InfoNu.nl > Dier en Natuur > Natuur > Het Liesbos (Noord-Brabant)

Het Liesbos (Noord-Brabant)

Het Liesbos (Noord-Brabant) Het Liesbos is een bos in de provincie Noord-Brabant, met een ligging ten zuiden van het dorp Prinsenbeek en ten oosten van Etten-Leur. Het Liesbos is te vinden in de gemeente Breda, en bevindt zich vlak langs de spoorlijn en snelweg die er lopen van Breda naar Roosendaal. Het bos kent een bijzondere geschiedenis. Zo was het niet oorspronkelijk een bos, en werd het eerst gebruikt als jachtterrein.

De ligging

Het Liesbos is te vinden onder het dorpje Prinsenbeek dat zicht bevindt in de gemeente Breda (Noord-Brabant). Ten oosten van het bos ligt Breda, en ten westen van het bos is Etten-Leur te vinden. Vlakbij is ook de A58 te vinden, aan de noordkant van het bos. Deze snelweg is op sommige plekken ook te zien.

Algemene gegevens

Het Liesbos (voorheen: Liesbosch) heeft een oppervlakte van 200 hectare. Voornamelijk loofbomen zijn er te vinden. In het bos is het grootste percentage aan zomereiken te vinden van heel Nederland. Ook zijn er een aantal naaldbomen te vinden, die op hoger gelegen delen zijn geplant. De diversiteit qua planten is groot, omdat er veel hoogteverschillen bestaan tussen de verschillende stukken grond. In het bos zijn rechte paden te vinden, die vroeger gebruikt werden voor de jacht. Al vanaf 1899 wordt het gebied beheerd door Staatsbosbeheer.

Ontstaan van het Liesbos

Volgens gegevens van het Staatsbosbeheer is dit bos gecreëerd door mensen. Ook oudere kaarten bevestigen dat. In een oud document wordt het Liesbos beschreven als het land van Hage en Lies. Zo komt het waarschijnlijk aan de naam Liesbos. Het gebied stond altijd al vol met verschillende soorten vegetatie, maar nog niet met bomen.

Jachtgebied

In 1403 kreeg de Heer van Breda het gebied in bezit, dit voor een paar eeuwen lang. Eerst ging het bij de Heer van Breda om de Graven van Nassau, maar later ook om de familie van Oranje Nassau. Zij gebruikten het Liesbos als een jachtgebied (warande). Dit is te zien aan veel van de namen die in en om het Liesbos te vinden zijn zoals: Het Jachthuis, De Rustende Jager (café van vroeger) en het Jagerpad.

Bebossing

In 1794 werd het begin gemaakt aan het bos. Een deel van de grond werd gespit en er werden zaden (vooral eikels) gezaaid. Steeds meer bomen werden ingezaaid. In 1889 werd het Staatsbosbeheer opgericht, die het beheer van het Liesbos in handen had. Vanaf die tijd werden, in het hele gebied, ook bomen geplant. Ook kwam steeds meer bebouwing in en rondom het bos. Zo was de spoorlijn van Breda naar Roosendaal er aangelegd in 1860. En rond 1900 werd er een gemeentekerkhof met een lijkenhuis gebouwd, deze was bedoeld voor zwervers en daklozen.

Het Liesbos nu

Het Liesbos staat nu open voor bezoekers. In het bos zijn verschillende wandelpaden te vinden, met een café genaamd Boswachter Liesbosch. Het gehucht Lies bestaat nog steeds. Het is nu een buurtschap in de gemeente Breda en kent hooguit 100 inwoners. Vaak wordt dit plaatsje Liesbos genoemd.
© 2014 - 2017 Shiny, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Het Liesbos (Noord-Brabant)"

Infoteur: Shiny
Gepubliceerd: 03-04-2014
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Natuur
Schrijf mee!