InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Ziektes bij de geit: Engelse ziekte of rachitis

Ziektes bij de geit: Engelse ziekte of rachitis

Ziektes bij de geit: Engelse ziekte of rachitis De Engelse ziekte veroorzaakt bij geiten het kromgroeien van de botten in de poten. Ook worden er botwoekeringen waargenomen op de beengroeinaden, en komt er bij een deel van de lammeren met Engelse Ziekte ook afwijkingen aan de nieren en/of lever voor. Wat is de Engelse ziekte precies, welke behandelingen zijn er mogelijk en hoe kan je de Engelse ziekte bij de geit herkennen?

Inhoud

Andere benamingen

De Engelse ziekte wordt ook wel rachitis genoemd of vitamine D-tekort. In het Engels wordt de Engelse ziekte ‘rickets’ genoemd.

Wat is de Engelse ziekte

De Engelse ziekte is een gebrekziekte die zorgt voor verkromming van de botten en verdikkingen rond de groeinaden van de lange botten in het lichaam van de geit. Deze aandoening bij de geit wordt vooral veroorzaakt door een tekort aan vitamine D in de voeding, een tekort aan zonlicht en/of een verkeerde kalk-fosforverhouding in de voeding. Het is een ziekte die zorgt voor afwijkingen aan de botten, en dan met name de botten in de poten en aan de ribben.

Welke geiten worden getroffen

In principe krijgen alleen jonge geiten te maken met de Engelse ziekte, daar zij nog volop in de groei zijn en de botten zich ook nog in rap tempo ontwikkelen. Bij de meeste geitlammeren ontstaan de eerste symptomen tussen de 14e en 21e dag na de geboorte.

Symptomen Engelse ziekte

Engelse ziekte bij de geit is vooral te herkennen aan de volgende symptomen:
  • De lange beenderen in de poten van de geit verkrommen. Dit is zeer duidelijk te zien, omdat de poten van de geit niet recht zijn, maar gebogen.
  • Ook komen er beenwoekeringen rond de beengroeinaden voor, waardoor er op de plaatsen waar de groeinaden van de botten zijn, brede stukken bot zichtbaar zijn die bij een gezond dier nooit aanwezig zijn.
  • Op de ribben kunnen bij de overgang van bot naar kraakbeen ook botwoekeringen voorkomen. Deze woekeringen worden ook wel rozenknopjes genoemd, en zijn voor een ervaren iemand goed te voelen bij de geit.
  • Bij een groot deel van de lammeren met Engelse ziekte, worden ook afwijkingen aan de nieren en de lever aangetroffen. De reden hiervan is nog onbekend, daar hier nog nooit echt wetenschappelijk onderzoek naar gedaan is.

Wanneer een dierenarts waarschuwen

Wanneer je het vermoeden hebt dat jouw geit aan de Engelse ziekte lijdt, is het van belang de veearts direct op de hoogte te brengen. Hij zal langskomen om de geit te onderzoeken.

De diagnose stellen

Meestal is aan de hand van de symptomen (de kromme beenderen, en beenwoekeringen rond de groeinaden) al te bevestigen dat het om de Engelse ziekte gaat. Daarnaast zal er in bijna alle gevallen bloedonderzoek gedaan worden, om na te gaan wat de achterliggende oorzaak van de Engelse ziekte is.

Behandeling van de Engelse ziekte bij geiten

Aan de schade die door de Engelse ziekte is ontstaan, kan niet veel meer gedaan worden. Wel kan er, naar aanleiding van het bloedonderzoek, bepaald worden wat de oorzaak is van de aandoening. Bij een vitamine D-gebrek zal er vooral vitamine D voorgeschreven worden en wordt er aangeraden het dier regelmatig buiten te laten lopen. Indien er sprake is van een verkeerde kalk-fosforverhouding in het lichaam, zal er samen met de dierenarts een dieet op gesteld worden of worden er extra mineralen voorgeschreven om de verhoudingen in het bloed weer kloppend te krijgen. Door de oorzaak van Engelse ziekte weg te nemen, kan verergering van de ziekte voorkomen worden.

Indien de ziekte niet of niet op tijd behandeld wordt, kan de stand van de beenderen dermate slecht geworden zijn, dat er geen andere oplossing meer is dan het dier uit zijn of haar lijden te verlossen. De dierenarts zal altijd samen met de eigenaar bekijken wat de beste behandeling voor de getroffen geit is.

Engelse ziekte voorkomen

De Engelse ziekte is gemakkelijk te voorkomen door te zorgen voor een gebalanceerd dieet. Ook het buiten laten lopen van de geit verkleint de kans op de ontwikkeling van deze aandoening, daar vitamine D ook onder invloed van het zonlicht door de huid kan worden aangemaakt. Voor lammeren is het tevens erg belangrijk om speciale lammerkorrel toegediend te krijgen. Dit is een krachtvoeding speciaal ontwikkeld voor geitlammeren, waar bepaalde vitamines en mineralen (zoals vitamine D, kalk en fosfor) in grotere hoeveelheden aanwezig zijn dan bij de voeding voor volwassen dieren het geval is. Let er daarnaast goed op dat de lammeren goed bij hun moeder drinken, en indien ze met de fles grootgebracht worden, dat er gebruik gemaakt wordt van geitenmelk of een melkpoeder dat speciaal is samengesteld voor geitlammeren.

Aanverwante ziektes

De Engelse ziekte vertoont overeenkomsten met de aandoeningen OCD en spastische parese. Beide aandoeningen vallen ook in de categorie botaandoeningen, maar onderscheiden zich van elkaar doordat de symptomen (deels) verschillen en ook de oorzaken elders gezocht moeten worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ziektes bij de geit: slepende melkziekte of acetonemieZiektes bij de geit: slepende melkziekte of acetonemieSlepende melkziekte, ook wel acetonemie of drachtigheidsvergiftiging genoemd, is een levensbedreigende aandoening die vo…
Ziektes bij de geit: melkziekteZiektes bij de geit: melkziekteMelkziekte is een aandoening bij de geit, die kan voorkomen in de laatste twee weken van de zwangerschap en de eerste tw…
De Nederlandse melkgeitDe Nederlandse melkgeitDe Nederlandse melkgeit is het meest bekende ras in Nederland. Het heeft zijn naam dan ook te danken aan de hoeveelheid…
Geitenras: Belgische hertegeit en Vlaamse geitGeitenras: Belgische hertegeit en Vlaamse geitVerspreid over de wereld zijn er ongeveer 200 geitenrassen, waaronder de Belgische hertegeit en de Vlaamse geit. De Belg…
Ziektes bij de geit: tetanusZiektes bij de geit: tetanusTetanus is een zeer gevaarlijke aandoening die wordt veroorzaakt door de bacterie Clostridium tetani. Besmetting bij de…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pexels / Pixabay
  • Boek: Geiten. Auteur: Hans L. Schippers. ISBN: 978-90-8740-004-0
  • http://www.groenkennisnet.nl/nl/groenkennisnet/show/Pijnlijke-botproblemen-bij-geiten.htm
  • http://edepot.wur.nl/394229
  • https://www.levendehave.nl/dierenwikis/geiten/rachitis-engelse-ziekte-en-andere-botproblemen-bij-geiten

Reageer op het artikel "Ziektes bij de geit: Engelse ziekte of rachitis"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 05-09-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Special: Zieke geit
Schrijf mee!