InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > De valkparkiet, wat is belangrijk voor de aanschaf?

De valkparkiet, wat is belangrijk voor de aanschaf?

De valkparkiet, wat is belangrijk voor de aanschaf? De valkparkiet Valkparkieten zijn kleine vogeltjes die heel veel kunnen leren. Er zijn vele misverstanden over waar je valkparkieten kunt kopen, wat je ze moet voeren, hoe hun leefruimte ingericht dient te worden etc. Omdat mensen zich niet goed inlezen, gaat het vaak fout met hun valkparkiet. Dan moeten ze opeens herplaatst worden of ze gaan dood. Daarom is het heel belangrijk dat je je goed inleest voordat je een valkparkiet aanschaft. Voordat je een valkparkiet gaat kopen is het belangrijk dat je je inleest op sites en forums zoals www.valkparkiet.com of parkieten-online.nl. Ik heb ooit van een oom een valkparkiet gekregen waarmee het helemaal mis gegaan is. Hij is uiteindelijk overleden. Daarna ben ik weer zo dom geweest om me niet goed in te lezen, en ik heb toen een handopfok valkje gekocht. Met dit valkje is het ook bijna misgegaan en door goed lezen en veel hulp van andere mensen is deze vogel er weer helemaal bovenop gekomen.

Wat moet je doen voordat je een valkparkiet gaat kopen?

Het eerste waar je aan moet denken als je een valkparkiet wilt gaan kopen is bij wie wil je het vogeltje gaan kopen. Het is belangrijk dat je je vogel niet bij een dierenwinkel koopt. Het komt namelijk vaak voor dat deze vogels niet goed tam worden en dat ze ziekten onder de leden hebben. Je kunt je valkparkiet ook bij een broodkweker kopen. Dit zijn mensen die heel veel vogels (meestal meerdere soorten) hebben en daar bedrijfsmatig mee kweken. Deze mensen geven ook wel vaker handopfok valkparkieten mee. Als derde is het mogelijk om je valkje te kopen bij een hobby matige kweker. Als je al weet welke kleur (mutatie) valkparkiet je wilt hebben, wordt je vaak door de kweker op de hoogte gehouden vanaf de geboorte van de vogel. Een valkparkiet is een groepsdier, het is dus belangrijk dat je minstens 2 valkparkieten aanschaft. Dit hoeft niet tegelijkertijd te zijn.

Wat voor een valkparkiet wil je?

Wat zijn de eisen die je aan een valkparkiet stelt? Moet het een mannetje of een popje(vrouwtje) zijn? Welke kleur wil je?
Het is belangrijk om van te voren hier goed over na te denken.

Wat is het verschil tussen mannetjes en popjes?

Mannelijke valkparkieten gaan vaak fluiten. Je moet ze wel veel tegen de valkparkiet fluiten en praten als je wilt dat hij dat ook gaat doen. Popjes zijn vaak wat stiller. Popjes kunnen eieren gaan leggen. Dit kan ook zonder dat er een mannetje bij is en het kan voorkomen dat je popje legnood krijgt. Hieraan kan zij dan sterven. Als je meerdere valkparkieten wilt is het verstandig om te kijken of je de verantwoording over een nestje wilt dragen. Als je dit niet wilt, is het verstandig om valkparkieten van hetzelfde geslacht aan te schaffen. Je hebt ook nog een verschil in kleur tussen het mannetje en het popje. Een mannetje heeft vaak fellere kleuren, een grotere en fellere wangvlek en de parels (als die aanwezig zijn), gaan vaak na de eerste rui weg. Wil je zeker weten welk geslacht de valkparkiet heeft die jij aan wilt schaffen, doe dan een geslachtsbepalingtest. Dit kan bij meerdere laboratoria.

Welke mutaties (kleuren) zijn er?

Er zijn heel veel kleuren. De een is zeldzamer dan de ander. Wildkleur is de meest voorkomende kleur. Er zijn ook hele zeldzame kleuren zoals geel (zover ik weet is er hier maar 1 van in Nederland). Zelf heb ik een witmasker cinnamon geparelde (zie foto) en een lutino. Op verschillende websites staan veel foto's met verschillende mutaties valkparkieten en hun naamomschrijving erbij.

Hoe moet het verblijf van een valkparkiet eruit zien?

Ook hier is weer de vraag: wat wil je? Ik ga in dit artikel even alleen op een binnenvogel in. Het is belangrijk dat de kooi van je toekomstige valkparkiet groot genoeg is. Bij 2 valkparkieten moeten de afmetingen van de kooi 60x60x100 zijn en bij 4 100x200x200. Bij deze afmetingen hebben de valkjes plaats genoeg om elkaar te ontlopen. Kies voor een goede stevige kooi met een maximale ruimte tussen de tralies van 2 cm. Kies een goede bodembedekker. Er zijn verschillende soorten, zoals vogelzand, houtsnippers en bijvoorbeeld krantenpapier. Krantenpapier vind ik zelf niet zo geschikt vanwege de inkt die knauwgrage valkjes dan binnen zouden kunnen krijgen. Zelf heb ik jarenlang vogelzand gebruikt. Echter kan dit in de oogjes komen van de vogels en geeft het een grote rotzooi op vloeren. Daarom ben ik sinds een jaar overgestapt op houtsnippers. De vogels kunnen hier gewoon aan knagen. En als ze het uit de kooi gooien is het gemakkelijk op te rapen. Valkjes houden niet van stilzitten (de meeste dan), dus zorg voor genoeg speeltjes in de kooi. Zorg dat de speeltjes niet al te gemakkelijk te slopen zijn. Ik kies daarom vaak voor papagaaienspeeltjes.
© 2011 - 2019 Arabella2000, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De valkparkiet, wat is belangrijk voor de aanschaf?"

Infoteur: Arabella2000
Gepubliceerd: 31-05-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Schrijf mee!