InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Uitbaggeren van sloot of vijver

Uitbaggeren van sloot of vijver

Uitbaggeren van sloot of vijver Elke vijver en sloot moet met enige regelmaat schoongemaakt worden. Ze kunnen snel verontreinigd raken. Dat komt door het slib. Dit slib bestaat bijvoorbeeld uit plantenresten, zoals bladeren, en zand. Soms kan het slib verontreinigd zijn. Dat moet er gespecialiseerd bedrijf aan te pas komen. Het schoonmaken van de vijver heet baggeren. Er zijn veel Nederlandse baggerbedrijven. Bij baggeren gaat het om het schoonmaken van de bodem van een water, bijvoorbeeld een vijver of sloot, van zand, slib en andere lagen van de waterbodem. Het woord baggeren is afkomstig uit het woord bagger. De bagger is het slib. Dat slib ontstaan doordat afval, plantenresten, bladeren en materialen, zoals zand, naar de bodem zakken en daar niet meer weggaan. Het nadeel van slib kan zijn dat het op een gegeven moment zoveel wordt dat het bijvoorbeeld de doorvaart van schepen hinderen of de capaciteit om water op te vangen. Bovendien is het ook niet goed voor het aanzien van een vijver.

Baggeren van sloot of vijver

Vaak kan bagger ook verontreinigd zijn. Dat komt omdat er tijden waren waarin het niet zo nauw werd genomen met de schoonmaak van het water. Veel rivieren waren een stuk viezer dan het tegenwoordig het geval is. Ook veel boeren dumpten bijvoorbeeld hun mest in de sloot, omdat ze er dan maar vanaf waren. Tegenwoordig zijn er op dat gebied allemaal veel strengere regels, maar op veel plekken is de grond nog wel verontreinigd, doordat de afvalstoffen naar de bodem zijn gezakt en deel uit maken van het slib. Als er nooit gebaggerd is dan blijft dat slib verontreinigd. Er zijn in Nederland speciale bedrijven die dat soort slib kunnen weghalen.

Verwijderen van slib

Nederland heeft een lange geschiedenis op het gebied van baggeren. Nederland heeft veel water, dus er was regelmatig behoefte aan baggerwerk. Tot aan het begin van de 16e eeuw gebeurden baggeren met de hand. Daarna kwam de baggerbeugel. Dit was een schepnet met een lange steel waarbij veel vuil van de bodem kon worden geschraapt. Baggeren werd destijds ook gebruikt om turf te maken. In de 16e groeide de bevolking van Nederland snel, waardoor er veel meer turf nodig was. Joost Jansz Bilhamer ontwikkelde in 1572 de moddermolen. De broers Tymon en Adrianus Kater maakten de moddermolen. Daarmee kon tot een diepte van 5 meter worden gebaggerd. De sleephopperzuiger was weer een nieuwe uitvinding waarmee er vanaf de bodem zand kon worden opgezogen.

Nederlandse baggerbedrijven

Nederland heeft verschillende grote baggerbedrijven. Wij hebben de grootste baggervloot ter wereld. Daarna volgt België. De Nederlandse maatschappijen Van Oord en Boskalis zijn de grootste baggerbedrijven ter wereld met respectievelijk 4000 en 8000 werknemers. De Belgische bedrijven Jan De Nul en Deme volgen daarna. Zij hebben 4300 en 3500 werknemers. Er zijn ook vele kleine gespecialiseerde baggerbedrijven die er bijvoorbeeld in gespecialiseerd zijn om de sloot of vijver van particulieren en kleine (boeren)bedrijven uit te baggeren. Nederlandse bedrijven zijn de laatste jaren ook veel in het nieuws gekomen doordat ze bij verschillende internationale prestigeprojecten betrokken waren. Het ging dan vooral op het winnen van nieuw land. Dat gebeurde door het opspuiten van grond waardoor dit nieuwe land ontstaan. Zo waren Nederlandse bedrijven betrokken bij de bouw van de haven van Jubai, het opspuiten Chek Lap Kok voor de bouw van een nieuwe luchthaven in Hong Kong en het opspuiten van een eiland in de vorm van een palmboom in Dubai.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Uitbaggeren van sloot of vijver"

Reacties

Yvonne, 27-06-2017 10:37 #2
Wij hebben een natuurvijver van ongeveer 400 vierkante meter. Hij is in het midden 1 meter diep, aan de zijkanten 30 cm. Deze vijver is bijna geheel gevuld met slip van het blad en takken van de bomen. Wat zijn de kosten om deze vijver uit te laten baggeren en het slip af te voeren?

A. Kessels, 18-04-2011 00:09 #1
Kunt u mij vertellen waar ik een baggerschep of iets dergelijks kan vinden.
ik gebruik nu een vissersnet, maar dat is te slap en kwetsbaar.

Infoteur: Simcha
Laatste update: 15-12-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Special: Vijver
Reacties: 2
Schrijf mee!