InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > De hartjesplant (Valentine Hoya of Hoya kerrii)

De hartjesplant (Valentine Hoya of Hoya kerrii)

De hartjesplant (Valentine Hoya of Hoya kerrii) Valentijnsdag is een dag waarop mensen anoniem aan geliefden cadeautjes mogen geven. Het wordt meestal een rode roos, een kaart of een hebbeding van dat jaar. Een heel leuk idee is de hartjesplant. Een hartjesblad in een potje in de vorm van een hart, een Valentine Hoya kerrii! Een heel leuk, mooi duurzaam hebbeding om 14 februari met Valentijn, eens aan je geliefde te geven. Of aan jezelf te doen!

Valentine Hoya kerri

Het is familie van de maagdenpalm (Apocynaceae) en het geslacht Hoya. Volgens de Flora of China bestaat het geslacht uit minstens honderd soorten. Inheems is de plant in Zuid-China, Vietnam, Laos, Cambodja, Thailand en het Indonesische eiland Java. Hier groeien ze in de regenwouden. In Nederland worden ze gekweekt en een aantal worden gebruikt als sierplant, waaronder Hoya carnosa (grote wasbloem) en Hoya linearis (lijnvormige). De planten worden ook wel aangeduid als wasbloem, vanwege de wasachtige glans van de bladeren en bloemen. Hoya kerrii is een soort van Hoya en eveneens afkomstig uit het zuid-oosten van Azië.

Beschrijving

Rond Valentijnsdag zijn de hartjesbladeren in veel tuinwinkels te koop. Het is ook werkelijk één blad van de hele plant. Een blad als een hart: een hartjesblad. Wat is er mooier om met Valentijn geven. Anoniem of niet anoniem. Een blad dat nog moet beginnen met groeien, het blad van een vaste kamerplant de Hoya kerrii.

Heb geduld want het kan wel bijna een vol jaar duren voordat de plant gaat groeien. De Hoya kerrii is namelijk een klimplant die wel kan groeien tot 4 meter hoog. Wanneer de Hoya kerrii niet geleid wordt is het een hangplant. De stengels hebben een diameter van 7 millimeter en maken luchtwortels. De bladeren zijn zo’ n 5 millimeter breed. Mooi glad en groen in de hartjesvorm. De plant heeft een zonnig plekje nodig om te groeien. Geen volle zon maar wel veel licht. Een temperatuur die niet lager dan 15 graden is en matig water tijdens de groeiperiode.

Twee keer per jaar een beetje voeding in het wekelijke water is genoeg, maar niet in de winter. Wat de plant ook fijn vindt is af en toe besproeien. De plant komt van oorsprong uit het regenwoud. Een Hoya kerrii moet om de paar jaar verplant worden in een grotere pot. Of het nu een jonge plant is met een paar bladeren of een plant met al meerdere bladeren.

Bloem

De Hoya kerrii kan bloeien. Het duurt lang wanneer het blad gaat groeien en het duurt ook lang voordat de plant gaat bloeien. Wederom moet je geduld hebben, want het kan wel drie jaar duren. Maar dan bloeit de ¨Hoya kerrii ook zo mooi. Midden in de zomer, in augustus, verschijnen er trossen (bloemschermen) met prachtige bloemen, tot wel soms 25 bloemen aan één tros. De Hoya kerrii heeft bloemen met een waslaagje erop, die met bloemstelen aan elkaar verbonden zijn; als witte sterren (soms) met viltige bloemblaadjes en een rode ster in het midden, lijken het twee sterren. De een bovenop de andere.

De witte ster (de corona), de onderste ster, is groter dan de rode ster erbovenop. De vijf witte bloemblaadjes zijn soms duidelijk een stervorm en soms een stuk minder duidelijk. De rode ster in het midden heeft een geel hart van waaruit vijf gegutste bladeren samen een ster maken. De rode ster produceert balletjes van nectar. De bloemen ruiken vaag tot niet maar zijn prachtig om te zien. De Hoya kerrii mag niet gedraaid worden wanneer er bloemknoppen aan zitten. Ze kunnen dan afvallen en komen niet tot bloei. En wanneer de knoppen zijn uitgebloeid: laten zitten, niet weghalen. Hierop zullen nieuwe bloemschermen komen. De nieuwe bloemen bloeien namelijk op de oude knoppen.

Bron: Hobbykafe / Wikimedia CommonsBron: Hobbykafe / Wikimedia Commons

Stekken

Snijd één blad of meerdere bladeren in het vroege voorjaar af onder een knooppunt en steek ze in de aarde of water. De stekken kunnen eerst ook gedompeld worden in stekpoeder om de kans op wortelen in de grond te vergroten. Weet dat het lang duurt voordat ze wortelen. Of haal een stuk van de stengel met luchtwortels en bladeren of ogen weg. Luchtwortels zijn wortels en als de wortels de grond raken, groeien ze verder als normale wortels. Zet ze op een warme plek of doe een plastic zak over de pot. Zorg wel voor water en bevochtiging. Is het duidelijk dat het blad gaat wortelen, zo na 6 tot 8 weken, verwijder dan de plastic zak.

Weetje

De Hoya kerrii is licht giftig. Houd hier rekening mee wanneer er kleine kinderen en/of huisdieren zijn.
Gerelateerde artikelen
Viburnum Tinus: Verzorging, standplaats, bloeiViburnum Tinus: Verzorging, standplaats, bloeiDe Viburnum Tinus is een sieraad voor iedere tuin. De plant heeft mooi glanzend, diep groen blad en bloeit langdurig van…
Kruidenplanten met grijsgroen blad: prachtig in je tuinKruidenplanten met grijsgroen blad: prachtig in je tuinKruidenplanten staan prachtig in je tuin. Houd je van tuinieren, dan is het leuk om te experimenteren met kruiden. De co…
Winterharde geranium of Ooievaarsbek; verschillende soortenWinterharde geranium of Ooievaarsbek; verschillende soortenWinterharde geraniums zijn er in vele soorten en maten. Voor iedere tuin is er wel een leuke winterharde geranium te vin…
Geraniums: verschillende soortenGeraniums: verschillende soortenGeraniums zijn winterharde vaste planten. Er zijn vele soorten geraniums met mooie bloemen en bijzonder, soms wintergroe…
Bronnen en referenties
  • http://www.ourhouseplants.com/plants/hoya-kerrii
  • http://www.gartendialog.de/zimmerpflanzen/beliebte/hoya-kerrii-pflege.html
  • http://www.gartenlexikon.de/pflanzen/herzblatt-pflanze.html
  • Afbeelding bron 1: Hobbykafe / Wikimedia Commons

Reageer op het artikel "De hartjesplant (Valentine Hoya of Hoya kerrii)"

Reactie

Mouty Melger, 04-03-2017 20:42 #1
Ik kreeg van mijn man het blad in een potje. Meteen ben ik gaan googelen hoe ik dit plantje moet verzorgen. Toen zag ik dat het een mooie plant wordt als je het goed verzorgt. Het geduld om jaren te wachten dat het eindelijk gaat bloeien neem ik op de koop toe. Het is een héél mooie plant. Reactie infoteur, 06-03-2017
Ha Maud,

En ze ruiken zo lekker! Ga ervoor want hij wordt prachtig. Ik hoop dat het je lukt want het is wel moeilijk (mij is het niet gelukt).

Succes,
groet, Ria

Infoteur: Rieja
Laatste update: 07-10-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Reacties: 1
Schrijf mee!