InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > Vogeltelweekend, tel de vogels in je tuin

Vogeltelweekend, tel de vogels in je tuin

Vogeltelweekend, tel de vogels in je tuin Tijdens het weekend van zaterdag 17 en zondag 18 januari 2015 vindt Het Grote Vogeltelweekend plaats, en dit al voor de 15e keer. Het vogeltelweekend is een organisatie van Natuurpunt Vlaanderen. Hierbij roepen ze jong en oud op om een keertje extra aandachtig de vogels in hun tuin te bekijken, deze te tellen, en hun zorgvuldig bijgehouden gegevens in te geven op de website. Op die manier kan Natuurpunt de trends in aantallen en verschuivingen in de verspreiding van tuinvogels op grote schaal in kaart brengen.

Hoe tel je de vogels?

Om een zo waarheidsgetrouw beeld van de vogelpopulatie te kunnen schetsen is het natuurlijk van groot belang dat iedere teller zich aan dezelfde procedure houdt. Jong en oud kunnen deelnemen aan het tellen, en het hebben van een grote tuin is niet noodzakelijk. Ook op het terras, de binnenkoer, of op een balkon kunnen vogels worden geteld. Het tellen zelf is zeer eenvoudig, vraagt minstens een half uurtje tijd, en valt samen te vatten in drie stappen.

Maak je tuin vogelvriendelijk

Wie veel vogels wil tellen, kan ze lokken door middel van voedsel. Voor veel vogels is de winter immers de moeilijkste periode van het jaar. Net in de periode dat ze het meeste voedsel nodig hebben om hun lichaamstemperatuur op peil te houden, valt er het minste te rapen. Bessen zijn reeds lang geplukt, insecten zitten veilig onder grond, en zaden liggen onder een laag sneeuw of regenwater. Een beetje extra hulp kan dus geen kwaad.

Houd bij het voederen en het inrichten van de voederplaats rekening met volgende aspecten:
  • varieer het voedselaanbod
  • leg de voederplaats in de buurt van een vluchtweg
  • niet te dicht bij het raam
  • in de buurt van een haag of dichte struik
  • buiten bereik van ratten en muizen
  • voorzie meerdere voedselplaatsen

Als je rekening houdt met deze vuistregels zal je het aantal vogels in de tuin sterk zien toenemen, en kan het tellen beginnen.

Tel de vogels in je tuin

Stel je op op een plaats waar je de vogels niet verstoort. Neem pen en papier bij de hand en bestudeer minstens een half uur de vogels die je ziet in de tuin. Noteer enkel de vogels die daadwerkelijk in de tuin zitten, overvliegende vogels noteer je niet.
Om dubbel tellen te voorkomen noteer je bij het aantal ook enkel het hoogste aantal vogels van een soort die je daadwerkelijk samen in de tuin zag. Zie je bijvoorbeeld eerst drie mussen en twee koolmezen, daarna één mus en vier koolmezen, dan noteer je van elke soort het hoogste aantal dat je samen zag. In dit voorbeeld noteer je dus drie mussen en vier koolmezen.

Natuurpunt heeft zelf een handig lijstje aangemaakt dat je helpen tijdens het noteren van je bevindingen. Ook een folder met de meest voorkomende tuinvogels valt hier te bekijken.

Noteer en registreer

Heb je minstens een half uur vogels geteld? Heb je bij iedere soort het hoogste aantal dat je gelijktijdig zag genoteerd? Dan is het tijd om je bevindingen door te geven. Op de site van Natuurpunt http://vogelweekend.natuurpunt.be kan je je gegevens invoeren. Zij zullen deze dan verwerken en de resultaten later bekend maken.

Misschien spotte je wel een erg zeldzame vogel? Of blijkt die ene vogel toch vaker voor te komen dan je zelf had gedacht?

Vogeltelweekend 2014

In 2014 namen meer dan 20.000 mensen deel, samen telden ze 372.411 vogels. En er vielen enkele verrassende resultaten te noteren. Zo werd de merel in negen op de tien tuinen gezien, en is de vink voor het eerst sinds 2011 niet meer de meeste getelde vogel. Deze eer is weggelegd voor de huismus.

Het eindrapport geeft echter weer dat het niet goed gaat met de vogelpopulatie in Vlaanderen. Vele soorten hebben het moeilijk door het verdwijnen van geschikte broedplaatsen of het gebrek aan geschikt voedsel. De soorten die het wel goed doen, zijn soorten die zich gemakkelijk kunnen aanpassen aan wijzigende leefomstandigheden. Denk maar aan duiven en mussen die het bos voor de stad geruild hebben.

Top 2014

  1. Huismus 42.154
  2. Vink 39.043
  3. Koolmees 38.449
  4. Merel 31.495
  5. Kauw 30.448
  6. Turkse tortel 25.862
  7. Pimpelmees 24.544
  8. Houtduif 24.460
  9. Ekster 17.557
  10. Spreeuw 13.261

Voor een uitgebreide analyse van deze en eerdere edities kan je terecht op de website van natuurpunt.
© 2015 - 2019 Maartends, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vogels in de tuinVogels in de tuinVogels, het zijn leuke en vrolijke diertjes, een toevoeging aan een mooie tuin. De meeste mensen vinden het leuk om voge…
Tips voor een vogelvriendelijke tuinDe hoeveelheid vogels en de diversiteit aan vogels in de tuin hangen voor een groot deel af van de inrichting van de tui…
Vogels lokken met besdragende heestersVogels lokken met besdragende heestersIn de winter wordt voedsel voor vogels schaars. Besdragende heesters zijn dan een welkome aanvulling van het menu van de…
Hoe kan ik vogels in de winter voeren?Met name tijdens de winter en de herfst is het fijn voor vogels als mensen voer in de tuin klaar leggen voor ze. De wint…
Hoe een zwerm vogels invloed heeft op het weerMaar al te vaak komen weersvoorspellingen helemaal niet uit. Het lijkt nogal vreemd dat zelfs satellietbeelden geen goed…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hellinger14, Pixabay
  • http://vogelweekend.natuurpunt.be/
  • http://www.veldverkenners.be/tip-het-grote-vogeltelweekend

Reageer op het artikel "Vogeltelweekend, tel de vogels in je tuin"

Infoteur: Maartends
Gepubliceerd: 15-01-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Schrijf mee!