InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > Vogels voeren in de winter

Vogels voeren in de winter

Vogels voeren in de winter Vogels kunnen zelf eten vinden. Het bijvoeren van vogels heeft zin als het heeft gesneeuwd of als het hard vriest. In de zomer vogels voeren heeft niet erg veel zin. Sommige stadsmensen keren een pan couscous om aan de waterkant met als doel vogels te voeren. Dat trekt voornamelijk ratten aan. Voedsel voor vogels geef je op een plek waar andere dieren niet bij kunnen.

Inhoudsopgave

Winter is ideaal vogelspotseizoen

Vogelliefhebbers kunnen hun hart ophalen in de winter. De vogels laten zich dan goed zien. De bomen hebben hun bladergordijnen laten vallen. Het voederen van vogels in de winter is niet alleen goed voor de vogels maar het geeft ook plezier aan degene die naar buiten kijkt. In grote steden zal opvallen hoeveel verschillende vogels er in de stad leven. In andere jaargetijden verschuilen ze zich achter dik, groen gebladerte. ´s Winters zijn ze beter zichtbaar en ook meer kwetsbaar. Stadsvogels als het winterkoninkje, de merel, de koolmees, de pimpelmees, de vink, de houtduif en de halsbandparkiet zullen gretig gebruik maken van uw tuin of balkon als voedselbron. Als voedsel kunt u speciale vogelpinda´s geven en een vetbol. Brood en doppinda´s zijn ook geliefd bij vogels. Je kunt ook je eigen vetbol maken door vet in een schaaltje klaar te zetten. Meng oud frituurvet met broodkruimels, rozijnen, muesli en een paar zonnebloempitten. Gebruik geen fabrieksproducten met allerlei chemische toevoegingen zoals margarine.

Voederplank

Wanneer je brood op de grond zou strooien voor de vogels dan zullen de katten daar ook blij mee zijn. Zo kunnen ze weer een vogel vangen. Vogels geef je eten op een voederplank waar katten niet bij kunnen. Een voederplank is de meest simpele en veilige manier om vogels eten te geven. Je zet een paal in de grond en timmert er een plank op. Wanneer u de voederplank groot genoeg maakt zal de kat nooit op kunnen klimmen via de paal. Het is leuk om een pindaslinger te maken van doppinda´s. Met naald en draad rijg je de doppinda´s aaneen. Je hangt ze op een hoge plek zodat de kat er niet bij kan.

Lijsterbes

Een manier om vogels van voedsel te voorzien is planten in de tuin zetten waarvan de vogels eten. De lijsterbes is een voorbeeld van een plant die in de winter bloeit. De felgekleurde besjes worden door de vogels gegeten. Op deze manier heb je leuke vogels in de tuin zonder dat je de kou in moet om pinda´s op te hangen. Een klimop bloeit midden in de winter dus dat is ook een goede plant voor vogels in de winter.

Niet overdrijven

Het heeft geen zin om water of melk aan vogels te voeren. Dat is zelfs sterk af te raden omdat het een gevaar oplevert. Als het vriest kan een vogeltje vastvriezen in uw schaaltje met water. Er is genoeg vocht voor de beestjes in de vorm van sneeuw en vruchtjes. In de lente heeft het geen zin meer om vogels te voeren. Het kan zelfs averechts werken. Een jong vogeltje kan stikken in een pinda. Bijvoeren in andere jaargetijden dan de winter zorgt er voor dat vogels meer afhankelijk van mensen worden. In het algemeen zullen vogels nooit hun eigen methoden om voedsel te vinden verleren. Sommige mensen overdrijven het vogel voeren een beetje. Zo ken ik iemand in Amsterdam West die elke dag een omelet bakt voor een reiger. De reiger weet op welk tijdstip hij moet komen om de omelet in ontvangst te nemen.

Samen eten

Ze onthouden de plekken waar ze eten vinden en komen er dagelijks terug. Vogels vliegen door het luchtruim op zoek naar nieuwe bronnen van voedsel. Vogels laten aan elkaar zien waar er voedsel te halen is. Wanneer ze enkele andere vogels bij elkaar zien zitten dan is de kans groot dat iemand pinda´s heeft opgehangen. Daarom strijken verschillende vogelsoorten bij elkaar neer in de winter. Het kan goed zijn dat de merel, duif, koolmees en halsbandparkiet tegelijk op de pinda´s of vetbol afkomen. Wanneer u voor het eerst pinda´s ophangt zal het in het begin wat rustig zijn. Vanaf de tweede dag is de kans groot dat het veel bevolkt wordt door vogels. Het lijkt wel of ze het aan elkaar doorverteld hebben.

Kat

De kat is de natuurlijke vijand van de vogel. Een kat is sneller dan een hongerige vogel die met zijn ogen naar beneden gericht staat te eten. De kat is in staat om in 2 seconden een vogel te doden, houd daar rekening mee. Katten klimmen in bomen. Wanneer u een voederhuisje heeft zorg dan dat het touw waarmee het aan een tak hangt lang genoeg is zodat de kat niet durft te springen. Een belletje aan de kat binden helpt prima. Je kunt ook je eigen vogelhuisje bouwen. Deze staan echter meestal los op de grond en vallen om omdat er een kat tegen aan springt. De meeste vogelhuisjes staan te laag op de grond. Mensen vergeten dat een kat makkelijk hoger dan een meter kan springen. Tevens kan hij via de paal omhoog klimmen en is het huisje soms zo klein dat de kat erin klimt.
Gerelateerde artikelen
Hoe kan ik vogels in de winter voeren?Met name tijdens de winter en de herfst is het fijn voor vogels als mensen voer in de tuin klaar leggen voor ze. De wint…
Vogels bijvoeren in de winter: geen slinger doppinda'sVogels bijvoeren in de winter: geen slinger doppinda'sVogels bijvoeren in de winter is erg belangrijk en mag als er veel sneeuw en ijs ligt. Want de dieren hebben dan geen en…
Praktische tips voor het voeren van tuinvogelsPraktische tips voor het voeren van tuinvogelsTuinvogels zijn erg geliefd bij de meeste mensen. Vaak worden de gevederde vrienden dan ook met veel liefde bijgevoerd.…
Wanneer moet je vogels voeren wat eten ze en waar leg je hetWanneer moet je vogels voeren wat eten ze en waar leg je hetVogels voeren kan het hele jaar door. Heel lang was men van mening dat vogels alleen in de winter gevoerd mochten worden…
Vogels voeren het hele jaar doorVogels voeren het hele jaar doorHoewel het voeren van vogels in de winter nodig is, is het een fabeltje dat je alleen in de winter vogels bij mag voeren…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Beatrix63, Pixabay
  • http://ivn-s-hertogenbosch.nl/werkgroepen/werkgroep-vogels/157-vogels-helpen-in-de-winter?showall=1
  • http://www.nieuwslog.nl/2010/10/22/rijpe-vruchten/

Reageer op het artikel "Vogels voeren in de winter"

Reacties

Tom008 (infoteur), 21-12-2010 11:19 #2
Beste Britta, Ik zie koolmezen één doploze pinda uit een reservoir pakken, ermee naar een boom vliegen en weer terug komen. Het verhaal van energie sparen klopt niet. Vogels bewegen en vliegen graag in de winter want daar worden ze warm van. Pindaslingers is een goede oplossing. De schaal van een pinda is heel zacht en erg gemakkelijk te breken voor een vogel. Verder is water geven als er sneeuw ligt een totaal overbodige zaak.

Britta, 20-12-2010 23:23 #1
Pindaslingers in de winter. Nou liever niet. Een vogel kan zijn energie beter gebruiken dan voor zijn eten eerst de schaal van de pinda's stuk te maken. Liever gewone pinda's in een netje. En ik doe als het vriest kleine medicijncupjes met een beetje water erin. Regelmatig verversen. En. de vogels drinken ervan.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 07-05-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Reacties: 2
Schrijf mee!