InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Medicijnen toedienen aan katten

Medicijnen toedienen aan katten

Medicijnen toedienen aan katten Een zieke kat helpen door medicijnen te geven is geen eenvoudige opgave. Katten gebruiken hun scherpe nagels als ze geen vieze pillen willen slikken. Sommige katten zijn slim en trekken gelijk een sprintje naar zolder als je de medicijnpot pakt. Gelukkig is de mens slimmer. Er is niet één geldige methode die op alle katten toepasbaar is.

Inhoudsopgave

List

Nadat je meerdere keren medicijnen hebt gegeven aan een kat, merkt de kat aan hoe je op hem afloopt dat je een pil wilt geven. Hij herkent het fenomeen pil geven en rent keihard weg. Voor je het weet ben je kat en muis aan het spelen en moet je hem eerst vangen. Daarom is het beter een list te gebruiken. Je bukt om hem een snoepje te geven, of hij komt na een vermoeiende dag ´s avonds op schoot. Katten die kunnen luisteren zijn iets gemakkelijker. Je roept hem bij je om te aaien. Dan pak je een reeds klaar gelegde pil van tafel. Zo voorkom je dat hij bij het open draaien van het potje al weg vliegt. Het is niet zo dat een kat hierna nooit meer op schoot komt. Katten vergeten snel. Hun liefde is onvoorwaardelijk maar voor hen telt ook dat jij als baas de grote maaltijdgever bent.

Nekvel

Daarna pak je de kat bij zijn nekvel. Dat doet geen pijn. Wanneer katten jong zijn tilt de moederkat de jonkies op door in het nekvel te bijten. Wanneer je daar een kat pakt, wordt hij rustig en ontspant hij zich. Met je andere hand duw je de pil in zijn bek. De kat houdt waarschijnlijk zijn tanden stijf op elkaar. Je duwt de pil tegen zijn tanden aan terwijl je andere hand hem bij zijn nekvel stil houdt. Na een paar seconden gaat zijn bek dan toch open. Sommige katten duwen de pil met de tong weer naar buiten. Wacht daarom even met de kat loslaten zodat hij moet slikken. Houd er rekening mee dat kat met zijn tong de pil naar buiten duwt. Wanneer je één of twee vingers voor zijn bek houdt, tegen zijn tanden aan, dan valt de pil gelijk terug achterin zijn keel. Hij kan hem niet uitspugen en moet de pil doorslikken. Je kunt ook met je vinger helemaal de bek van de kat ingaan maar dat is iets minder fris en een nare ervaring voor het beestje.

Slikken

Het doorslikken van de pil is het meest heikele punt. De kat doet er alles aan om iets wat hij niet vertrouwt niet door te slikken. Soms vind je een pilletje in de drinkbak. Vaak ligt de pil gewoon op het tapijt ergens in huis. Een kat houdt niet van dwangmatig eten en zal er alles aan doen om te voorkomen dat hij de pil doorslikt. De truck met twee vingers voor zijn bek zodat de uitgespuugde pil achterin zijn keel valt werkt misschien niet voor elke kat. Aangezien iedere kat anders is is het raadzaam een andere manier te vinden als het niet lukt. Wanneer de pil eenmaal in zijn bek zit is het halve werk gedaan. Het laten doorslikken is de andere helft. Vaak is het genoeg even stil te zitten totdat je aanneemt dat hij heeft geslikt.

Vers water

Het is altijd goed de kat vers water te geven na een pil. Hopelijk gaat hij direct een beetje drinken,. Hij vergeet de nare ervaring weer snel want later op de dag komt hij weer bij je om geaaid te worden. Eten geven na een pil is ook een goed idee. Een pil kan vaak niet op de nuchtere maag liggen. Het is niet goed om medicijnen door het eten te doen. Omdat medicijnen vies smaken is dan het eten vies en lust de kat het niet. De kat eet helemaal niets. Een hele pil door het eten heeft een kat snel genoeg door, dan laat hij de pil alsnog op het bord liggen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Unsplash, Pixabay
  • Informatie van vriend die kattenliefhebber is
  • Eigen ervaring

Reageer op het artikel "Medicijnen toedienen aan katten"

Reactie

Martha, 17-08-2015 20:19 #1
Onze kat moet 2x daags iets slikken, 's ochtends in totaal anderhalf en 's avonds 1 tabletje. Ze mogen worden fijngedrukt en opgelost worden in voer. Na tevergeefs allerlei dure oplossingen uitgeprobeerd te hebben, kwam ik er achter dat het bij ons het beste werkt door het fijngemaakte pilletje te mengen met twee theelepeltjes van een blikje gourmet mousse en aangelengd met ongeveer 4 theel. water, zodat het een dun papje wordt. 's Avonds meng ik het door het vocht van een 50mg zakje gourmet of sheba, wat van de brokjes er bij en bijna elke dag eet ze (bijna) alles met smaak op. Reactie infoteur, 18-08-2015
Een beetje experimenteren kan soms helpen :-)

Infoteur: Tom008
Laatste update: 07-05-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Reacties: 1
Schrijf mee!