InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > BSE (gekkekoeienziekte)

BSE (gekkekoeienziekte)

BSE (gekkekoeienziekte) BSE, Bovine Spongiforme Encephalopathie, wordt ook wel gekkekoeienziekte genoemd. Deze ziekte word door prionen veroorzaakt. Het centrale zenuwstelsel wordt aangetast en dit leidt uiteindelijk tot de dood.

BSE

BSE (het proces)

BSE is een ziekte bij koeien waarbij het centrale zenuwstelsel wordt aangetast. Deze ziekte bij koeien wordt veroorzaakt door 'Prionen' (afwijkende eiwitten). Deze afwijkende eiwitten vervormen de 'normale' eiwitten. Ze komen uiteindelijk in de hersencellen terecht en vallen er functies uit in het lichaam omdat de hersencellen afgebroken worden.

Symptomen bij dieren

  • Verlamd raken
  • Blind worden
  • Schrikreacties
  • Beweegstoornissen krijgen

Diermeel

Diermeel is krachtvoer waar koeien mee werden gevoed. In deze meel zat restafval van andere dode koeien verwerkt, en dus ook dode koeien welke BSE hadden. Hierdoor groeide de aantal besmetten dieren en groeide de epidemie.

Controle

Tegenwoordig zijn er strenge controles bij de slacht van runderen. Alle runderen worden zorgvuldig getest en bepaalde organen worden verwijderd zoals:
  • Hersenmerg
  • Hersenen
  • Ruggenmerg
  • Ogen
  • Amandelen
  • Darmen

Veiligheidsmaatregelen

  • In de EU en Zwitserland mag geen diermeel meer worden gebruikt als voer voor koeien. In diermeel kan de BSE bacterie zitten. Vlees wat geïmporteerd wordt moet aan de zelfde veiligheidsmaatregelen voldoen.
  • Alle runderen welke worden geslacht moeten van tevoren getest worden op BSE. Alle organen waar het virus in kan zitten wordt verwijderd en vernietigd.
  • De koeien waarvan ze denken dat ze met BSE besmet zijn, worden gedood en verbrand.

Meldplicht

Nadat de boer heeft geconstateerd dat er op zijn veehouderij BSE heerst, dient hij dit verplicht te melden aan de meldkamer van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). Ook dient hij een dierenarts in te schakelen en worden er onderzoeken en testen gedaan.

Creutzfeldt-Jacob

Creutzfeldt-Jacob (dodelijke hersenziekte) is een ziekte welke vergelijkbaar is met het BSE virus, alleen komt deze ziekte bij de mens voor. Ongeveer 20 mensen per jaar krijgen deze ziekte. De leeftijd van deze mensen is vaak tussen de 50-75 jaar. Het is een ongeneeslijke ziekte. Tot nu toe zijn er 80 mensen uit Engeland en 3 mensen uit Frankrijk gestorven aan deze ziekte. Dit kwam door het eten van besmet vlees.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Skitterphoto, Pixabay
  • http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/bse.aspx#blok4

Reageer op het artikel "BSE (gekkekoeienziekte)"

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 07-03-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Schrijf mee!