InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > De dierenambulance: Dieren in nood

De dierenambulance: Dieren in nood

De dierenambulance: Dieren in nood Tegenwoordig is de dierenambulance niet meer weg te denken uit het straatbeeld in Nederland. De primaire taak van een dierenambulance is het vervoeren van gewonde of zieke dieren. Onderstaand kun je o.a. lezen wat de belangrijkste landelijke en regionale telefoonnummers zijn en hoe je de dierenambulance eventueel zou kunnen helpen.

Wat doet de dierenambulance?

De dierenambulance biedt ondersteuning aan zieke en gewonde dieren. Ze verlenen niet alleen hulp aan huisdieren, maar ook aan wilde dieren en zwerfdieren. In de meeste regio's is de dierenambulance 7 dagen per week en 24 uur per dag bereikbaar, maar er kunnen verschillen zijn per regio. Dierenambulances zijn over het algemeen gesproken particuliere organisaties. Het kan daarom voorkomen dat een dierenambulance in jouw regio niet altijd en overal bereikbaar is. Er zijn bijvoorbeeld dierenambulances die geen nachtdiensten draaien. Naast het vervoeren van dieren in nood, heeft de dierenambulance meerdere taken. Je kunt o.a. denken aan:
  • Hulpverlening aan dieren in nood
  • Het vervoeren van dode dieren
  • Voorlichting en educatie
  • Het registreren van dieren
  • Het regelen van een begrafenis of crematie.
  • Het weghalen van kadavers van dieren
  • Hulp bij het terugvinden van een vermiste huisdier

Je moet er wel rekening mee houden dat er regionale verschillen kunnen zijn.

Donaties

De dierenambulance heeft geen winstoogmerk en is daarom vaak volledig afhankelijk van financiële bijdragen van particulieren, overheid en bedrijven. Je kunt de dierenambulance financieel steunen door een eenmalige of doorlopende donatie. Je kunt er voor kiezen om een nationale of internationale organisatie financieel te steunen, maar je kunt ook jouw regionale dierenambulance steunen. Immers, niet alle dierenambulances in Nederland zijn lid van een nationale of internationale organisatie. Als donateur of lid profiteer je vaak ook van kortingen op diverse diensten van de dierenambulance. Wilde dieren en zwerfdieren mogen gratis gebruik maken van de diensten van de dierenambulance, maar een huisdier meestal niet. De eigenaar van een huisdier moet vaak een vast tarief betalen. Deze tarieven kunnen verschillen per regio. Het is ook mogelijk om vrijwilliger te worden bij een dierenambulance. De meeste dierenambulances draaien grotendeels op vrijwilligers en daarom zijn zij vaak geheel afhankelijk van vrijwilligers om te blijven bestaan. Als vrijwilliger zou je eventueel de volgende functies kunnen vervullen:
  • Dierverzorger
  • Chauffeur of bijrijder
  • Centralist
  • Interieurverzorger
  • Een administratief medewerker

Telefoonnummer

Landelijke nummer van de dierenambulance0900 0245
Dierenambulance Amsterdam0900 210 00 00
Dierenambulance Den Haag070 328 28 28
Dierenambulance Eindhoven0900 112 00 00
Dierenambulance Groningen050 579 19 09
Dierenambulance Haarlem023 536 34 76
Dierenambulance Helmond049 251 39 71
Dierenambulance Leeuwarden0900 463 63 25
Dierenambulance Nijmegen024 355 02 22
Dierenambulance Purmerend029 943 23 38
Dierenambulance Rotterdam0900 112 00 00
Dierenambulance Tilburg013 542 00 55
Dierenambulance Utrecht030 273 16 00

Red een dier: 144

Het landelijke alarmnummer 144 is ondergebracht bij de Landelijke Eenheid van de nationale politie. Het landelijke alarmnummer 144 is 7 dagen per week en 24 uur per dag bereikbaar. Maar wanneer kun je dan het telefoonnummer 144 'Red een dier' bellen? Je kunt dit telefoonnummer bellen bij vier verschillende gelegenheden. Je kunt het nummer bellen als je merkt dat er een dier in nood is. Als de telefoonnummer niet bereikbaar is, bel je de lokale/landelijke dierenambulance of de politie. Ook kun je 144 bellen als je getuige bent geweest van dierenmishandeling. Je moet er wel rekening mee houden dat er een getuigenverklaring nodig is van één of meerdere ooggetuigen om actie te ondernemen. Daarnaast bel je de nummer ook als je denkt dat er sprake is van slechte huisvesting. Tenslotte kun je 144 bellen als er sprake is van verwaarlozing.
© 2015 - 2019 Fenrir, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Dierenambulance.nl

Reageer op het artikel "De dierenambulance: Dieren in nood"

Reactie

Sebastian, 09-04-2017 14:59 #1
Helpt de dierenambulance ook vissen?

Infoteur: Fenrir
Laatste update: 06-06-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Reacties: 1
Schrijf mee!