InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > Toerisme Israël: een paradijs voor vogels en vogelspotters

Toerisme Israël: een paradijs voor vogels en vogelspotters

Toerisme Israël: een paradijs voor vogels en vogelspotters Elke herfst is de lucht van Israël gevuld met zo'n 500 miljoen vogels die vanuit Zuid-Europa naar warme klimaten in Azië en Afrika trekken. Het is een paradijs voor vogelspotters. Israël dankt deze vele vogels aan haar unieke locatie, de brug tussen Europa, Azië en Afrika. Het Israëlische Ornithologische Centrum die de vogelstand bijhoudt, heeft meer dan 540 soorten vogels waargenomen, waarvan er 400 jaarlijks Israël passeren.

Allerlei soorten vogels

Tijdens de trek over Israël vliegen allerlei soorten vogels over: roofvogels (meer dan 30 soorten), honderden soorten zangvogels, pelikanen, kraanvogels, etc.

Hula-vallei bekendste vogelobservatie plek

Door het hele land heeft Israël verscheidene vogelspot plekken, geschikt voor toeristen en serieuze vogelspotters. De Hula-vallei in Noord-Israël met het Agmon meer in het centrum, is één van de best bekende vogels centra met een goed ontwikkelde toeristen infrastructuur. Ongeveer 35.000 kraanvogels bevolken de velden en moerassen gedurende de trek in de herfst. Zo'n 25.000 kraanvogels overwinteren. Zeldzame roofvogels kunnen in de lucht worden waargenomen. De bezoekers kunnen staan onder gecamoufleerde vogels observatie punten of een tour maken per voet, fiets, golfwagentje, safariwagen of trein. Dit is ook een centrum voor vogelonderzoek en een plek waar vogels worden geringd.

Andere vogelobservatie plekken: kibboets Ma'agan Michael, de Golan Hoogvlakte, het Meer van Galilea, de Beth Shean vallei, Jeruzalem, de Arava en Negev woestijn, de Dode Zee, kibboets Lotan en Eilat

Andere populaire vogelobservatie plekken: kibboets Ma'agan Michael, de Golan Hoogvlakte, het Meer van Galilea, de Beth Shean vallei, Jeruzalem, de Arava en Negev woestijn, de Dode Zee, kibboets Lotan en Eilat. Er zijn rondleidingen, het ringen van vogels en onderzoek.

Vogels en vliegtuigen zorgen voor veiligheidsproblemen

Hoewel Israël wetten kent voor rondtrekkende vogels, levert de jaarlijkse migratie grote veiligheidsproblemen op voor zowel de Israëlische Luchtmacht als de vogels. Men doet er alles aan om ongelukken te voorkomen. De laatste jaren is het aantal ongelukken met 88% verminderd.

Satelliet en radar monitoring

Onderzoek naar de migratie van de vogels gebeurt aan de hand van satelliet en radar monitoring. Men kan de vogels volgen vanuit Israël naar Afrika en weer terug via Israël naar Europa.

Bij het Internationale Centrum voor de Studie van Vogel Migraties, langs de snelweg Tel Aviv en Jeruzalem, vindt interdisciplinair en educatief onderzoek plaats waarbij met computers de routes van de trekvogels worden bepaald. Er vindt uitwisseling van gegevens plaats tussen landen onderling.

Trekvogels houden geen rekening met politieke grenzen en dienen zo als ideaal symbool voor mogelijke vrede in het Midden-Oosten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe een zwerm vogels invloed heeft op het weerMaar al te vaak komen weersvoorspellingen helemaal niet uit. Het lijkt nogal vreemd dat zelfs satellietbeelden geen goed…
Israël in vogelvlucht: fysische geografie van het landIsraël in vogelvlucht: fysische geografie van het landIsraël is een klein land in het Midden Oosten. Maar ondanks haar geringe omvang is het in fysisch geografisch opzicht ee…
Consequenties van klimaatverandering voor trekvogelsConsequenties van klimaatverandering voor trekvogelsDe uitstoot van broeikasgassen en andere schadelijke stoffen door de mens hebben grote gevolgen voor de wereld om ons he…
Boekrecensie: Israeli air force  Bill GunstonrecensieBoekrecensie: Israeli air force Bill Gunston'An illustrated guide to the Israeli air force' (1982) is een gids met alle vliegtuigen die deel hebben uitgemaakt of no…
Bijbel (Tenach) - natuurbeelden in de TenachBijbel (Tenach) - natuurbeelden in de TenachIn de Tenach komen veel natuurbeelden voor. De mensen leefden erg dicht bij de natuur en waren er nauw mee verbonden. Di…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ddouk, Pixabay
  • http://www.birds.org.il/en/index.aspx

Reageer op het artikel "Toerisme Israël: een paradijs voor vogels en vogelspotters"

Reactie

Koos, 29-12-2017 00:26 #1
Mijn schoonmoeder vertelde dat zij in Israël 's avonds een boom zag die helemaal bedekt was door vogels. "De boom leek wel van fluweel" vertelde zij. 's Ochtends waren alle vogels verdwenen. Heeft u enig idee om welke vogel het gaat? Reactie infoteur, 29-12-2017
Kunt u het beste hier vragen: http://www.birds.org.il/en/contact-us.aspx

Infoteur: Etsel
Laatste update: 10-07-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Special: Toerisme Israël
Reacties: 1
Schrijf mee!