InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Ziektes bij de geit: diarree

Ziektes bij de geit: diarree

Ziektes bij de geit: diarree Geiten kunnen om diverse redenen diarree krijgen. Sommige oorzaken zijn vrij onschuldig bijvoorbeeld door het eten van te veel jong gras of een ernstige wormbesmetting, terwijl andere veroorzakers van diarree zeer schadelijk kunnen zijn en zelfs de dood tot gevolg kunnen hebben. Voorbeeld hiervan is paratuberculose. Daarnaast kan diarree bij zeer jonge lammeren veel schadelijker zijn dan wanneer een volwassen geit dunne ontlasting heeft. Hoe kan je diarree herkennen, welke oorzaken zijn er en hoe kan je ervoor zorgen dat de diarree bij de geit weer stopt?

Inhoud

Wat is diarree

Diarree is het hebben van dunne ontlasting, wat afwijkt van het normale ontlastingspatroon. Er zijn verschillende gradaties van diarree, uiteenlopend van iets dunnere ontlasting, tot waterdunne ontlasting wat voornamelijk uit vloeistof bestaat met kleine vlokken ontlasting erin.

Oorzaken van diarree bij de geit

Diarree bij geiten kan diverse oorzaken hebben, waarvan de meest voorkomende oorzaken vrij onschuldig zijn. Toch zijn er ook enkele oorzaken van diarree die zeer gevaarlijk zijn en zelfs besmettelijk kunnen zijn voor de mens. Het kan dan ook voorkomen dat de diarree toe te schrijven is aan een aandoening die een vaak dodelijke afloop kent.

Diarree door verkeerde voeding

In de meeste gevallen komt diarree bij geiten door verkeerde voeding of een verkeerd voedingspatroon. Dat wordt vaak veroorzaakt door een overdaad aan te veel en te jong gras. Ook een teveel aan krachtvoer (geitenbrok) kan diarree in de hand werken. Daarom is het altijd erg belangrijk om geiten voldoende ruwvoer te geven, omdat dit een optimale spijsvertering in de hand werkt en een goed ontlastingspatroon.

Een verkeerde voeding kan ook diverse gebrekziekten bij de geit veroorzaken. Gebrekziekten kunnen soms ook voor diarree zorgen.

Diarree door parasieten

Diarree kan daarnaast ook veroorzaakt worden door ernstige parasitaire aandoeningen. Hierbij kan je denken aan een besmetting met coccidiose, lintwormen, leverbot of maagdarmwormen.

Paratuberculose

In zeldzame gevallen kan paratuberculose ook voor diarree zorgen bij de geit.

Miltvuur

Bij miltvuur ontstaan er bloedingen uit alle lichaamsopeningen, waaronder de anus. Het bloed kan vermengd zijn met waterige diarree.

Diarree bij pasgeboren lammeren

Pasgeboren lammeren zijn erg vatbaar voor infecties. Het is dan ook erg belangrijk voor lammeren dat zij zeer snel na de geboorte de eerste moedermelk (biest) drinken. In de biest zitten belangrijke afweerstoffen van de moeder, die het pasgeboren lam de eerste weken en maanden beschermen tegen ziektes en infecties. Wanneer je merkt dat een pasgeboren lam niet of niet voldoende drinkt, is het belangrijk om het lam wat gemolken biest per fles toe te dienen.

Lammeren die diarree hebben, kunnen dit ook krijgen wanneer de melk van de moeder afwijkend is. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn wanneer de moedergeit een uierontsteking heeft.

Wanneer de dierenarts waarschuwen

Wanneer je merkt dat een geit diarree heeft, is het belangrijk om de oorzaak te achterhalen om de diarree te stoppen. Bekijk daarnaast de algehele conditie van het dier, als het een zieke indruk maakt of nog andere symptomen heeft, is het belangrijk zo snel mogelijk de veearts op de hoogte te brengen. Geiten horen normaal gesproken geen diarree te krijgen, ze kunnen erdoor uitdrogen en wanneer het niet behandeld wordt er zelfs aan overlijden.

Behandeling van diarree

Diarree kent verschillende behandelmogelijkheden. Welke behandeling op een geit van toepassing is, is afhankelijk van de onderliggende oorzaak. Bij worminfecties of parasitaire infecties zal een wormenkuur benodigd zijn, soms in combinatie met een antibioticakuur.

Wordt de diarree veroorzaakt door verkeerde voeding of een verkeerd voedingspatroon, dan kan de geit het beste apart gezet worden van de kudde. Geef de geit enkel water en hooi te eten. Krachtvoer, gras en andere voedingsmiddelen mogen niet gegeven worden. In sommige gevallen wil de geit geen water drinken, dan kan je eventueel hooithee neerzetten voor de geit. Hooithee maak je door een flinke pluk hooi een hele dag in een emmer warm water te laten trekken. Geef dit mengsel aan de geit.

Bij andere aandoeningen moeten de onderliggende oorzaken ook behandeld worden.

Bij ernstige diarree kan de dierenarts ook medicijnen voorschrijven die ervoor zorgen dat de diarree stopt. Dit wordt echter alleen gedaan wanneer er gevaar voor uitdroging dreigt, of wanneer de geit al is uitgedroogd. Soms besluit de dierenarts de geit ook een infuus met vocht te geven, al dan niet gecombineerd met het toedienen van belangrijke mineralen en zouten om de lichaamsfuncties op peil te houden.

Diarree voorkomen

Diarree bij de geit is niet altijd te voorkomen, maar er zijn wel een paar maatregelen die genomen kunnen worden om de kans op diarree te verkleinen, namelijk:
  • Zorg voor een goed voeraanbod. Geef de geiten voldoende ruwvoer, en geef ze maar weinig krachtvoer.
  • Laat geiten niet de hele dag door vers, jong gras eten, omdat dit tot spijsverteringsstoornissen kan leiden.
  • Ontworm de geiten regelmatig, het liefst elke twee tot vier maanden. Op de bijsluiter van het ontwormingsmiddel staat de frequentie waarop dit middel toegediend moet worden.
  • Wanneer je de beschikking hebt over meerdere weiden, is het belangrijk de geiten niet te lang in één weide te laten grazen. Het beste is om de geiten twee weken op een weide te laten lopen, en de weide daarna minstens twee weken leeg te laten. Dit omdat de wormen die in de ontlasting terecht zijn gekomen op deze manier niet voor nieuwe besmettingen of herbesmetting kunnen zorgen omdat de wormen na een periode van twee weken allemaal gestorven zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aandoeningen: diarree, acuut of chronischDiarree is een verschijnsel wat veel voorkomt en wat vele ongemakken met zich mee kan brengen. Diarree is een plotseling…
Last van diarree?Last van diarree?Bij diarree heb je last van een dunne soms waterige ontlasting. Het is erg vervelend als je last hebt van diarree vooral…
Infectieziekten bij kinderen DiarreeIedereen weet wel wat het is en als een kindje het heeft is het ontzettend vervelend; Diarree. Iedereen heeft wel eens D…
Diarree, Hoe komt het en wat doe je eraan?Diarree, Hoe komt het en wat doe je eraan?Iedereen kent het wel: Diarree. Helaas is dit een overlast wat vaak voorkomt en in de volksmond ook wel genoemd: spetter…
De kat met diarreeDe kat met diarreeIedereen die een of meerdere katten heeft zal er vroeg of laat mee te maken krijgen, je kat heeft diarree. Diarree kan v…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Congerdesign / Pixabay
  • Boek: Geiten. Auteur: Hans L. Schippers. ISBN: 978-90-8740-004-0
  • https://www.levendehave.nl/dierenwikis/geiten/diarree-bij-geiten
  • http://www.schapendokter.nl/pagina/schapenziekten/diarree-bij-lammeren.html
  • http://edepot.wur.nl/274420
  • https://geiten.startpagina.nl/forum/topic/752453/dairree-neem-het-serieus/
  • http://www.dapell.nl/nl/ziekten-geit-rundvee

Reageer op het artikel "Ziektes bij de geit: diarree"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 05-09-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Special: Zieke geit
Schrijf mee!