InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Ziektes bij de geit: bloedarmoede

Ziektes bij de geit: bloedarmoede

Ziektes bij de geit: bloedarmoede Geiten kunnen, net als mensen en andere dieren, bloedarmoede krijgen. Bloedarmoede ontstaat vaak niet uit zichzelf, en kan gezien worden als een symptoom van diverse ziektes, aandoeningen en andere oorzaken. Hoewel bloedarmoede vrij onschuldig kan zijn, kan het bij geen of een te late behandeling schadelijke en zelfs dodelijke gevolgen hebben. Wat is bloedarmoede bij de geit precies, wat zijn de symptomen en hoe kan bloedarmoede behandeld worden?

Inhoud

Andere benamingen

Bloedarmoede wordt ook wel aneamie genoemd.

Wat is bloedarmoede?

Bloedarmoede houdt in dat het bloed van geiten te weinig rode bloedcellen bevat. Het tekort aan rode bloedcellen kan verschillende oorzaken hebben, zoals een wormbesmetting, zwaar bloedverlies of een gebrek aan bepaalde mineralen. De rode bloedcellen zijn erg belangrijk, omdat deze cellen zuurstof in het lichaam transporteren. Wanneer er te weinig bloedcellen aanwezig zijn, krijgen de organen te weinig zuurstof binnen, wat kan leiden tot het falen van diverse orgaanstelsels, tot het zelfs volledig wegvallen van belangrijke lichaamsfuncties. Bij ernstige bloedarmoede kan het zelfs voorkomen dat het dier aan de gevolgen hiervan komt te overlijden.

Symptomen van bloedarmoede

Bloedarmoede bij de geit is te herkennen aan:
  • Algemene vermoeidheid
  • Zuurstofgebrek
  • Een verstoorde vitaliteit
  • Lusteloosheid
  • Een vertraagde groei (bij jonge dieren).

Wanneer de dierenarts waarschuwen?

Wanneer je het vermoeden hebt dat een van jouw geiten bloedarmoede heeft, is het van belang direct de dierenarts of veearts hiervan op de hoogte te brengen. De veearts kan kijken of het inderdaad gaat om bloedarmoede. Zo ja, dan zal de dierenarts ook de achterliggende oorzaak van de bloedarmoede achterhalen, en aan de hand van de gevonden oorzaak een behandeling instellen.

Behandeling van bloedarmoede

De behandeling van bloedarmoede kan uit verschillende methoden bestaan. De gekozen behandeling hangt af van de oorzaak van de bloedarmoede, zoals ijzergebrek, hevig bloedverlies, kopergebrek, een tekort aan vitamine B12 of een andere oorzaak. Pas wanneer de oorzaak van de bloedarmoede wordt behandeld, kan ook de bloedarmoede langzaamaan verdwijnen.

Bij een gebrek aan koper, ijzer en/of vitamine B12 zal de behandeling voornamelijk bestaan uit het extra toedienen van deze mineralen en vitaminen. Wordt het echter veroorzaakt door een wormbesmetting, is het vaak voldoende om de wormen te bestrijden en wordt er soms een ijzerpreparaat voorgeschreven om de behandeling te versnellen. Ook wordt er vaak extra ijzerhoudende voeding voorgeschreven.

Oorzaken van bloedarmoede

Bloedarmoede kan verschillende oorzaken hebben. In Nederland wordt bloedarmoede voornamelijk veroorzaakt door de volgende oorzaken.

Zwaar bloedverlies

Zwaar bloedverlies komt vaak voor na een ongeval, bijvoorbeeld doordat de geit gevallen is of zich heel hard gestoten heeft. Ook een zware bevalling kan voor extreem bloedverlies zorgen. De meeste mensen denken dat dit extreme bloedverlies uitwendig moet zijn, dus dat er een grote wond is waar het bloed zichtbaar uit stroomt. Dit is echter niet het geval, het bloedverlies kan ook inwendig zijn en is het dus vanaf de buitenkant niet zichtbaar dat er een bloeding is. Wanneer zwaar bloedverlies niet behandeld wordt, komt de geit altijd te overlijden. Het is dan ook van groot belang de dierenarts zo spoedig mogelijk te waarschuwen.

Snelgroeiende dieren

Jonge geiten groeien vaak erg snel. Het lichaam moet in rap tempo nieuwe cellen aanmaken om de groei te kunnen bijbenen. Dit houdt dus ook in dat er voldoende nieuwe rode bloedcellen aangemaakt worden. Soms gaat de aanmaak van rode bloedcellen langzamer, waardoor er verhoudingsgewijs een tekort aan rode bloedcellen ontstaat: de bloedarmoede is ontstaan.

Tekort aan vitamine B

Een tekort aan vitamine B wordt gezien als een gebrekziekte. Er zijn diverse soorten B-vitamines, en vooral de B12 kan bij een gebrek zorgen voor bloedarmoede. B12 zorgt vooral voor een goede groei bij jonge en drachtige dieren, en zorgt er tevens voor dat andere vitamines en aminozuren hun werk beter kunnen uitvoeren. Daarnaast kan vitamine B12 bij een gebrek ook voor ongeboren geiten ernstige risico's met zich meebrengen omdat het voor aangeboren afwijkingen zorgt.

Drachtige geiten

Drachtige geiten maken meer bloed aan. Hoogdrachtige geiten hebben naar schatting 10 tot 20 procent meer bloedvolume dan voor hun dracht. De toegenomen hoeveelheid bloed is belangrijk, omdat er zo voldoende voedingsstoffen naar de placenta getransporteerd kunnen worden om de ongeboren geiten van voldoende voedingsstoffen en zuurstof te voorzien. Soms is de behoefte aan extra bloed zo groot geworden aan het einde van de dracht, dat het lichaam niet snel genoeg kan voldoen aan de vraag. Er ontstaat dan bloedarmoede.

Gebrek aan ijzer en koper

Een gebrek aan de mineralen ijzer en/of koper kan ook leiden tot bloedarmoede bij de geit. Een gebrek aan deze mineralen wordt ook een gebrekziekte genoemd. IJzer is een belangrijk bestanddeel bij de vorming van nieuwe rode bloedcellen en het transport van zuurstof door het lichaam. Koper kan op zijn beurt ook voor bloedarmoede zorgen wanneer dit mineraal te weinig aanwezig is in het lichaam.

Wormbesmetting en leverbotbesmetting

Bloedarmoede kan ook veroorzaakt worden door een zware besmetting met diverse wormen en leverbot. Deze parasieten leven van het bloed van de gastheer, dus de geit. Wanneer de wormen of leverbot in grote getale aanwezig zijn, kunnen zij samen zoveel bloed nuttigen, dat er een tekort aan bloed is ontstaan met als gevolg bloedarmoede. Behandeling van deze vorm van bloedarmoede is het bestrijden van de wormen en/of leverbot en het toedienen van extra ijzer.

Bloedarmoede voorkomen

Niet in alle gevallen is bloedarmoede bij de geit te voorkomen. Toch zijn er een aantal manieren om de kans op bloedarmoede te verkleinen, namelijk:

Ontworm de geiten regelmatig

Door op regelmatige basis te ontwormen, worden mogelijk voorkomende wormen bestreden en kan op die manier geen bloedarmoede ontstaan.

Zorg voor een juiste en gebalanceerde voeding

Door een gebalanceerde voeding aan te bieden aan geiten die voldoende mineralen en vitamines bevat, is de kans op bloedarmoede door een gebrek aan één of meerdere vitamines/mineralen vele malen kleiner.

Extra ijzer

Wanneer de geit na een ongeval of zware bevalling veel bloed is verloren, kan er na overleg met de dierenarts tijdelijk extra ijzer aan de voeding worden toegevoegd. Op die manier kan het lichaam sneller herstellen en is de kans op ontwikkeling van bloedarmoede kleiner.

Krachtvoeding voor de juiste diergroep

Drachtige dieren en jonge dieren die in de groei zijn hebben een vergrote kans op bloedarmoede. Hou deze dieren ook goed in de gaten en het is belangrijk om voor deze groep geiten extra oog te hebben voor een gebalanceerde voeding. Koop ook voeding dat geschikt is voor het dier, zo zijn er speciale krachtvoeders te koop voor drachtige en jonge geiten, waar bepaalde mineralen en vitamines meer voorkomen dan in reguliere krachtvoeders.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bloedarmoede of anemie: oorzaken, symptomen en behandelingBloedarmoede of anemie: oorzaken, symptomen en behandelingBloedarmoede, of ook wel in medische termen anemie genoemd, kenmerkt zich door een te laag gehalte aan rode bloedcellen…
Oververmoeidheid: Bloedarmoede (Anemie)Oververmoeidheid: Bloedarmoede (Anemie)Voel je je oververmoeid? Bloedarmoede kan de oorzaak zijn. Bloedarmoede of anemie ontstaat wanneer er te weinig rode blo…
Ziektes bij de geit: coccidiose, mijten en luizenZiektes bij de geit: coccidiose, mijten en luizenBij geiten kunnen diverse parasieten voorkomen. De meest voorkomende parasieten bij de geit zijn coccidiose, luizen en m…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: UlliPixa / Pixabay
  • https://www.levendehave.nl/dierenwikis/schapen/haemonchose
  • Boek: Geiten. Auteur: Hans L. Schippers. ISBN: 978-90-8740-004-0
  • http://www.dgz.be/nieuwsbericht/wees-alert-voor-bloedarmoede-veroorzaakt-door-de-rode-lebmaagworm
  • http://www.wikisailor.com/hoe-natuurlijk-behandelen-bloedarmoede-bij-geiten.html

Reageer op het artikel "Ziektes bij de geit: bloedarmoede"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 05-09-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Special: Zieke geit
Schrijf mee!