InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Hersentumor bij de tamme rat

Hersentumor bij de tamme rat

Hersentumor bij de tamme rat Vaak wordt een hersentumor in de tamme rat niet onmiddellijk herkend, en verkeerdelijk geïnterpreteerd als een (midden)oorontsteking of ouderdomsproblematiek. Het is nochtans belangrijk om tijdig tot de juiste diagnose te komen en zo vroeg mogelijk de geschikte behandeling op te starten. Zonder scan is een hersentumor moeilijk te herkennen. Gelukkig kan je zelf aanwijzingen leren zien in het gedrag van je rat. Maar hoe moet het dan verder? Hoe kan je ervoor zorgen dat hij of zij zich beter zal voelen? En vooral - kan je ratje nog een kwalitatief goed leven leiden met een hersentumor?

Hersentumor?

In de meeste gevallen gaat het om een hypofyseadenoom, een goedaardig gezwel in de hersenen dat ontstaat door een verhoogd niveau van prolactine in het bloed hetgene ouderdom met zich kan meebrengen. Ook al spreken we niet van kanker, het groeiend gezwel zal toch een aantal symptomen veroorzaken door de druk op de hersenen van de rat.

Symptomen

Je zal al snel enkele veranderingen merken in het gedrag van je huisdier. Indien je een vermoeden hebt dat er iets niet pluis is, observeer hem of haar dan dagelijks op verschillende momenten van de dag tijdens verschillende activiteiten (rondlopen, eten, klimmen, sociale interactie ...) en wees waakzaam op de volgende symptomen:
  • Het hoofdje wordt scheef gehouden naar één kant
  • De rat loopt in cirkels, draait om zichzelf heen, of valt om
  • Zwakheid in de achterhand, omkantelen van heupen
  • Moeite met eten en wassen door slechte coördinatie van bewegingen
  • Het hoofdje wordt omhoog gegooid bij aanraking ervan
  • Blindheid, oneven grootte van de pupillen
  • Soms kan de rat kleine aanvalletjes vertonen

Behandeling

Cabergoline verlaagt het niveau van prolactine in het bloed, en kan daardoor de groei van het gezwel vertragen en zelfs het gezwel doen inkrimpen. Vaak wordt bijvoorbeeld Galastop voorgeschreven door de dierenarts, een vloeibare vorm van cabergoline die vaak aan schijnzwangere honden gegeven wordt. De hoeveelheid voor ratjes is echter erg hoog, waardoor het geven ervan als zeer stresserend ervaren wordt.

Bron: Stevepb / PixabayBron: Stevepb / Pixabay
Een alternatief hiervoor is het gebruik van de versie voor mensen in pilvorm, zoals bijvoorbeeld Dostinex. De dosis hiervan is erg hoog, waardoor je ratje slechts een fractie hiervan nodig heeft. Dit kan gemalen worden en in een papje aan de rat worden toegediend. Cabergoline kan de levensduur van je rat tot 6 maanden verlengen, met een vermindering van de symptomen.

Let op: overleg steeds met je dierenarts over de behandeling en geschikte dosis voor jouw ratje. Het is belangrijk te kiezen voor een dierenarts met ervaring in de behandeling van kleine huisdieren of exotische dieren.

Preventie?

Je kan een hersentumor natuurlijk nooit helemaal voorkomen, maar je kan de kans erop wel verkleinen door de volgende twee preventieve acties.

Koop nooit een ratje in een dierenwinkel, maar kies voor een rattery met ervaring. Een rattery volgt zijn lijnen op, en zal met ratjes kweken die geen gezondheidsproblemen vertonen om gezonde rittens te bekomen.

Vrouwelijke ratten kunnen preventief gesteriliseerd worden. Sterilisatie maakt niet enkel de kans op een hersentumor kleiner, maar ook op de frequent voorkomende (goedaardige) melkkliertumoren. Het is aangeraden niet te lang te wachten met een sterilisatie dit zou al kunnen vanaf een leeftijd van 12 weken. Opnieuw, kies zeker voor een dierenarts met de juiste kennis en ervaring!

Bron: Sipa / PixabayBron: Sipa / Pixabay

Kwaliteit van leven

Als baasje ken jij je ratje het best, en zal je samen met je dierenarts de levenskwaliteit van je rat blijven beoordelen tijdens de behandeling. Medicatie kan alvast helpen, en je kan je ratje ook ondersteunen met extra papjes om hem of haar sterk te houden. Zorg voor veiligheid in de kooi voor ratjes met evenwichtsproblemen zodat ze niet diep kunnen vallen of zich op andere manieren kunnen verwonden, maar scheidt ze zeker niet van hun kooigenootjes want dit brengt veel meer stress met zich mee!

Mocht het moment zijn aangebroken waarop je sterk twijfelt aan de levenskwaliteit van je ratje, is het moment aangebroken om euthanasie te overwegen. Aanwijzingen hiervoor kunnen zijn dat de rat niet meer zelfstandig kan eten en drinken, de ontlasting niet meer kan ophouden, of pijn lijdt. Bespreek de mogelijkheid tot inslapen met je dierenarts, en zorg dat je goed geïnformeerd bent over het proces (Mag je erbij blijven? Wordt er eerst verdoving toegebracht? Wat zijn de mogelijkheden na overlijden?).
© 2017 Osha, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hersentumor bij de tamme rat"

Infoteur: Osha
Gepubliceerd: 01-09-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Schrijf mee!