InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Ziektes bij de geit: tetanus

Ziektes bij de geit: tetanus

Ziektes bij de geit: tetanus Tetanus is een zeer gevaarlijke aandoening die wordt veroorzaakt door de bacterie Clostridium tetani. Besmetting bij de geit vindt vooral plaats via wondjes die in, op of rond de bek voorkomen, of via wondjes aan de onderkant van de benen. Bij tetanus worden de zenuwbanen van het centrale zenuwstelsel aangepast, en ook de spieren verkrampen. Dit uit zich onder andere in het achterover houden van de kop, een stijve tred, stijve oren en staart. Ook worden de kaken hard op elkaar geklemd, waardoor de ziekte ook wel ‘klem’ of ‘kaakkramp’ genoemd wordt. Tetanus is in de meeste gevallen dodelijk, maar er is een goede vaccinatie beschikbaar om geiten tegen tetanus te beschermen.

Inhoud

Andere benamingen

Tetanus staat ook bekend onder de (oude) namen klem, kaakklem en kaakkramp.

Wat is tetanus

Tatanus is een zeer schadelijke ziekte welke ontstaat uit de sporen van de bacterie Clostridium tetani.

Besmetting met tetanus

Geiten (en andere dieren en mensen) kunnen besmet raken met tetanus, wanneer de sporen van deze bacterie via een open wondje of slijmvliezen in het lichaam en de bloedbaan terecht komen. De sporen die ontkiemen (groeien) scheiden tijdens het ontkiemen gifstoffen af. Deze gifstoffen verspreiden zich via de zenuwbanen in het lichaam van de geit. Door deze verspreiding zullen uiteindelijk het centrale zenuwstelsel en de spieren van de geit verkrampen.

De eerste symptomen van tetanus verschijnen tussen de tweede en tiende dag na de besmetting.

Symptomen van tetanus bij de geit

Geiten die besmet zijn met tetanus, kunnen de volgende symptomen laten zien:
  • Stijve manier van bewegen
  • Het naar achteren houden van de kop en deze niet in de normale houding kunnen terugbrengen
  • De oren staan stijf en kunnen haast niet meer bewegen
  • De staart staat stijf
  • Paniekerige uitdrukking in de ogen. Doordat de geit verkrampte spieren heeft, zal het dier hoogstwaarschijnlijk in paniek raken.
  • De kaken worden op elkaar geklemd. Het openen van de bek is niet of nauwelijks meer mogelijk – het dier heeft dus ook niet meer de mogelijkheid om te eten of te drinken
  • Sterke vermagering als gevolg van de opeengeklemde kaken. De vermagering wordt echter zelden gezien, omdat de dieren voor die tijd vaak al zijn overleden.

Wanneer een dierenarts bellen

Wanneer je het vermoeden hebt dat een zieke geit last heeft van tetanus, dan is het van belang direct de dierenarts of veearts te waarschuwen. Geef ook gelijk aan dat je het vermoeden hebt dat het om tetanus gaat.

Behandeling van tetanus bij geiten

Als de gezondheidstoestand van de geit het nog toelaat, zal de dierenarts de tetanus proberen te behandelen met een hoge dosis antibiotica. Daarnaast kan er geprobeerd worden om een spierverslapper toe te dienen, om te pogen de verkrampte spieren weer te laten ontspannen. Verder zal de behandeling dierspecifiek zijn en ook is de mate van ernst van tetanus van belang bij de te kiezen behandeling.

Toch zal het regelmatig voorkomen dat de dierenarts adviseert om de geit in te laten slapen. Dit omdat tetanus in de meeste gevallen leidt tot de dood, zeker wanneer tetanus niet direct behandeld wordt bij het verschijnen van de eerste symptomen. Ook als de ziekmakende bacterie geheel uit het lichaam van de geit verdwenen is, kan de schade die is aangericht blijvend zijn. Hier kan het – afhankelijk van de ernst van de schade – ook aangeraden zijn om de geit te laten inslapen.

De dierenarts zal per zieke geit aangeven welke behandeling het meest zinvol is, en ook zal de dierenarts adviseren om het dier te laten inslapen als dit beter is voor het welzijn van de geit.

Vaccinatie tegen tetanus

Er zijn goede entingen om de geit tegen tetanus te beschermen. Bij de geit is deze tetanusvaccinatie opgenomen in de enterotoxemie-vaccins. Na het eerste vaccin moet er na een jaar opnieuw gevaccineerd worden tegen tetanus. Vervolgens wordt vaak een herhaalvaccin geadviseerd om de vijf jaar. Echter kan dit per merk vaccin verschillen. De fabrikant van het vaccin heeft op de verpakking aangegeven of er opnieuw gevaccineerd moet worden – en wanneer.

Tetanus voorkomen

De beste manier om tetanus bij de geit te voorkomen, is door de geit hiertegen te vaccineren. Verder is het verstandig om geiten regelmatig te controleren op wondjes (en dan met name op, in en rond de bek, en op de poten), en de verwondingen te behandelen.

Tetanus bij de mens

Tetanus is een aandoening die niet alleen bij geiten, maar ook bij de mens en andere diersoorten voorkomt. De symptomen bij de mens komen overeen met de symptomen van de geit. Ook voor de mens zijn er vaccins beschikbaar die beschermen tegen tetanus.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tetanus bij honden: symptomen, diagnose en behandelingTetanus bij honden: symptomen, diagnose en behandelingTetanus kan ook honden treffen. De ziekte wordt veroorzaakt door de bacterie 'clostridium tetani'. Die gedijt onder meer…
Tetanus (klem) bij paarden: symptomen, behandelen, voorkomenTetanus is één van de ziektes waar paarden voor worden ingeënt bij de jaarlijkse vaccinatie. Paarden die niet zijn gevac…
Tetanus en tetanusprikTetanus en tetanusprikTetanus is een ziekte die nog weinig voorkomt in Nederland dankzij de tetanusspuit of de rijksvaccinatie. Gemiddeld stie…
Verwonding op straat en tetanusprikWie aan tetanus denkt legt meestal meteen een relatie met de prik tegen straatvuil. Velen hebben ofwel als kind ofwel la…
Kauwen: dementie, geheugen en kauwkrachtKauwen: dementie, geheugen en kauwkrachtKauwen is het eerste en een belangrijk onderdeel van de spijsvertering. Kauwen doen we met het gebit. Er gaat grote krac…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ariesa66, Pixabay
  • Boek: Geiten. Auteur: Hans L. Schippers. ISBN: 978-90-8740-004-0
  • http://www.veearts.nl/dierziekten/tetanus/
  • http://www.diergeneeskundigcentrum.nl/paard/ziekten/544-tetanus-klem
  • http://www.doralgourmet.com/kPwG3KPY/
  • http://www.wikisailor.com/symptomen-van-tetanus-bij-geiten.html
  • http://www.dierenkliniekdavidse.nl/tetanus/

Reageer op het artikel "Ziektes bij de geit: tetanus"

Reactie

Vanceer Kris, 23-07-2019 21:42 #1
Hoi,
heb vandaag een geitje met tetanus klem en heeft deze morgen zwaar medicatie gehad
hij kan echter niet meer gaan liggen of zitten!
wie heeft dit nog gehad en wat kan ik er nog aan doen?
Het beestje heeft vandaag, en dan nog met de hitte, de hele dag moeten recht staan!
iemand raad hoe ik het beestje kan doen liggen of ontspannen? Reactie infoteur, 24-07-2019
Wat naar te lezen dat uw geitje tetanus heeft. Uit uw verhaal maak ik opdat de veearts al is langsgeweest.
Wat u verder kan doen om uw geit te laten ontspannen kan uw veearts u beter uitleggen. Ik denk dat het vooral afwachten is tot de medicatie gaat werken. Zorg er in ieder geval altijd voor dat ze in de schaduw staat en altijd de beschikking heeft over voer en water. Wanneer ze dit niet zelf kan, geef haar dan op regelmatige basis water en hooi.

Ik hoop dat uw geitje weer opknapt!

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 01-05-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Special: Zieke geit
Reacties: 1
Schrijf mee!