan aan op 30 m2? Zouden er ook 5 geiten in kunnen? En voor de stal, hoeveel M2 ruimte heeft 1 geit ongeveer nodig om te overwinteren?

M.v.Grt Peter

Nyn, 12-11-2014 13:23 #10
Wij hebben al ong 15 jaar een dwergbok.
Helaas is hij gisteren in zijn nek/kop gebeten door een herdershond. Heeft nu hechtingen en veel pijn kan ik aan hem zien. Hij is ook in shock en is ook oud. Ik baal zo dat hij dit heeft moeten mee maken. Ik was gelukkig wel optijd. Het had anders kunnen aflopen. Nu maar hopen. Maar mijn vraag is hoe oud kunnen ze worden?

Linda van Driessche, 29-07-2014 17:43 #9
We hebben 2 geitjes sinds een aantal weken, nu hebben we er ééntje bij gehaald.
Ze wordt overal weggestuurd is dit een normale reactie?
Als het zo is hoe lang gaat zoiets duren?
Groetjes,
Linda

Luk Boxy, 25-10-2013 00:13 #8
Beste,

wat moet het kosten per jaar 1 dwerggeit?… +/-
stel de vraag dadelijk en direkt, lastig voor u maar voor mij een feit!
sorry… maar zal zéér van uw antwoord houden…
grtzx
Luk & Marijke
en 2 kids

Michelle, 07-05-2012 11:53 #7
Wij hebben een dwerggeit in huis, en zijn ook op tv geweest in man bijt hond :) Een geit is leuk als huisdier, maar je moet hem direct goed opvoeden.

Anneke Ten Hoope, 08-10-2011 00:48 #6
Een van onze dwerggeitjes valt mij de laatste weken regelmatig aan.
Wat kan ik uit dit gedrag opmaken?

Nina, 29-07-2010 12:56 #5
Hee, :-) Ik heb een vraag… Ik woon in een rijtjeshuis. maar ik zou graag een geitje als huisdierwillen. wij hebben niet een erg grote tuin. (ongeveer 4 bij 7 meter. Het gras is 2 bij 4 meter) Is het dan slim om een geitje als huisdier te nemen? of is onze tuin te klein? alvast heel erg bedankt!

Maynard, 12-04-2010 16:42 #4
Ik heb op tv gezien dat een geit als huisdier een rustige dier is. Ik wil weten of het mogelijk is om een geit in huis te hebben en soms terug in een wei te zetten.Ook wil ik weten of een dwerggeit een sikkje kan hebben.Ik hoop dat het niet veel lawaai maakt want ik heb moeilijke buren. bedankt

Alexandra, 27-02-2009 11:19 #3
Ik heb nu ook een geit met twee lammetjes het ene moeten we de fles geven
maar de moeder bokt ernaar heb jij nog tips ze zijn ongeveer 23 dagen oud:-):-)

Jolanda, 10-04-2008 22:03 #2
Ben informatie aan inwinnen voor aanschaf van een dwerggeitje, kan die ook alleen in een weitje?

Duster, 16-03-2008 22:52 #1
Heldere info, hadietsuitgebreidergemogen

Infoteur: Bartw
Gepubliceerd: 08-02-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 14
Schrijf mee!