InfoNu.nl > Dier en Natuur > Natuur > Typisch herfst: bijzondere groenten, gezelligheid en feest

Typisch herfst: bijzondere groenten, gezelligheid en feest

Typisch herfst: bijzondere groenten, gezelligheid en feest In de herfst worden de dagen korter en verkleuren de bladeren aan de bomen en vallen ze uiteindelijk af. Het weer is erg wisselend. De ene dag schijnt de zon, de andere dag regent het pijpenstelen en stormt het. Maar de herfst is veel meer dan dat. Wat zijn nu typische zaken van de herfst? En wat zijn herfstgroenten? Hoe vier je Halloween?

In de herfst geboren betekent langer leven

Onderzoek heeft uitgewezen dat het heel goed is om in de herfst geboren te worden. Mensen die in dit jaargetijde het levenslicht zagen, leven gemiddeld een half jaar langer dan personen die in het voorjaar zijn geboren. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het voedingspatroon van de moeder. Zij heeft in de zomerperiode allerlei gezonde groenten en fruit tot zich kunnen nemen en voldoende vitamine D kunnen vergaren door de zon. Ook in andere landen van de wereld leven mensen die in de herfst zijn geboren langer overigens.

Bijzondere herfstgroenten en fruit

In de herfst liggen er in de schappen van de winkels andere groente- en fruitsoorten dan in andere jaargetijden. Zo zijn er veel paddestoelen en paddestoelen te krijgen. Maar ook kastanjes en de echte Hollandse appels en peren ontbreken niet. Bovendien worden weer volop “gezellige groenten als stoofperen aangeboden die het huis zo heerlijk warm kunnen laten ruiken. Ook zijn er in de herfst weer volop mosselen te krijgen. Bovendien is het de tijd voor witlof en verse noten. Al die zaken samen maken dat de herfst ook culinair een ware belevenis is.

Halloween

Halloween is een Engels feest dat hoort bij de herfst en dat altijd wordt gevierd op 31 oktober, de avond voor Allerheiligen. Kinderen gaan tijdens dat festijn verkleed de straat op als het donker wordt en bellen dan aan bij de mensen in de buurt. Iedereen heeft zijn woning versierd met pompoenen en lichtjes. Vervolgens heeft degene die de deur opent de keuze uit trick of treat. Trick betekent dat de persoon in kwestie geplaagd wordt, treat betekent dat er een snoepje uitgedeeld moet worden. Vanzelfsprekend gebeurt dat laatste het meest en hebben de meeste mensen de nodige lekkere zaken in huis voor de kinderen die bij hen aanbellen. Ook in Nederland worden steeds vaker Halloweenoptochten georganiseerd. Ook zijn er veel feesten voor volwassenen waarbij die dan verkleed moeten in een outfit die er vaak nogal griezelig uitziet.

Lampionoptocht

Op 11 november wordt vanzelfsprekend in heel Nederland massaal met lampionnen gelopen. Dit lichtjesfeest brengt licht in de duisternis en de kinderen die hun liedje aan de deur zingen worden vaak beloond met iets lekkers of iets leuks.

De kaarsjes weer aan: gezelligheid in huis

Typisch herfst is ook dat de kachel weer wordt ontstoken, de kaarsjes ’s avonds weer aangaan en we met z’n allen thuis bij de open haard blijven. Warme chocolademelk of thee, na een vers gemaakt bord snert maken de herfst tot een bijzondere tijd van het jaar.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Typisch herfst: bijzondere groenten, gezelligheid en feest"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 16-11-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Natuur
Schrijf mee!