InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > Soorten en aantallen tuinvogels

Soorten en aantallen tuinvogels

Niet iedereen is gecharmeerd van fluitende vriendjes in de tuin of op het balkon, maar heel wat mensen vinden het toch wel erg gezellig om wanneer ze ramen of deuren openen, de vogeltjes vrolijk te horen fluiten. Er zijn vele soorten tuinvogels waarvan er een aantal zoals met name de huismus, op alarmerende wijze in aantallen af aan het nemen zijn.

Hoe kun je meer vogels in tuin of op balkon krijgen?

Zeker wanneer je in de winter graag meer tuinvogels wilt zien en horen, dan kun je hiervoor zorgen door op een vrij beschutte plaats vogelzaad, zonnepitten, vetbollen of voederbollen van vet en pinda’s, brood of broodkruimels en kaasresten zonder korst neer te leggen of neer te hangen. Vermijd overigens voedselresten die zout bevatten, dus gebruik ongezouten pinda’s of doppinda’s. Zeker wanneer het vriest is het ook aan te bevelen wat water in een ondiep bakje neer te zetten.

Helpen bij het voortbestaan van de huismus

Zoals je in de inleiding hebt kunnen lezen is het aantal huismussen in de laatste decennia flink afgenomen. De oorzaak hiervan is onder meer het feit dat er bijna geen graanvelden en korenvelden meer zijn waar de huismus een groot deel van zijn voedsel vandaan haalde. Daarnaast heeft de huismus op het gebied van woonplaats en broedplaats een voorkeur voor een plekje onder de dakpannen. Bij de moderne huizen is er echter geen gelegenheid meer voor de huismus om hier zijn nestje te bouwen. Wanneer je de huismus wilt helpen in zijn voortbestaan, dan kun je door de volgende eenvoudige tips op te volgen al een grote bijdrage leveren:
  • Zet een ondiepe schaal met water op een beschutte plek; vogeltjes weten deze snel te vinden.
  • Leg op deze plaats ook wat vogelzaden neer, en voeg hier in de winter bijvoorbeeld vetbollen en doppinda’s aan toe.
  • Gooi broodkruimels en broodrestjes in de tuin.

Meer tips kun je vinden op de website van Vogelbescherming.

Welke vogels komen veel voor in tuinen

In de Nederlandse tuintjes komen de volgende tuinvogels veel voor:
  • Boomklever
  • Ekster
  • Groenling
  • Grote bonte specht
  • Houtduif
  • Boomkruiper
  • Gaai
  • Halsbandparkiet
  • Heggenmus
  • Huismus
  • Koolmees
  • Merel
  • Roodborst
  • Stadsduif
  • Kauw
  • Koperwiek
  • Pimpelmees
  • Spreeuw
  • Kramsvogel
  • Staartmees
  • Vink
  • Zwarte kraai
  • Winterkoning
  • Turkse tortel
  • Zanglijster
Wanneer je graag wilt weten hoe deze vogeltjes er uit zien, dan kun je op de website tuinvogeltelling van iedere hier genoemde vogel een mooie foto bekijken en zelfs het geluid dat iedere tuinvogel maakt, beluisteren.

Hoeveel tuinvogels leven er in Nederland

Het is niet precies bekend hoeveel tuinvogels er in Nederland leven, en dit varieert natuurlijk ook per seizoen. Om een goed indruk te krijgen van aantallen en het verloop van de aantallen in de tijd, wordt er ieder jaar door Vogelbescherming Nederland een Nationale Tuinvogeltelling georganiseerd. Het leuke is dat iedereen mee mag tellen! In 2010 heeft de vogeltelling plaatsgevonden in het weekend van 23 en 24 januari. Vogelbescherming Nederland werkt hiertoe overigens samen met SOVON Vogelonderzoek Nederland. Op basis van de tellingen wordt er dan een Top tien van de tuinvogels in 2010 gemaakt en daarnaast worden de gegevens ook gebruikt voor vogelonderzoek.

Top tien tuinvogels 2010

De top tien van de huisvogels die geteld zijn in 2010 ziet er als volgt uit:
  • Huismus
  • Merel
  • Koolmees
  • Vink
  • Pimpelmees
  • Spreeuw
  • Kauw
  • Turkse tortel
  • Houtduif
  • Roodborst
Ten opzichte van 2009 hebben er kleine verschuivingen in de ranglijst plaatsgevonden en is de ekster van de 10e plek verdwenen ten geunste van de roodborst.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Resultaten Tuinvogeltelling 2014Resultaten Tuinvogeltelling 2014De 14e nationale Tuinvogeltelling georganiseerd door Vogelbescherming is wederom een groot succes geworden. Vogelbescher…
Praktische tips voor het voeren van tuinvogelsPraktische tips voor het voeren van tuinvogelsTuinvogels zijn erg geliefd bij de meeste mensen. Vaak worden de gevederde vrienden dan ook met veel liefde bijgevoerd.…
Tiende Nationale Tuinvogeltelling groot succesTiende Nationale Tuinvogeltelling groot succesOp zaterdag 19 en zondag 20 januari 2013 organiseerde Vogelbescherming Nederland in samenwerking met SOVON Vogelonderzoe…
Vogels tikken herhaaldellijk tegen de ruitenVogels tikken herhaaldellijk tegen de ruitenTuinvogels vliegen soms met een knal tegen het raam van de woonkamer aan. Versuft zie je ze dan op het terras liggen. Va…
Vogels in de tuin voederen, hele jaar door?Is vogels voeren in de zomer verstandig? Wat heeft een vogel dagelijks nodig, of omgekeerd, hoeveel vogels heb ik in de…

Reageer op het artikel "Soorten en aantallen tuinvogels"

Reactie

E. Oerlemans Broeders, 13-05-2010 14:33 #1
Wie weet wat een vogeltje dat eruit ziet als een mus maar meer camelkleurig is
het is echt een heel mooi en appart vogeltje wij hebben hem nog nooit eerder gezien maar sinds ongeveer een week zit hij bij ons voor het huis
wij hebben niet echt een tuin maar zetten altijd vogelvoer neer en daar komt hij van eten

Infoteur: Annika_schrijft
Laatste update: 27-02-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Special: Blokhutten en tuinhuisjes
Reacties: 1
Schrijf mee!