Huisdieren: Polydactylie, wat is het?

Huisdieren: Polydactylie, wat is het? De meeste mensen staan er niet eens bij stil, maar onze huis-tuin-en-keuken kat kan zomaar een afwijkend aantal tenen hebben. We weten het niet eens altijd. Maar wat misschien belangrijker is, heeft het gevolgen of kan de kat er gewoon oud mee worden?

Hoe zit het met polydactylie?

Polydactylie is een afgeleide van het Griekse “Poly” wat “veel“ wil zeggen. Het Griekse “Dactylo” staat voor “teen” (of vinger). Al in de tijd van Darwin komen we katten met polydactylie tegen, het is dus niet een genetische afwijking van recente aard. Men gaat er vanuit dat het uit een spontane mutatie is ontstaan en dat niet beide ouders belast hoeven te zijn met het gen om een jong voort te brengen die polydactylie heeft. We onderscheiden twee vormen van polydactylie, te weten pre-axiaal en postaxiaal, waarbij deze laatste het meest zeldzaam is. Pre-axiaal is te vinden aan de binnenkant van de poot en deze tenen zijn nagenoeg altijd volledig ontwikkeld. Postaxiaal zit aan de buitenkant van de poot en is meestal sterk onderontwikkeld.

Normaal gesproken heeft de kat 18 tenen, waarbij de verdeling is 2 x 5 tenen bij de voorpoten en 2 x 4 tenen aan de achterpoten. De kat met polydactylie heeft dus meer tenen aan de poten. Zowel voor- als achterpoten kunnen ermee belast zijn.

Welke katten hebben er last van?

Feitelijk komt het niet alleen bij katten voor. Onder meer ook mensen, honden, vogels of cavia’s kunnen het hebben. Verder is er ook geen verschil tussen de aantallen in geslacht waar te nemen. De vererving is per ras specifiek en de vorm die katten hebben, lijkt relatief veel op wat je ook bij vogels ziet. Inmiddels is wel gebleken dat er twee rassen zijn die meer “last” hebben van polydactylie, te weten de Pixie Bob en de Maine Coon.

Hoe er mee om te gaan?

Gevolgen?

Strikt genomen heeft het hebben van extra tenen geen nadelige gevolgen, behalve dan dat de kat zich wellicht iets eerder kan verwonden aan de poot. Een kat kan ook met meer dan 18 tenen gewoon oud worden. Polydactylie kan echter een kenmerk van ernstiger onderliggende ziekten zijn. Het gaat nogal eens samen met andere ongewenste genen of kwalen. Het is belangrijk om, als je een kat met polydactylie hebt, deze door de dierenarts goed te laten onderzoeken. Niet dat dit per definitie aan het licht brengt wat er sleept, maar alertheid in combinatie met onderzoeken door een dierenarts, kan wel helpen. Het lastige is alleen dat er te weinig wetenschappelijk onderzoek naar gedaan is.

Oplossen

Aangezien meer dan 18 tenen hebben, geen probleem is om gezond oud te worden, zal er operatief niets aan gedaan worden. Dit is simpelweg niet nodig. Mocht het een kenmerk zijn van een dieperliggende kwaal, dan is het uiteraard afhankelijk van de kwaal of en zo ja, wat er aan gedaan kan en moet worden.

Tot slot

Direct is dus geen probleem als een kat meerdere tenen heeft, maar enige alertheid is wel aan te raden. Verder blijft het, ook met een kat met meer dan 18 tenen, gewoon genieten en veel liefde geven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Huisdieren: Polydactylie, wat is het?"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 25-05-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Dierenrijk
Schrijf mee!