InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > De Schlegelastrilde

De Schlegelastrilde

De schlegelastrilde, hij wordt ook wel eens de groene druppelastrilde genoemd. Een leuk klein vogeltje uit Zuid Afrika die het in ons land ook zeker goed doet. Latijnse benaming; Mandingoa Nitidula Schlegeli

Kleur en geslachtsbepaling:

De bouw van deze vogeltjes doet een beetje denken aan winterkoninkjes: klein +/- 12 cm en gedrongen, maar dat komt omdat ze vooral in het kreupelhout leven opzoek naar voedsel. Mannetjes en vrouwtjes zijn gelijk van kleur, op de borst en kop kleuren na. De borst van het mannetje is oranje/rood achtig en bij het vrouwtje oranje/geel achtig. De streek van de snavel tot achter het oog is bij de mannetjes roodachtig en bij de vrouwtjes geel/oranje achtig. De buik is zwart met witte stippen. De rug en vleugels zijn mosgroen en de staart (onder en boven) is zwart, hun pootjes zijn hoorn kleurig. Als ze nog jong zijn dan zijn ze grijs/olijf groen en missen ze de flankvlekken. De oogjes zijn zwart.

Verwanten en ondersoorten

De groep vogels telt zes soorten en zijn onderverdeeld in vier geslachten: Mandingoa, Hypargos, Clytospiza en Euschitospiza. De enige soort die regelmatig verkrijgbaar is, is de druppelastrilde (Hypargos Niveoguttatus). Deze heeft een zwarte buik met aan de zijden daarvan een witte druppeltekening. Een vrouwtje heeft minder van die druppels.

Verspreiding.

Over de verspreiding van deze vogeltjes kan ik heel kort wezen...Ze komen voor in voornamelijk Zuidelijk Afrika.

De vogels in gevangenschap.

De vogels overleven bijna allemaal de reis van Afrika naar hun nieuwe woning, als men ze heeft aangeschaft zullen ze erg nerveus zijn maar dat is naar ongeveer 3 maanden over en ze zullen dan snel hun schuwheid verliezen. Het mannetje kan behoorlijk lang en ook prachtig zingen, hun contact roep is ongeveer "Tsieet" of ook wel een "Tak". Er wordt beweerd dat deze vogeltjes bij 20 graden Celcius moet worden gehouden maar 10 graden boven nul deert ze ook helemaal niets. De vogels zullen een tamelijk groot maar wel los in elkaar zittend nest bouwen waar ze dan gemiddeld 4 eitjes leggen en waarop ze dan 12 dagen zullen broeden, en de jongen worden voornamelijk met levendvoer groot gebracht.
© 2007 - 2019 Biancab, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De Schlegelastrilde"

Infoteur: Biancab
Gepubliceerd: 11-06-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Schrijf mee!