InfoNu.nl > Dier en Natuur > Biologie > Het verschil tussen prokaryote en eukaryote cellen

Het verschil tussen prokaryote en eukaryote cellen

De Fylogenetische verwantschap tussen micro-organismen, kan bepaald worden door vergelijkende RNA-analyse. Hieruit is gebleken dat er eigelijk 3 verschillende cellulaire groepen kunnen gedefinieerd worden: de BACTERIA en de ARCHAEA die beiden een prokaryote celstructuur hebben, en de EUKARYA die een eukaryote celstructuur hebben. De Eukarya groepen vertegenwoordigen alle eukaryote cellulaire vormen van het leven (planten, dieren, fungi en eukaryote protista).

Voorouders

De 3 fylogenetische groepen worden verondersteld afkomstig te zijn van een gemeenschappelijke universele voorvader, vroeger in de ontwikkeling van het leven op aarde.

Het verschil tussen prokaryoten en eukaryoten

figuur2 / Bron: Rgranit, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)figuur2 / Bron: Rgranit, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
prokaryote cellen eukaryote cellen
niet gecompartimentaliseerdgecompartimentaliseerd
geen nucleaire membranenwel nucleaire membranen
geen mitochondriënwel mitochondriën
geen endoplasmatisch reticulumwel endoplasmatisch reticulum
geen golgi-apparaat of lysozomenwel golgi-apparaat of lysozomen
geen mitotisch delende chromosomen (wel circulaire dsDNA)wel mitotische celdelingen
ribosomen zijn 70S (30S + 50S) grootribosomen zijn 80S (40S + 60S) groot
membranen zonder sterolenmembranen wel sterolen

Het verschil tussen bacteriën en Archaea

  • Bacteriën bevatten peptidoglycaan (ook mureïne of mucopeptide genoemd). Deze mureïne bevat een speciale suiker die nergens anders in de natuur wordt aangetroffen. Archaea bevatten een pseudomureïne die verschilt in structuur.
  • Het 16S rRNA van de 2 verschillende bacteriële koningrijken is geheel verschillend.
  • Er bevinden zich geen pathogenen bij Archaea.

Gram-positieve en Gram-negatieve bacteriën

Bacterïen worden ingedeeld in 2 groepen op basis van hun verschil in GRAM-kleuringen. In deze kleuring worden hitte-gedode bacteriën behandeld met kristalviolet en vervolgens met iodium. deze behandeling vormt een kleurcomplex in de bacteriële celwand. Behandeling van de gekleurde bacteriën met ontkleurend agens zoals ethanol, zal het complex bij sommige bacteriën wegwassen. Deze worden opnieuw tegengekleurd met safranine of easine. Bacteriën die rood kleuren noemen we dan GRAM-negatief. Bacteriën die na de tweede kleuring niet meer rood worden, worden GRAM-positief genoemd.

De wetenscahppelijk woorden en uitleg hierover, kan je terugvinden op Wikipedia.

Ben je geintresseerd in de wereld van de micro-biologie en wil je meer informatie hieromtrent, dan is hier een interessante site:
gsbs.utmb.edu/microbook/toc.htm
Gerelateerde artikelen
Bacteriën nader bekeken: de Gram-kleuringBacteriën nader bekeken: de Gram-kleuringBacteriën zijn organismen die zo klein zijn dat ze met het blote oog niet kunnen worden waargenomen. Om ze te kunnen bes…
Bacteriën, wat hebben we er aan?Veel mensen schrikken terug als ze horen dat bacteriën tussen ons rondzwerven, een groep ziekmakers om om heen. Maar wie…
Gram-negatieve bacteriënTot de gram-negatieve bacteriën behoren enkele belangrijke verwekkers van bacteriële infecties. Maar wat betekend gram-n…
Bacteriën nader bekeken: morfologie onder de microscoopBacteriën nader bekeken: morfologie onder de microscoopBacteriën zijn te klein om met het blote oog te kunnen zien. Onder de microscoop echter kunnen verschillende kenmerken o…
Microbiologie in voedsel: een inleidingMicro-organismen zijn eencellige organismen, en we vinden ze overal. Onder de verschillende organismen onderscheiden we:…
Bronnen en referenties
  • Medical Microbiology 3rd dition; 1998 P.R. Murray, K.S. Rosenthal, G.S. Kobayashi & M.A. Pfaller. Mosby, St. Louis, Missouri. ISBN-8151-9035-2
  • Brock Biology of Microorganisms, 2000 9th edition, Madigan, Martinko, Parker, Prentice Hall, Upper Saddle River, NJ 07458-ISBN 0-13-081922-0
  • Afbeelding bron 1: Rgranit, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Het verschil tussen prokaryote en eukaryote cellen"

Infoteur: Raphaella
Laatste update: 23-04-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Biologie
Schrijf mee!